Koulujen digitalisaatio on suuri virhe, jonka seuraukset ovat KAMALAT
Työskentelen IT-alalla. Olen viimeiset 15 vuotta istunut väh. 8 tuntia päivässä koneella. Jotta homma toimii, minulla on:
- erinomainen työpöytä ja työtuoli
- oikealle korkeudelle säädetty näyttö, jolla on kokoa väh. 27 tuumaa, pinta heijastamaton
- kunnollinen näppäimistö ja hiiri
Ylipäätään ergonomiaan on kiinnitetty todella paljon huomiota. Tästä huolimatta niska- ja selkäjumeja tulee. Liikunta ja venyttely auttaa.
Olen seurannut sivusta koulujen digitalisaatiota. Tässä pari huomiota:
- laitteena oppilailla on joko noin 10" tabletkone tai 13" läppäri
- laitteiden näytöt ovat heikkolaatuisia, kiiltäväpintaisia, luokkahuoneen valaistustakaan ei tietenkään voi säätää jokaiselle niin ettei valo heijastu silmiin
- näyttö on sellaisessa asennossa, että niska ja pää on koko ajan etukenossa
- näppäimistö ja hiiri, jos niitä edes on, ovat epäergonimiset
- lapset liikkuvat/venyttelevät hyvin vähän
Vuosikausia on puhuttu siitä, että koulujen pulpetit ja tuolit ovat epäergonimisia. Nyt sitten vielä tabletit/läppärit mukaan pahentamaan tilannetta.
Joo joo, tietokoneen käyttötaito on nykyään "välttämätöntä", mutta tässä tehdään kyllä paha virhe. Kuinka moni aikuinen tietotyöläinen työskentelisi 8h päivässä tuollaisilla laitteilla?
Simpanssillakin on parempi ryhti kuin nykylapsilla tulee olemaan parikymppisinä!
Ai niin, lisäksi lasten likinäköisyys yleistyy: http://www.ksml.fi/kotimaa/Lasten-likin%C3%A4k%C3%B6isyys-yleistyy-%E2%…
Kommentit (23)
Hyvä aloitus. Pyytäisin kyllä saada huomauttaa, että simpansseilla on hyvä ryhti. Luonnonvaraisilla eläimillä on aina optimaalinen ryhti, koska ne elävät luontaisessa elinympäristössään. Samoinhan ihmisten luonnonkansoilla on vanhanakin ryhti hyvä ja "sivistyneistä" kansoistakin yleensä niillä, jotka eivät harrasta korkeita huonekaluja. Japani, Intia tulevat mieleen. Tuolit ja pöydät meidän ryhdin pilaa.
Itse olen huomannut tämän nykyopiskelun tietokoneistumisen melko surkuhupaisalla tavalla. Minulla on nuoresta saakka ollut päätetyön takia tension neck, ihan riippumatta liikunnan ja venyttelyn määrästä. Tulee stressistä. Kun päälle tuli vielä fibromyalgia johon ei tunnu auttavan muu kuin jatkuva liikkeessä olo (minun kohdallani, tämähän on hyvin yksilöllinen vaiva), päätin uudelleenkouluttautua vähän liikkuvammalle alalle.
No, toistaiseksi 90 % opiskelusta on ollut joko Teamsia tai etätehtäviä koronan takia...
Ihminen muuten tutkitusti käyttää käsin kirjoittaessa paljon enemmän aivojaan kuin koneella kirjoittaessa. Muutenkin asiat jää paremmin mieleen jos tekee käsin paperille muistiinpanoja, vaikka ei ikinä edes palaisi niihin. Jostain syystä se muistiinpanojen teko kynällä paperille saa aivot tajuamaan että hei, tämä on tärkeää, tallenna! Se, että luennoitsija sanoo "Nämä diat on netissä, älkää suotta tehkö muistiinpanoja" kertoo että hän tuntee ehkä aiheensa, mutta ei ymmärrä ihmisen oppimisesta mitään.
Koulussa on helppo manipuloida ihmisiä uskomaan että tää digitalisaatio olisi hyvä asia.
Pienkoulut lakkautetaan varmaan siks kun siellä vielä tehdään käsin kirjoihin ja vihkoihin ja Liikuntaa pitäisikoulussa olla 4 tuntia vähintään ja koulukiusaamiseen tulee puuttua mutta ei kun siellä se Jami saa kiusata kun hänen äitinsä kuuluu vanhempainyhdistykseen
Olen kattonut scifi elokuvia ja ne pahasti näyttää ennustavan miten käy se ei ole kivaa!!