Puhelinkäyttäytymisestä, että onko tämä ihan normaalia ko. käytöstä, jos...
...sinä yrität soittaa ystävällesi, ja jos ystäväsi ei vastaa puheluusi, niin hän lähettää selvitysviestin, miksi hän ei vastannut puheluusi? Minun laajassa ihmissuhdeverkostossani on vain ja ainoastaan yksi tämänkaltainen henkilö, joka lähettelee minun mielestäni aivan turhanpäiväisesti selittelyjään, jos ja kun kyseinen ystäväni ei silloin tällöin voi vastata puhelimeen. En vaan tajua moista naurettavaa ko.ystävän puhelinkäytöstään, koska en itse lähettele ikinä selvitysviestiä henkilöille, jotka ovat yrittäneet soittaa minulle, ja kun enhän minäkään voi aina olla tilanteessa, jossa voisin vastata puhelimeeni.
Sitten toinen asia, jota ihmettelen tämän samaisen henkilön puhelinkäytöksessään, että hän lähettelee sellaisia viestejä, jolloin hän lupaa soittaa esim. tyyliin näin: "Hei, soitan sinulle huomenna illalla." En voi tajuta, miksi tämä ystäväni varaa ikään kuin minut olemaan seuraavana iltana puhelimeni ääressä venttaamassa koko illan hänen soittoaan?? Joskus olen ajatellut niin, että ehdottaisinkohan ihan täsmällistä kelloaikaa, jolloin hän soittaisi minulle kuten lääkäritkin tekevät antamalla tarkan päivämäärän ja kelloajan soittaessaan potilaalle tutkimustuloksista tms.
Kommentit (30)
Mulla on yksi ystävä joka elää elämäänsä luuri kourassa. Olettaa myös että jos ei hänen puheluunsa vastata, tekee kaveri jonkin selvityksen miksei vastannut ja milloin voisi soitella.
Toisille tämä kännykkäaikakausi on aiheuttanut tällaisen aina-saatavilla-syndrooman.Hän vastaa puhelimeen vaikka vessanpöntöltä, ja ikävä kyllä ei ymmärrä että toiset ei ole valmiita elämään näin.Toi sun ystävän käytös kuulostaa vielä kevyeltä.Voisi luokitella hyviksi käytöstavoiksi.
Ap. 2. kommentoijalle sen verran vaan, että mikä tarkoitus tuollaisessa etukäteen ilmoituksella on, että muka soittaa seuraavana iltana tai ylipäätänsä ilmoittaa etukäteen viestillä, että soitan silloin ja silloin? Itse näen tuossa jotain outoa ja erikoista käytöshäiriötä, koska en itse koskaan ilmoita etukäteen viestillä esim. ystävilleni, milloin aion soittaa heille. Nimittäin jos soitan jollekin ihmiselle, niin sitten soitan, ja vastapuoli vastaa tai ei, ja jos vastapuoli ei vastaa silloin kun yritän soittaa hänelle, niin sitten soitan myöhemmin uudestaan. En vaadi mitään viestejä vastapuolelta, ja selityksiään viestillä, miksi ei vastannut silloin kun olen yrittänyt soittaa, mutta tämä yksi ystävistäni on sellainen, kuten jo aloituksessani kerroinkin.
Kyse nyt on vaan siitä, että minä joko soitan tai en, tai jos soitankin jollekulle, niin vastapuoli joko vastaa silloin tai ei, ja en vaadi mitään viestejä, miksi vastapuoli ei voinut vastata, vielä vähemmän kaipaan mitään puhelinkeskustelun varausaikaa edellisenä päivänä, sillä enhän voi tietää, olenko seuraavana päivänä itse tavoitettavissa vaiko en. Siinähän sitten soittelee, mutta voihan sitä hyvänen aika yrittää soittaa muulloinkin, jos en vastaa aina, kun joku soittaa. Ei mulle tarvitse ilmoittaa etukäteen soittamisistaan viestittämällä etukäteen.
Veikkaan, että hän on vähän erikoinen muutenkin, mutta ette vain tunne hyvin, tai olette tavanneet aina kahdestaan, etkä tiedä, millainen hän arkielämässä on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi ystävä joka elää elämäänsä luuri kourassa. Olettaa myös että jos ei hänen puheluunsa vastata, tekee kaveri jonkin selvityksen miksei vastannut ja milloin voisi soitella.
Toisille tämä kännykkäaikakausi on aiheuttanut tällaisen aina-saatavilla-syndrooman.Hän vastaa puhelimeen vaikka vessanpöntöltä, ja ikävä kyllä ei ymmärrä että toiset ei ole valmiita elämään näin.Toi sun ystävän käytös kuulostaa vielä kevyeltä.Voisi luokitella hyviksi käytöstavoiksi.
Minusta on ahdistava tuonkaltainen toiminta, kuten tuo etukäteen ilmoitettu puhelinvaraus edellisenä päivänä. Jos en silloin sitten itse olisikaan sellaisessa tilanteessa, että voisin vastata, kun ystäväni soittaakin, niin sitten tulee sellainen tunne, että ystäväni luulee, etten piruuttani vastaa, vaikka hän jo edellisenä päivänä oikein viestillä on varannut puhelinaikansa ihan omien mahdollisuuksiensa mukaan, eikä kyseinen ystäväni ajattele yhtään, että onko minulla seuraavana iltana aikaa jorista hänen kanssaan puhelimessa. Siis miksi pitää selvitellä, soittaa kun soittaa ja jos en vastaa niin sitten yrittäisi soittaa uudelleen, eikä mitään selvityksiä ja etukäteispuhelinaikaa varaillen viestillä.
Mää ainakin aina kavereiden ja siskon kanssa sovin etukäteen, milloin soitellaan pitkiä kuulumispuheluita. Tyylin: voinko soittaa tänään illlalla? Samoin tekevät he minulle takaisin. Jos on jotain lyhyempää asiaa miksi soittaa, niin silloin vaan suoraan soitan (mutta yleensä hoidan lyhyet asiat viestillä).
Ei vaikuta mun mielestä mitenkään ihmeelliseltä. Kokee vain kohteliaisuudeksi, että toinen tietää miksi ei vastannut eikä halua häiritä muita soitollaan jos vaikka onkin huono tilanne.
Kyllähän nykyään varmaan suurin osa ihmisistä ei esim. halua, että ovelle tullaan ilmoittamatta, mutta kokee ystävälliseksi selittää, miksi ei sovi tulla käymään, eikä itsekään mene ilmoittamatta toisten luo. Joillakin tämä voi ulottua myös puhelinkäyttäytymiseen, varsinkin jos ei pidä puhelimessa puhumisesta muutenkaan. Toisille se taas ei ole mikhään pirautella.
Minulla on vain yksi kaveri, jolle lähetän selitysviestejä. Muut ymmärtävät, että en voi vastata, mutta tämä yksi tyyppi tekee vastaamattomuudesta elämää suuremman kysymyksen. Helpompi selitellä heti jotain ympäripyöreää kuin joutua armottomaan kuulusteluun siitä, missä olin maanantaina klo 19.28.
Aloittaja ei ole tainnut kuulla sellaisesta asiasta kuin kohteliaisuus. Hänen tuttavansa ilmoittaa miksi ei vastannut, eli kertoo, että hän ei muuten vain ollut vastaamatta ja välittämättä tulleesta puhelusta. Kohteliasta, ehkä jopa liian kohteliasta tuttavien kesken. Perheen kesken yleisempää, koska perheen kesken todella oletetaan, että heille vastataan jos vain voidaan. Samoin on kohteliasta ilmoittaa etukäteen soitosta, varsinkin jos aikoo puhua pidempään niin, että toinen tietää olla varautunut siihen, että tällainen puhelu tulee jossain vaiheessa iltaa.
Mullakin joku tuttu on harrastanut tätä, että "en voi nyt vastata, soitan huomisiltama" -viestittelyä. Olen osittain samaa mieltä kuin ap, että "ajan varaaminen" on turhaa.
Joskus oli joku sellainen, joka ilmoitti ensin soittavansa tyyliin lauantaina. Ei sitten soittanutkaan. Tämän jälkeen laittoi myöhemmin viestin, että "sori, unohdin soittaa".
Helpompi olisi vain samantien soittaa asia vaikka lyhyestikin kuin "varata" toisen aikaa jollekin tulevalle hetkelle.
Käsitän kyllä, että tuon on tarkoitus olla kohteliasta viestintää, mutta pidän itse sitä myös tarpeettomana.
Minä soitan jollekin henkilölle, ja hän joko vastaa tai ei. Jos ei vastaa, niin yritän soittaa sitten uudelleen. Henkilö vastaa tai monta kertaa henkilö, joka ei vastannut esim. eilen yrittäessäni soittaa, soittaa itse minulle päin, jos en itse ehdi yrittää soittaa uudestaan. Ei me mitään selvittelyviestejä puolin ja toisin lähetellä, jos ei jompi kumpi aina vastaa puhelimeen.
Minusta olisi tosi outoa, jos minun ystäväni lähettäisi viestin, jossa hän niin sanotusti ilmoittaisi kellolleen ja päivämäärineen soittoaikansa. Melkoisen omituista.
Jos en aina vastaa jollekin, niin kyllä henkilö yrittää soittaa sitten uudestaan tai toisin päin minä soitan sille jollekin, joka oli yrittänyt soittaa, että hei olit yrittänyt soittaa eräs päivä, ja en joutanut vastaamaan silloin jne. Viestien lähettely on aivan eri juttu. Itse en kylläkään pidä kirjoittamalla viestitellä, vaan jutteleminen ääneen voittaa aina kirjoittelun.
Minä laitan joskus viestiä etukäteen että yritän soittaa tyyliin kahdeksan jälkeen illalla tai tunnin päästä. En oleta kuitenkaan että vastaanottaja vastaisi tähän viestiini mitään tai olisi silloin vastaamassa puhelimeen. Tarkoitus on yleensä vain antaa "ennakkoilmoitus" sitä varten, että kaveri, jos ehtii ja haluaa puhua pidempään, voi katsoa etukäteen puhelun oheistekemiseksi vaikka lajiteltavaa pyykkiä, kynsilakkatarvikkeita tai mitä nyt kukakin usein haluaa tehdä puhelimessa juoruamisen aikana. (Itsellä yleensä aina mikrofonilliset korvanapit puhelimessa kiinni, niin voin puhelun aikana käyttää käsiä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vain yksi kaveri, jolle lähetän selitysviestejä. Muut ymmärtävät, että en voi vastata, mutta tämä yksi tyyppi tekee vastaamattomuudesta elämää suuremman kysymyksen. Helpompi selitellä heti jotain ympäripyöreää kuin joutua armottomaan kuulusteluun siitä, missä olin maanantaina klo 19.28.
Niin jossain parisuhteessa asia voisikin olla noin, että hyvä selvittääkin, missä olit silloin ja silloin, mutta en usko, että tavisystävyyssuhteessa kukaan vaatii mitään tarkkaa selvitystä, jos ystävä ei pysty vastaamaan puheluusi. Taidat itse vaan tramatisoida ja tehdä ittestäsi jotenkin huomatun merkkihenkilön ystäväsi silmissä, ja kuvittelet, että kaveriasi kiinnostaisi loppuen lopuksi p...n vertaa, missä olet ollut, kun ystäväsi on sinulle yrittänyt soittaa joskus maanantaina klo 19.28, kunhan kohteliaisuuttaan haluaa vaan udella, että missäs olit, kun et vastannut puhelimeesi:)
Vierailija kirjoitti:
...sinä yrität soittaa ystävällesi, ja jos ystäväsi ei vastaa puheluusi, niin hän lähettää selvitysviestin, miksi hän ei vastannut puheluusi? Minun laajassa ihmissuhdeverkostossani on vain ja ainoastaan yksi tämänkaltainen henkilö, joka lähettelee minun mielestäni aivan turhanpäiväisesti selittelyjään, jos ja kun kyseinen ystäväni ei silloin tällöin voi vastata puhelimeen. En vaan tajua moista naurettavaa ko.ystävän puhelinkäytöstään, koska en itse lähettele ikinä selvitysviestiä henkilöille, jotka ovat yrittäneet soittaa minulle, ja kun enhän minäkään voi aina olla tilanteessa, jossa voisin vastata puhelimeeni.
Sitten toinen asia, jota ihmettelen tämän samaisen henkilön puhelinkäytöksessään, että hän lähettelee sellaisia viestejä, jolloin hän lupaa soittaa esim. tyyliin näin: "Hei, soitan sinulle huomenna illalla." En voi tajuta, miksi tämä ystäväni varaa ikään kuin minut olemaan seuraavana iltana puhelimeni ääressä venttaamassa koko illan hänen soittoaan?? Joskus olen ajatellut niin, että ehdottaisinkohan ihan täsmällistä kelloaikaa, jolloin hän soittaisi minulle kuten lääkäritkin tekevät antamalla tarkan päivämäärän ja kelloajan soittaessaan potilaalle tutkimustuloksista tms.
Kaikesta säkin ongelman teet. Onko se niin tolkuttoman vaikeaa ja ikävää lukaista sellainen selitysviesti? Jotkut ihmiset kun reagoivat vastaamattomuuteen alkamalla pommittaa tai hermoilla jotenkin. Mulla on myös usein tapana laittaa meseä, että soittelen huomenna, mutta ei todellakaan velvoita mihinkään. Voithan sinäkin jättää vastaamatta. Oletko koskaan itse ajatellut, että voit olla jotenkin epäkohtelias muille? Teet itse asioista vaikeita, kun toinen ei olekaan täsmälleen samanlainen kuin sinä. Ehdotan, että et soita enää kenellekään.
Ehkä ystäväsi yrittää parhaansa, puheluiden soittelu kun on aika epätavallista jos ei ole telemarkkinoija. Itse olen 60-luvulla syntynyt, joten en kovasti hätkähdä jos 85- vuotiaat vanhempani soittavat vaikka yleensä hekin mesettävät enimmäkseen.
Mulla on sukulainen joka luulee että jotain on sattunut jos ei vastaa tai saman päivän aikana soita takaisin. Lisäksi hän aika raskas tyyppi, jonka kanssa ei vain jaksa aina jutella. Hänelle saatan laittaa selittelyviestin + lupauksen soitosta myöhempänä ajankohtana. Muiden kanssa en tätä harrasta - > ootko ap sukua 😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat mielisairaalta. Ei siinä mitään pahaa mutta hakeudu pikaisesti hoitoon.
:D Olet itse mielisairas, jos täällä jotain kuulostelet:)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sukulainen joka luulee että jotain on sattunut jos ei vastaa tai saman päivän aikana soita takaisin. Lisäksi hän aika raskas tyyppi, jonka kanssa ei vain jaksa aina jutella. Hänelle saatan laittaa selittelyviestin + lupauksen soitosta myöhempänä ajankohtana. Muiden kanssa en tätä harrasta - > ootko ap sukua 😂
Aloituksessani ei ole kyseessä sukulainen, vaan ihan yhdestä oudosta ystävästäni on kyse.
Vierailija kirjoitti:
No kohteliastahan toi vaan on enkä ymmärrä miten teet siitä tollasen ongelman. Eikä sinun ole mikään pakko odotella sitä ystävän puhelua silloin kun hän sanoo soittavansa, voit vaikka vastata viestillä ettet ehdi puhua silloin tai jättää vastaamatta.
Mä en voi etukäteen tietää, että olenko seuraavana iltana vastaamassa ystäväni puhelinsoittoon.
Miksi ystäväni ei voi vaan yrittää soittaa, ja sitten jos en vastaa, niin soittakoon sitten joku toinen kerta? Mitä järkeä on viestillä heittää, ja varata edes soittoaikaansa minulle oman aikataulunsa mukaan?
No kohteliastahan toi vaan on enkä ymmärrä miten teet siitä tollasen ongelman. Eikä sinun ole mikään pakko odotella sitä ystävän puhelua silloin kun hän sanoo soittavansa, voit vaikka vastata viestillä ettet ehdi puhua silloin tai jättää vastaamatta.