Jos sinulla olisi nyt 100 000 euroa ylimääräistä taskun pohjalla, ostaisitko kesämökin vai asuntoauton?
Tuolla summalla ei kummoistakaan mökkiä saisi, mutta melko pramean ja hyvinvarustellun asuntoauton sillä saisi.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkejä on jo kaksi, mutta asuntoautoilua idioottimaisempaa lomailutyyliä saa hakea. Ostaisin kolmannen mökin. Joku kiva vanha torppa halvalla ja ylijääneellä rahalla laittelisin kuntoon.
Saako perusteita, kysyy eräihminen, jolla asuntoauto on suunnitteilla mukavuudenhalun vuoksi. (Ei leirintäaluejökittämistä.)
Kerran ollaan kokeiltu asuntoautoilua. Järki meinasi lähteä siellä ahtaissa tiloissa tuhratessa. Lisävitutusta aiheutti leirintäalueiden ällöttävät pesutilat ja saunat. Mulle kelpaa vain kunnollinen tilava täysinvarusteltu uudehko vuokramökki omassa rauhassa jos ei omalle mökille huvita mennä.
Kiitos vastauksesta. Luonnonvesissä ja babywipeilla peseville teltta- ja trangiaihmisille se olisi askel kohti mukavuuksia (leirin pakkaaminen/purkaminen nyppii pitemmällä reissuilla). Ahtaus on meille tuskin ongelma, kun ollaan ulkona mahdollisimman paljon. Täytyypä jatkaa tutkailua.
Juu ei olla telttailija/retkeilyihmisiä tippaakaan😆 lomalla haluan olla mukavasti joko hotellissa tai omalla mökillä. Kukin tyylillään☺️
Omistan molemmat joten lähtisin varmaan reisauun perheen kanssa ja sijoittaisin loput.
Kesämökki! Tosin tuo riittäisi ehkä noin 40% mökin hinnaksi, koska tavoitteena olisi kiva yksiö Helsingistä, merinäköalalla tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Ostaisin osakkeita. Ja sen takia koska mökki ja asuntoauto aiheuttavat vain kuluja, mutta osakkeista tulee tuottoa.
Onko elämän tarkoitus siis maksimoida osakesalkun koko perillisiä varten?
Eikös elämää ole tarkoitus myös elää?
Eihän kesämökkiä tietenkään osteta minään sijoituksena, vaan sen takia että siellä halutaan viettää aikaa. Oikeampi vertailukohde on rahan käyttäminen ulkomaanmatkoihin. Nekään eivät ole mitään sijoituksia.
Asuntoautoa en ostaisi koskaan. Vuokrattiin kokeeksi yhdeksi viikoksi, aivan kamala mökä auton sisällä autoa ajettaessa. Kuulosuojaimet olisivat olleet tarpeen.
Lisäksi auton hinta laskee heti liikkeestä ulos ajettaessa.
Kesämökkiin ilman muuta käyttäisin. Tuolla rahalla saa tasokkaan kuivan maan mökin isolla tontilla. Tietysti joku vesistö on kiva olla lähistöllä.
Matkailuauto kannattaa ennemmin vuokrata.
Elemment Palazzo - matkailuauto maksaa n. 3 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kumpaakaan. Ostaisin osakkeita. Ja sen takia koska mökki ja asuntoauto aiheuttavat vain kuluja, mutta osakkeista tulee tuottoa.
Eihän kesämökkiä tietenkään osteta minään sijoituksena, vaan sen takia että siellä halutaan viettää aikaa. Oikeampi vertailukohde on rahan käyttäminen ulkomaanmatkoihin. Nekään eivät ole mitään sijoituksia.
Minun mielestäni se sijoittaminenkin on osa elämää. En minä säästä perillisille vaan ihan omaa elämääni varten. Minä elän elämääni, mutta elän sitä eri tavalla kuin sinä, koska minulla on pitkän tähtäimen suunnitelmia joihin liittyy oman pääoman kartuttaminen mahdollisimman pienellä vaivalla. Pienin mahdollinen vaiva on laittaa korkoa korolle-efekti toimimaan. Se ei sulje pois matkailua eikä muutakaan mitä sinä ilmeisesti elämäksi kutsut. Minulle kesämökki olisi vain kuluerä koska minulla ei ole aikaa eikä halua viettää sellaisessa aikaa tai kiinnittää pääomiani siihen. Perintömökinkin myin heti kun voin.
Mieluummin hankin loma-asunnon ulkomailta lomailu-ja tulonhankkimismielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökillä tulee oltua maksimissaan kuukauden vuodessa. Jos mökin vuokraa kuukaudeksi, maksaa se sesonkiaikana 2000 -4000 euroa, Tuolla summalla taas saa osinkotuottoja vuodessa 5000 euroa. Eli voi nauttia siitä mökistä ja silti jää 1000-3000 euroa extraa muihin kuluihin. Siis joka vuosi.
Asuntoauton, koska on mukava, että "koti" kulkee mukana reissatessa. Tosin mun unelma-autoon toi satatonnia on käsiraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkejä on jo kaksi, mutta asuntoautoilua idioottimaisempaa lomailutyyliä saa hakea. Ostaisin kolmannen mökin. Joku kiva vanha torppa halvalla ja ylijääneellä rahalla laittelisin kuntoon.
Saako perusteita, kysyy eräihminen, jolla asuntoauto on suunnitteilla mukavuudenhalun vuoksi. (Ei leirintäaluejökittämistä.)
Kerran ollaan kokeiltu asuntoautoilua. Järki meinasi lähteä siellä ahtaissa tiloissa tuhratessa. Lisävitutusta aiheutti leirintäalueiden ällöttävät pesutilat ja saunat. Mulle kelpaa vain kunnollinen tilava täysinvarusteltu uudehko vuokramökki omassa rauhassa jos ei omalle mökille huvita mennä.
Voithan sä peseytyä siinä omassa autossasi, ei ole pakko leirintäalueen pesupaikkoja käyttää.
Entä kelpaisiko matkavene? Tai purjevene?
(Auton arvo laskee vuosikymmenessä kolmasosaan. Mökissä hyvällä paikalla voi raha säilyäkin. Itse olen tylsä ja hajauttausin eri indeksirahastoihin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesämökillä tulee oltua maksimissaan kuukauden vuodessa. Jos mökin vuokraa kuukaudeksi, maksaa se sesonkiaikana 2000 -4000 euroa, Tuolla summalla taas saa osinkotuottoja vuodessa 5000 euroa. Eli voi nauttia siitä mökistä ja silti jää 1000-3000 euroa extraa muihin kuluihin. Siis joka vuosi.
Eikö osinkotuotoista tarvitse maksaa nykyisin lainkaan veroa?
Vuokramökki ei ole sama kuin oma paikka. Monet viettävät aikaa paljon enemmän kuin kuukauden vuodessa mökeillään.
Mutta kukin tekee niin kuin haluaa. Pörssitkään eivät ikuisesti ole pelkkää nousua, jossain vaiheessa tulee "korjausliike" alaspäin.
Pistäisin kaiken viinaan ja naisiin. Kerran sitä vaan eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni se sijoittaminenkin on osa elämää. En minä säästä perillisille vaan ihan omaa elämääni varten. Minä elän elämääni, mutta elän sitä eri tavalla kuin sinä, koska minulla on pitkän tähtäimen suunnitelmia joihin liittyy oman pääoman kartuttaminen mahdollisimman pienellä vaivalla. Pienin mahdollinen vaiva on laittaa korkoa korolle-efekti toimimaan. Se ei sulje pois matkailua eikä muutakaan mitä sinä ilmeisesti elämäksi kutsut. Minulle kesämökki olisi vain kuluerä koska minulla ei ole aikaa eikä halua viettää sellaisessa aikaa tai kiinnittää pääomiani siihen. Perintömökinkin myin heti kun voin.
Mieluummin hankin loma-asunnon ulkomailta lomailu-ja tulonhankkimismielessä.
Siis ulkomailta hankittuun loma-asuntoon ei kiinnity pääomaa tai siitä ei ole mitään kuluja?
Tai kotimaassa olevaa kesäpaikka ei ole mahdollista myöskin vuokrata muille?
En ymmärrä logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokramökki ei ole sama kuin oma paikka. Monet viettävät aikaa paljon enemmän kuin kuukauden vuodessa mökeillään.
Mutta kukin tekee niin kuin haluaa. Pörssitkään eivät ikuisesti ole pelkkää nousua, jossain vaiheessa tulee "korjausliike" alaspäin.
No tuosta huomaa ettet tiedä sijoittamisesta mitään. Ei niillä arvonnousuilla mitään maksella. Puhuinkin osinkotuotoista, joka on eri asia kuin pörssikurssit. Lisäksi tuo on tietenkin verojen jälkeen tuleva summa. Toki riski on että osinkovirta heikkenee tai vaihtelee, mutta sijoittamalla fiksusti sitä vähentää merkittävästi. Esimerkiksi minulla on salkussani yhtiöitä jotka ovat jakaneet osinkoa yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, joten luottamus että jakavat jatkossakin on melkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuosta huomaa ettet tiedä sijoittamisesta mitään. Ei niillä arvonnousuilla mitään maksella. Puhuinkin osinkotuotoista, joka on eri asia kuin pörssikurssit. Lisäksi tuo on tietenkin verojen jälkeen tuleva summa. Toki riski on että osinkovirta heikkenee tai vaihtelee, mutta sijoittamalla fiksusti sitä vähentää merkittävästi. Esimerkiksi minulla on salkussani yhtiöitä jotka ovat jakaneet osinkoa yhtäjaksoisesti yli 100 vuotta, joten luottamus että jakavat jatkossakin on melkoinen.
Ei se osinkovirtakaan ole taattu kun talouden suhdanteet muuttuvat. Vaikea uskoa että 100000e:n sijoituksella saisi 5000e:n osingot verojen jälkeen takuuvarmasti joka vuosi.
En kumpakaan. Ylimääräiset rahat on sijoitettu osakkeisiin. Tuotoilla sitten reissataan, vuokrataan mökit ja asuntoautot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä peseytyä siinä omassa autossasi, ei ole pakko leirintäalueen pesupaikkoja käyttää.
Niin, kuten sanottua, järki meinasi lähteä niissä ahtaissa tiloissa tuhratessa. Ei ne pesutilatkaan koolla olleet pilattuja. Ei enää ikinä asuntoautoilua meille. Mies jossain mielenhäiriössä lainasi tuttavaperheen autoa, ei sillä montaa yötä oltu reissussa kun tuli selväksi että se ei ole meidän juttu...
Kiitos vastauksesta. Luonnonvesissä ja babywipeilla peseville teltta- ja trangiaihmisille se olisi askel kohti mukavuuksia (leirin pakkaaminen/purkaminen nyppii pitemmällä reissuilla). Ahtaus on meille tuskin ongelma, kun ollaan ulkona mahdollisimman paljon. Täytyypä jatkaa tutkailua.