Tracy Hoggin kirja tuttu?
Moikka!
Tuttuni suositteli minulle luettavaksi Tracy Hoggin kirjaa Opi kuuntelemaan vauvaasi. Kirjasta ja etenkin sen sisältämästä EASY -ohjelmasta oli ollut kuulemma valtavasti apua etenkin esikoisen hoidossa. Aloitin juuri kirjan lukemisen, vaikutti todella mielenkiintoiselta! Onko teillä muilla kokemuksia EASYstä? Onko toiminut? Tuttavani sanoi, että on helpottanut valtavasti koko heidän perheen elämää ja antanut vanhemmille paljon lisää omaa aikaa. Onko teillä samantapaisia kokemuksia?:)
Kommentit (5)
ja auttoi esikoisen kanssa. En sitä ihan kirjaimelleen käyttänyt, mutta ensimmäiset kuukaudet pääpiirteet sovelsin. Eli heräämisen jälkeen heti ruoka, sitten vaipanvaihto ja seurustelua. Sitten kun vauva alkoi seuraavan kerran kitistä tai itkeskellä oli helppo tietää, että nyt on taas unien aika. Vauva myös tiesi aina mitä tapahtuu eli usein jo kun vedin hänelle kypärämyssyä päähän (nukkui aina ulkona) hän nukahti.
Esikoisen äitinä rytmi toi pienen vauvan kanssa varmuutta, kun ei tarvinnut arpoa mistä milloinkin on kysymys.
Toisaalta ensimmäiset kuukaudet vauva nukahti iltaunille rintareppuun tai syliin, kun muistaakseni Tracy suositteli heti omaa sänkyä.
Eli soveltaen....
äitimiia rv 31+5
Kuopuksen kanssa yritin sitä seurata, mutta meillä ainakin vauva oli hyvin erimieltä asiasta ja lähinnä aiheutti vain stressiä...
Kirjassa on paljon hyvääkin, mutta en tosiaan suosittele seuraamaan sitä kirjaimellisesti. On vauvoja jotka toimivat hyvin " säännöllisesti" ja heidän kanssaan ohjeiden seuraaminen toimii varmasti paremmin. Omasta mielestäni ihan pienen vauvan kanssa ei sitä kannata missään tapauksessa kannata seurata varsinkaan, jos haluaa onnistua imetyksessä. Muutenkaan ei vastasyntynyttä pidä mielestäni yrittää " rytmittää" .
sillä esikoista odotan.
Ystäväni suositteli, ja sanoi että oman esikoisen kanssa siitä oli suuresti apua. Ei heillä mitenkään pilkuntarkasti menty ohjelman mukaan, mutta kuulemma nimenomaan ' niksit' auttoivat usein, kun ei muuten ymmärtänyt, mikä oli vauvalla vikana. Ei mitään opasta tietty pidä ottaa liian tosissaan ja jokainen vauva on toki yksilö, mutta tuollaisena pikaohjeena/manuaalina kirja toimii varmaan hyvin.
Ketsup
...sain kirjan vaivihkaa ystäväni suosittelemana, kun oltiin heillä viikon yökylässä ja silloin 7 kk ikäinen ei millään meinannut nukahtaa päiväunille muuten kuin rinnan avulla (no kuinkas muuten kun äiti oli siihen totuttanut!) ja muutenkin unet oli ihan mitä sattuu, puolta tuntia, 45 min jne...huutoa nukahtamisen kanssa... Hän sujautti kirjan ja sanoi, että heillä auttoi...
Aloin kokeilemaan kirjan ohjeilla, että miten vauva oppii nukahtamaan itse, ilman rintaa. Aikaa siihen meni ja pitkää pinnaa vaati, mutta kyllä oli opettaminen vaivan arvoista! Tracyn neuvot toimivat, ja hän sanoikin, että vauva kun vauva oppii, kunhan vanhemmat vain johdonmukaisesti opettavat.
Eli meillä tämä kirjan anti oli juuri tähän nukkumisjuttuun, ja aloitimme kun tyttö oli 8 kk.
Olen siis perehtynyt englanninkieliseen teokseen, joka on uudempi versio tuosta Suomessa ilmestyneestä.
Nyt kun pikkukakkonen syntyy, aion kokeilla Tracyn EASY rytmiä, kunhan maito on noussut ja imetys lähtenyt kunnolla käyntiin. Helpottaa elämää, kun arjessa on rytmi, ja juuri siitähän kirjan ohjeissa on kysymys, ei mistään minuutintarkasta rutiinista. Mutta siis pikkuvauvan kanssa ei ole vielä omaa kokemusta EASY-rytmistä. Esikoinen oli vauvantahtisesti syötetty ja tiettyyn ikään asti se toimikin ihan hyvin.
Meille odotellaan esikoista, joten mitään kokemusta kirjan ohjeista minulla ei vielä ole, mutta kyllä se ainakin ajatuksia herätti. Toisaalta ideat ja EASY-systeemi kuulostivat kovin järkeenkäyviltä, mutta toisaalta ne tuntuvat olevan pahastikin ristiriidassa kaikkialla muualla hehkutetun lapsentahtisuuden kanssa. Minua myös vähän ärsytti se kuinka " niksi-pirkkamaisesti" ongelmiin löytyi ratkaisut ja vauvatkin tulivat luokitelluiksi...
Mutta varmasti kirjassa on omat oivalluksensakin, ja kohtahan pääsen niitä testaamaan käytännössä. Onhan se kuitenkin aina hyvä vähän miettiä etukäteen millaisia ongelmia ja mahdollisia ratkaisuja voi kohdata, ja siinä kirja ainakin minua auttoi.
Suhni (40+6)