Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyviä kasvisruokia

Vierailija
25.09.2017 |

Haluaisin vähentää lihan (myös kalan ja kanan) ja maitotuotteiden syöntiä ja kaipaisin jotain reseptivinkkejä. Olisi kiinnostavaa käyttää esim linssejä. En myöskään haluaisi korvata lihaa välttämättä millään soijasuikaleilla ja muulla vaan tehdä ihan puhtaasti kasvisruokaa.

Meillä ollaan ihan kaikkiruokaisia, pääasia että reseptit olisi suht yksinkertaisia. Ainoat kasvisruuat mitä yhtäkkiä keksin on kasvissosekeitto, kaalikeitto ja pinaattilätyt, mutta ne on aika tylsiä!

Kertokaa omat suosikkinne/bravuurinne!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme aina silloin tällöin kasvislasagnea, on suuri suosikki meidän perheessä.

Kikhernepihvejä on toinen suosikkini.

Vierailija
2/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaisa linssikeitto jonka kaveriksi leipoo porkkanasämpylöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen monesti couscousta tai nuudeleita joiden kaveriksi pannun kautta porkkanaa paprikaa papuja ums.

Vierailija
4/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jumalaton päänsärky, mutta päätin kirjottaa, niin......tee tää jooko.

punajuuria vaikka kilo tai reilu tai vaikka kaksi. juuriselleri. mustapippuria rouhi- kasvisliemikuutio halutessasi. Soseuta ja siihen Aurajuustoa haluamasi määrä.

On hyvää.

Vierailija
5/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linsseillä ja maissilla täytetyt paprikat, mausteeksi valkosipulia, sipulia, purjoa... vaikka pilkttuja oliiveja! Ennen uuniin laittoa laitan vuoan pohjalle ja parikoiden päälle joko mantelimaitoa tai kaurakermaa, hyvää on!

Toinen takuuvarma bravuuri on kikhernepastakastike. Mukaan voi laittaa mm tomaattimurskaa, valkosipulia, pinaattia, sipulia ja mausteita. Herkkusienistä saa myös kiva pastakastikkeen. Netistä saa hyvin ohjeita jos ei tykkää itse improvisoida, mun yksi lempi kasvisruokablogi on Chococili.

Vierailija
6/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vähän aikaa sitten joku antoi minulle ruokavinkin, johon tuli vain linssejä, tofua ja tomaattimurskaa. Itse lisäsin mukaan paprikaa ja randommausteita, mitä kaapissa oli. Todella hyvää :)

Vierailija
7/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tässä syön quesadilloja, joihin laitoin mustapapuja tomaattikastikkeessa, avokadoa ja porlammin juustoa.

Toinen suosikki on lasagne kesäkurpitsalla (myös tavallisia lasagnelevyjä), linssi-tomaattikastikkeella ja hiivahiutaleista tehdyllä kastikkeella.

Tai sitten pizza, johon tekee juustokkeen pähkinäjauhoista.

Vierailija
8/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linsseistä saa ihanaa currya tai muhennosta tehtyä. Ihanaa lämmintä syysruokaa!

Vierailija
9/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punajuuri- tai porkkanapihvit! Raastat raastimella pieneksi, lisäät haluamasi mausteet, korppujauhoja, vettä ja lorauksen oliiviöljyä. Itse olen vegaani, joten en käytä edes kanamunia. Pyörittelet ne pihveiksi ja paistat pannulla tai uunissa. Lisukkeeksi bataattimuusia! Tai näistä voi tehdä hampurilaisia, nam!

Vierailija
10/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salsa, porkkanaa sipulia paprikaa tomaattia chiliä ja mausteita tarkoituksen mukaan. Curry sama muuten paitsi lisäksi perunaa tai bataattia ja curry kastiketta. Meksikolainen muuten sama mutta paista/sulata suklaata pannulla voissa(tai kasvisrasvassa jos ei voi käy) ja lisää kasvikset mukaan ja chipotlea syö tortillan ja guakamolen kanssa, kun opit voit säätää tuosta eteenpäin itse nämä olivat vain perus pohjat kastikkeille lisukkeet voit valita itse haluamiksesi vaikka jos joku haluaa mutakin kuin kasviksia... Salaatit joihin voit lisätä paistettuja munakoisoja kesäkurpitsoja sipuleita paprikoita tomaatteja chiliä krutonkia mitä vain keksit paistettuna ja sitä voi monipuolistaa keitetyllä ohralla kuskusilla pastalla jne muista öljy ja balsamiko jos maistuu suola pippuri jne.. itse syön kyllä kalapainoitteisesti koska kalastan, mutta usein myös pelkkää kasvista.

Osta joku hyväksi arvosteltu kirja vaikka netistä jos et muuten keksi, sellainen voi inspiroida.

Soosien koostumusta pitää vaihdella myös tyylilajin mukaan johonkin sopii isommat palat vaikka paprikaa joku pitää soseuttaa tai yhdistellä tekniikoita. Mausta tuoreilla yrteillä ruokaa niin opit niitäkin käyttämään, korianteria mexikolaiseen, basilikaa italialaiseen, kumpikin käy curryyn kokeile mistä tykkäät, kookosmaitoa ja munakoisoa sekä thai curryä, mausteeksi sitruunaruohoa, kaffirlimenlehteä ja riisi lisuke.

Mielestäni kasvisruoat ja niiden hallitseminen ovat koko keittiön kulmakivi joka on tärkein hallita lihan tai kalan voi paistaa kuka vaan. 

Jos juustot ja munat käyvät voit lisäillä myös niitä halutessasi.

Kokeile uusia asioita(ilmeisesti kaikki) vaikka karamellisoitua sipulia hampurilaisen väliin ja tuon vegaanin ehdottamia pihvejä, tee sitä ruokaa ja nauti.

Ruoka ei sinänsä kaipaa reseptejä, mutta tietenkin jotkut keitetyt parsat bearnaisella uusienperunoiden kanssa ja valkkaria juomaksi sekä bearnaiseen on aika hitti.

Monet tapakset ovat helppoja tyyliin esim tomaatit uunissa tai paistetut paprikat, purjot jne hieman siruunaa ja mausteita , mutta pointti ei ole täyttää niillä samalla tavalla vatsaa kuin suomalaiseen tapaan eli syödään kerralla ja paljon. Niiden välissä voi ottaa seurustelua tai jonkun juoman.

Sipulikeitto tomaattikeitto kasvissosekeitto sienikeitto. Sienet muutenkin...

Hyvä lisuke on sieniä ja parsakaalia korianterin sienillä maustettuna. Esikeitä parsakaali paista sienet lisää hieman korianterin siemeniä murskatuna(vahvan makuisia) mustapippuria ja suolaa...

Siinä pari mutta itse suosittelen tuoretta kalaa vielä ruokavalioon.

Vierailija
11/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpot kasvispihvit:

raastettu kesäkurpitsa (purista neste pois vaikka pyyhkeen sisällä) pari raastettua porkkanaa,

1 kananmuna, muutama ruokalusikallinen vehnä- tai ohrajauhoja.

Mausteeksi suolaa, mustapippuria ja timjamia.

Sekoita taikinaksi ja paista pihvit ja nauti tillillä, suolalla ja pippurilla maustetun kermaviilin kanssa.

Pihvitaikinaan voi laittaa muitakin aineita, ruohosipulia, tavallista sipulia, purjoa, purkkipapuja, perunaa, parsakaalia ym. mitä kaapista löytyy.

Petunaröstit on myös hyviä, raastettua raakaa perunaa, hakattua sipulia, muna, suolaa ja vähän pippuria. Paista lettupannulla tai paistinpannulla seoksesta pyöreitä lettusia.

Olen vähän huono antamaan ohjeita, kun itse teen kaikki ruuat joka kerta vähän erilailla, tilanteen ja fiiliksen ja saatavilla olevien tarvikkeiden mukaan. Kiva keksiä aina uusia vaihtoehtoja ja kokeilla erilaisia juttuja. Mielikuvitus ja luovuus ovat tärkeitä raaka-aineita, rohkeutta vaan kokeiluihin.

Vierailija
12/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis-tortillat

Vierailija
13/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia vakkareita linkkien kera:

-papuja, riisiä, pinaattia: https://www.budgetbytes.com/2016/10/tomato-herb-rice-with-white-beans-a…

-linssikeitto: https://cookieandkate.com/2015/vegan-lentil-soup-recipe/

-kikhernecurry:

-(mustasilmä)papuja ja sieniä, riisin kanssa: https://www.forksoverknives.com/recipes/black-eyed-peas/#gs.dCo6MuU

Ilman reseptiohjeita:

-tortillat, sisään papuja, riisiä, rehuja ja joku kastike (yleensä soijajugurtista koska laiskuus)

-täytetyt bataatit joihin paahdettuja kikherneitä, puolitettuja kirsikkatomaatteja, jotain vihreää ja jälleen jokin kastike - tykkään myös fetajuustosta tässä mutta ei tietenkään sitä jos et maitotuotteita halua käyttää

-beans&rice silloin kun en jaksa miettiä mitään muutakaan

-pasta & reilusti kasviksia tomaattikastikkeessa, joskus vihreitä linssejä jos on jo valmiiksi keitettynä

-pikachili, paseerattu tomaatti johon kasa papuja (kidneypavut, mustat pavut, kikherneet yleisin yhdistelmä kun noita löytyy aina kotoa), paprikaa, sopivat mausteet ja tarjotaan riisin kera

-kasvissosekeitot

Vierailija
14/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linsseistä teen esim bataattien kanssa sosekeittoa tai porkkana-linssipihvejä. Toinen hyvä raaka-aine on kikherne, joka sopii esim kookoskerma-curry kastikkeeseen taikka wokkipannulle kasvisten kanssa. Soijarouhe sopii jauhelihan tilalle moniin arkiruokiin kuten lasagneen, bolognesekastikkeeseen, makaronilaatikkoon.. myös pähkinät on hyvä proteiinin lähde, helppo lisätä salaattiin tai tehdä vaikka hummus tai joku ihana pähkinäinen pesto lisukkeeksi leivän päälle.

Vegaanisissa aterioissa on mun mielestä tärkeä valita lisukkeeksi hyvälaatuinen hiilari, jotta kokonaisuus on tarpeeksi täyttävä. Laadukas täysjyväpasta, tumma riisi ja perunoiden rinnalle myös muita juureksia jne.

Limen mehu, inkivääri(tahna), juustokumina, chili, muskottipähkinä ja monet yrtit sopivat mielestäni kasvisruokia maustamaan.

Tsemppiä, kasvisruokien lisääminen arkiruokalistaan on monipuolistunut meidän ruokavaliota hirveästi ja koska kikherneet, linssit ja soijarouheet säilyvät kuivakaapissa, on kauppakäyntejäkin voinut harventaa. Suosittelen!

Vierailija
16/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaatinlehtiä ja pari kurkkukuutiota oliiviöljypedillä. Namskis!

Vierailija
17/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko

Vierailija
18/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikhernepata:

2 tölkkiä kikherneitä 

pari paprikaa suikaleina

chiliä muodossa tai toisessa

sipuli hienonnettuna

2 isoa perunaa lohkoina

4 rkl oliiviöljyä

1 tl kardemummaa

1 rkl currya

1 kanelitanko (tai jauhetta purkista n. ½ tl)

tölkki säilöttyjä tomaatteja 

2 puserrettua valkosipulinkynttä (tai tahnaa)

1 sitruunan mehu (= 1 - 2 rkl)

2 liemikuutiota

3 – 5 dl vettä

125 g pakastettuja vihreitä papuja

.

Kuumenna öljy, paahda kardemummaa, kanelia ja currya pari minuuttia sekoitellen. Lisää sipuli, perunat ja chili, paista hetki. Sitten lisää tomaatit liemineen, valkosipuli, sitruunamehu, vesi ja liemikuutiot, keitä vartti. Lisää kikherneet ja paprika ja hauduta toinen vartti. Lisää vielä vihreät pavut ja hauduta kunnet ne ovat kypsiä.

Kuulostaa ehkä monimutkaiselta, mutta oikeasti ei ole, etenkin jos käyttää mahdollisimman valmiita tuotteita. Säästää jos haluaa niin tietenkin keittelee kikherneet itse. Maukkaampaa kuin esim. tänään lounaalla syömäni intialaisen ravintolan buffet.

Vierailija
19/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teemme aina silloin tällöin kasvislasagnea, on suuri suosikki meidän perheessä.

Kikhernepihvejä on toinen suosikkini.

Millaisella ohjeella teet? Mä haluaiain oppia hyvän reseptin. Koitin kerran jollain netistä löytämälläni. Tuli kovia ja mauttomia😑

Vierailija
20/26 |
25.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papuchili:

Öljyä, sipuli silputtuna, 2 valkosipulinkynttä (tai murskaa), tölkki tomaattimurskaa, tölkki kidneypapuja tai 3 dl itse keitettyjä, paprika suikaloituna (tai pakastesuikaleita), pikkupurkki (70 g) tomaattipyreetä (tai reilu turaus tuubista), 1 liemikuutio, 1,5 tl oreganoa, 1,5 tl juustokuminaa, chiliä jossain muodossa, laakerinlehti, ¼ dl sitruunamehua, ½ tl sokeria, suolaa, pippuria

Kuullota sipuli ja valkosipuli öljyssä, lisää muut ainekset ja kypsennä kymmenen minuuttia tai kunnes tuntuu kypsältä. Lisäkkeeksi riisiä, ohraa, leipää tai mitä nyt haluatkin. Sopii myös esim. tortillan täytteeksi, ja maistuu kylmänäkin. (Annos on aika pieni, ehkä kolmelle riittää.)