Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raamattu tuntuu niin tylsältä?

Vierailija
25.09.2017 |

Olen ateisti ja olen nyt lukenut parisen viikkoa raamattua, alusta alkaen, ihan vain mielenkiinnosta. Mutta miten voikin teksti olla noin tylsää? Kirjoitusasu on jotenkin tosi kummallista ja saman toistoa, puhumattakaan niistä kuuluisista sukuluetteloista, ihan kuin ne nimet edes jäisi mieleen.

Olen nyt parin viikon jälkeenkin vielä ihan kirjan "alussa", koska teksti on jossain määrin vaikeaselkoista, eikä jaksa pitkään lukea, mutta nyt jo on tullut vastaan jonkin verran epäloogisuuksia tai sellaisia käsittämättömiä asioita. Yllättävän vähän on Jumalan puheenvuoroja tuossa ollut.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole uskossa.

Vierailija
2/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep pitäisi kirjoittaa uudelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskossa, enkä tulekkaan, kun teksti on noin tylsää ettei saa edes luettua kirjaa läpi :D No tuskin muutenkaan tulisin uskoon, mielestäni tuo vain on kiinnostava vanha satukirja, mielenkiintoista lukea että millainen on ihmisten mielikuvitus ollut hyvin kauan aikaa sitten. Jos kirjoitusasu vain ei olisi noin pirun (anteeksi) tylsä.

Vierailija
4/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi että se on ikivanha kirja ja teksti siksi aika vaikeaselkoista nykyihmiselle.

Vierailija
5/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aloittanut Johanneksen evankeliumista. Vanha testamentti on ikäänkuin kehys, kertomus vuosituhansista joka huipentuu Jumalan suunnitelmaan pestä pois koko maailman synnit oman poikansa Jeesuksen kuoleman kautta. Vt avautuu paremmin yksityiskohtineen, kun on sisäistänyt uuden puolen tapahtumat. Jumala antaa ymmärrystä, avaa Sanan sitä pyytävälle. Pyydä. Rukoilen puolestasi!

Vierailija
6/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aloittanut Johanneksen evankeliumista. Vanha testamentti on ikäänkuin kehys, kertomus vuosituhansista joka huipentuu Jumalan suunnitelmaan pestä pois koko maailman synnit oman poikansa Jeesuksen kuoleman kautta. Vt avautuu paremmin yksityiskohtineen, kun on sisäistänyt uuden puolen tapahtumat. Jumala antaa ymmärrystä, avaa Sanan sitä pyytävälle. Pyydä. Rukoilen puolestasi!

Minua taas kiinnostaa juuri erityisesti tuo vanha testamentti, koska käsitykseni mukaan se kertoo enemmän siitä MILLAINEN kristinuskon Jumala oikeasti on. Tähän mennessä ei ole vaikuttanu kovin oikeudenmukaiselta.

Vierailija
7/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis sehän on monta eri kirjaa. Ja sukuluettelot on kyllä tylsiä uskosta riippumatta. Ja aika moni muukin noin vanha kirja on "tylsä", kun siihen maailmaan on vaikea päästä sisälle nykymaailmasta käsin. Lue jotain kiintoisammalta tuntuvaa Raamatun kirjaa ensin.

Minusta tylsyyteen vaikuttaa myös se, että "juoni" sattuu olemaan monelta osin niin tuttu. Mutta kyllä sieltä yllätyksiäkin löytyy.

Vierailija
8/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas kiinnostaa juuri erityisesti tuo vanha testamentti, koska käsitykseni mukaan se kertoo enemmän siitä MILLAINEN kristinuskon Jumala oikeasti on. Tähän mennessä ei ole vaikuttanu kovin oikeudenmukaiselta.

Mut eikö sun käsitys nyt ole väärä? Sitä samaa käsitystä korjaamaanhan piti tulla itsensä Jumalan pojan, että saatiin uudempi todistus eli testamentti tilalle.

Vierailija
9/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan aloittaa jollain lasten raamatulla tai raamatun kertomukset-sarjalla. Tiivistelmiä löytyy varmaan netistä.

Itsekin olen yrittänyt lukea raamattua, ainoa jonka jaksoin lukea, oli Markuksen evankeliumi. Se oli pakko riparilla opiskella. Joitain pätkiä ilmestyskirjasta on mielenkiintoista lukea mutta sekin on sellaista paasaamista etten jaksa kauaa.

Toivottavasti joku keksisi tehdä selkokielisen raamatun, tyyliin Bible for dummies. Lukijoita riittäisi.

Vierailija
10/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on Pyhä. Hän on..kaiken luoja. Merkittävintä. Ihminen ei omin voimin voi pelastua, siitä Vt mielestäni lyhyeen tiivistettynä kertoo. Mutta jo alkulehdillä on lupaus siitä, että Jeesus tulee ja muuttaa kaiken, luo tien takaisin Jumalan luo.

Vierailija
11/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis sehän on monta eri kirjaa. Ja sukuluettelot on kyllä tylsiä uskosta riippumatta. Ja aika moni muukin noin vanha kirja on "tylsä", kun siihen maailmaan on vaikea päästä sisälle nykymaailmasta käsin. Lue jotain kiintoisammalta tuntuvaa Raamatun kirjaa ensin.

Minusta tylsyyteen vaikuttaa myös se, että "juoni" sattuu olemaan monelta osin niin tuttu. Mutta kyllä sieltä yllätyksiäkin löytyy.

Tietysti, jos ei vaikuta juonta tuhoavasti kun ei lue kronologisessa järjestyksessä :)

Olen myös lukenut esim. platonin valtion, eikä sekään ollut noin tylsää tekstiä, toki ei kirjanakaan ihan yhtä vanha.

Vierailija
12/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallisuus on kehittynyt pitkin harppauksin siitä mitä pronssikautiset vuohipaimenet pergamentille muinoin kirjoittivat. Nykyiset Harry Potterit sun muut on melkoisesti sujuvampaa kirjallista kerrontaa.

Siinä on toisaalta yksi syy lukea raamattua. Pääsee kurkistamaan muinaisten ihmisten ajatusmaailmaan. Ihmiskunta on kulkenut pitkän tien niistä ajoista.

Raamatun tekstit on myös melkoinen sillisalaatti eri kirjoittajien tekstejä vuosisatojen ajalta. Ihan ymmärrettävää miten tyyli ja kerronta poukkoilee.

Vierailija
13/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin toisto ja luettelot antaa sen tylsän vaikutelman. Sukuluettelot voit hypätä yli, ne ei tuo lisäarvoa pintapuoliseen lukemiseen.

Evankeliumit ois helpoin kohta aloittaa. Niissä kerrotaan Jeesuksen maanpäällisestä elämästä ja Jeesus kertoo Isästään, millainen persoona Hän on.

Vierailija
14/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt ehkä pitää mielessä, että olet tekemisissä tuhansia vuosia vanhan tekstin kanssa. 

Vierailija
15/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjallisuus on kehittynyt pitkin harppauksin siitä mitä pronssikautiset vuohipaimenet pergamentille muinoin kirjoittivat. Nykyiset Harry Potterit sun muut on melkoisesti sujuvampaa kirjallista kerrontaa.

Siinä on toisaalta yksi syy lukea raamattua. Pääsee kurkistamaan muinaisten ihmisten ajatusmaailmaan. Ihmiskunta on kulkenut pitkän tien niistä ajoista.

Raamatun tekstit on myös melkoinen sillisalaatti eri kirjoittajien tekstejä vuosisatojen ajalta. Ihan ymmärrettävää miten tyyli ja kerronta poukkoilee.

Naurahdin Harry Potter-vertauksellesi :) Ja oikeassa olet! Sinnikkäästi koitan jatkaa lukemista ja eihän tuota pakko olle kerralla lukea alusta loppuun, voi välillä lukea jotakin muutakin, haluaisin sen kuitenkin lukaista, koska suurin osa kristityistäkään ei ole kirjaa lukenut alusta loppuun, joten sieltä voi löytyä vaikka mitä uutta.

Itsehhän olen koulussakin ollut ET-opetuksessa, ala-asteella vain parisen vuotta uskonto-tunneilla, joten kaikki tarinat eivät suinkaan ole muistissa enää. Jonkun raamatusta tehdyn sarjan katsoin kyllä netflixistä n. vuosi sitten läpi, missä oli tapahtumia pähkinänkuoressa.

Vierailija
16/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Raamattua äänikirjana (mm. Youtubesta löytyy), jos lukeminen on työlästä.

Joissain Raamatun kirjoissa on paljon luettelomaista tekstiä, esim. 2-5 Mooseksen kirjat. Myöhemmissä kirjoissa sellaista on paljon vähemmän. Niissä kerrotaan ihmisistä Jumalan johdatuksessa, traagisista tapahtumista, ihmeistä, profetioista...

Raamattu on Jumalan sanaa, jossa kerrotaan pelastuksesta, jota Jumala on toteuttanut läpi ihmiskunnan historian ja joka toteutui Jeesuksen syntymässä, elämässä, kuolemassa ja ylösnousemuksessa.

Raamattu ei siis ole sekalainen kokoelma fragmentaarisia tekstejä, vaan niitä kaikkia yhdistää punainen lanka, joka ihmeellisellä tavalla kulkee ihan Raamatun ensimmäisestä lauseesta viimeiseen.

Vierailija
17/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjana en halua kuunnella, tykkään kuitenkin lukea + on sen verran raskas luettava että lähtee ajatus helposti harhailemaan, helpompaa lukea itse sitä samaa kohtaa kymmenesti kuin kelata levyä/nauhoitetta taakseppäin :)

Täytyypä koittaa löytää punainen lanka tekstistä.

Vierailija
18/21 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen että koko kirja (yhdessä kristillisen tradition kanssa) on sitä jumalan olemuksen hahmottelemista. Oikeastaan yksilön jumalsuhteen hahmottelemista. Jos se olisi alusta asti selvä, miksi kirjoittaa enää muuta... Muista myös että se on symbolista tekstiä, yritä lukea sitä avoimella mielellä kuin taidetta, ja mieti miksi taiteilija on halunnut valita sanansa juuri näin, mistä se tarina kertoo. Ihmiset on säilyttäneet niitä tekstejä vuosituhansia, VTn tarinoita ehkä aikojen alusta suullisena traditiona ja ne on vähitellen hioutuneet tuohon muotoonsa, mitä niiss voi olla sen vaivan arvoista.

Mutta en minäkään jaksa Raamattua luke a suoraan kuin aivan lyhyissä pätkissä, luen kiinnostavia analyysejä ja tietoa erilaisista käännöksistä ja tulkinnoista jne. Niitä löytyy enemmän englanniksi.

Vierailija
19/21 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukee Raamattua lyhyinä pätkinä esim. yksi jae per päivä, ei välttämättä hahmota kokonaisuutta. Parempi kai sekin kuin ei mitään.

Vierailija
20/21 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penn Jiletteä lainatakseni: "Se (Raamattu) ei ole suurta kirjallisuutta. Siinä on joitain mieleenpainuvia kohtauksia ja lainaamisen arvoisia sanontoja, mutta siinä ei ole juonta tai struktuuria, siinä on valtava määrä filleriä ja hahmot ovat kivuliaan yksiulotteisia."

Mutta kyllä se kannattaa lukea. Jos nyt ei täysin sanasta sanaan pysty, niin ainakin niin, että harppailee sukuluettelot ja muut vastaavat täytekohdat ja edellisen toistot yli. Jos ei muuten niin siksi, että valtaosa uskovaisista ei oikeasti ole tehnyt niin. He ovat keskittyneet juuri niihin kivoihin kohtiin ja siihen ehkä mitä kirkon saarnoissa kuulee. Lukemalla Raamatun pääset siis paremmin kärryille, että mistä tuossa teoksessa, ja laajemmin Raamatun Jumalassa on kyse. Ja jos sen kirjan jaksaa oikeasti tavata kannesta kanteen, niin todella huomaa, kannattaako sitä pitää moraalin oppaana, ja onko se Jumala erehtymätön ja kaiken tietävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme