Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaajat vanhempineen eliittiä, joita uskotaan

Vierailija
24.09.2017 |

Pahimmat kiusaajat eivät ole köyhien ongelmaperheiden vesoja. Köyhien onggelmaperheiden vesoilla ei ole kummoisia keinoja käytössä, vaan kiusaaminen on sitä näkyvää turpiin antoa ja huutelua. Sellaiseen on helppo puuttua ja opettajatkin uskovat.

Ongelmallisempaa on silmäätekevien vesat, joiden älykkyystas ja sosiaaliset taidto mahdollistavat sellaiset keinot, ettei kiusattu saa koskaan itseään kuulluksi ja uskotuksi. Ainakaan sen jälkeen, kun kiusaajan vanhemmat rientävät selvittämään asian vakuuttavasti, tietenkin oman lapsensa eduksi. Kiusaajakin osaa näytellä kärsivää ja syytöntä ja vetää oikeista keverinaruista oikeisen silmien nähdessä tilanteet. Samalla vanhemmat mahdollistavat lapsensa ilkeilyn, joka tapahtuu aina piilossa ja niin taitavasti, ettei sitä usko melkein kiusattukaan lopulta. Taitavin kiusaaja laittaa hännystelijät likaisiin tehtäviin ja paistattelee itse viattoman ja rehdin kehä pään ympärillä. Pienin merkein antaa viestejä hännystelijöille kiusattujen arvottomuudesta ja ulkopuolisuudesta.

Miten tällaista jaksaa? Kiusattu leimautuu valehtelijaksi, koska vakuuttavat silmäätekevät vanhemmat lapsensa viattomana vieressä seisten näin vakuuttavat.

Riidoissa EI ole aina kahta osapuolta! Vaikka lapsi niin väittäisi. Käykö mielessä, että kiusattu ei ehkä valehtelekaan, vaan oma lapsi?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverinaruista. Kirjoitusvirheitä vilisee.

Vierailija
2/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu omilta kouluajoilta. Varakkaiden perheet sai mellastaa ja opettajat käänti katseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se osassa tapauksia näin. Kiusaajien vanhemmat ovat myös voimakastahtoisia, sosiaalisesti taitavia ihmisiä ja kiusattujen vanhemmat hiljaisempia ehkä vähän reppanoita. Vaikea arvata kumpi saa sanomansa läpi keskusteluissa. Sieltähän se malli tulee. Kotoa.

Vierailija
4/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se osassa tapauksia näin. Kiusaajien vanhemmat ovat myös voimakastahtoisia, sosiaalisesti taitavia ihmisiä ja kiusattujen vanhemmat hiljaisempia ehkä vähän reppanoita. Vaikea arvata kumpi saa sanomansa läpi keskusteluissa. Sieltähän se malli tulee. Kotoa.

Hieman vain tämä "reppanoita" hieman kalskahti korvaan. Muita joilla myös?

Vierailija
5/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tarkoitan ihmisiä joiden yli on ehkä ennenkin kävelty, tiedätkö tyypin? Ei pidetä omista mielipiteistä kiinni vaan myönnytään ku joku muu sanoo jotain kovempaan ääneen tai opetetaan lapselle että "käännä toinenkin poski.."

Vierailija
6/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusattujen vanhemmat reppanoita? Jonkinlainen suuri tarve luokitella ihmisiä sellaisiin luokkiin, jotka jotenkin ovat itse syyllisiä kiusattuna oloon? Tai ap sitten luokittelee omalla tavallaan rahan perusteella.

Sellaiset lapset, jotka jäävät ilman vanhempien huomiota päätyvät helposti kiusaajiksi. Jos rahaa on liian vähän ja alkoholin kanssa kuluu suurin osa ajasta, niin lapselle ei huomiota riitä. Toisaalta hyvät tulot ja vaativat työt voivat viedä vahemmat lapselta, tätä ei tule moni vanhempi huomanneeksi kun energia uppoaa muuhun.

Vierailija
7/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattujen vanhemmat reppanoita? Jonkinlainen suuri tarve luokitella ihmisiä sellaisiin luokkiin, jotka jotenkin ovat itse syyllisiä kiusattuna oloon? Tai ap sitten luokittelee omalla tavallaan rahan perusteella.

Sellaiset lapset, jotka jäävät ilman vanhempien huomiota päätyvät helposti kiusaajiksi. Jos rahaa on liian vähän ja alkoholin kanssa kuluu suurin osa ajasta, niin lapselle ei huomiota riitä. Toisaalta hyvät tulot ja vaativat työt voivat viedä vahemmat lapselta, tätä ei tule moni vanhempi huomanneeksi kun energia uppoaa muuhun.

Sanoin että näissä tapauksissa usein on niin. Älä nyt ota itseesi yhdestä sanavalinnasta.

Vierailija
8/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahimmat kiusaajat eivät ole köyhien ongelmaperheiden vesoja. Köyhien onggelmaperheiden vesoilla ei ole kummoisia keinoja käytössä, vaan kiusaaminen on sitä näkyvää turpiin antoa ja huutelua. Sellaiseen on helppo puuttua ja opettajatkin uskovat.

Ongelmallisempaa on silmäätekevien vesat, joiden älykkyystas ja sosiaaliset taidto mahdollistavat sellaiset keinot, ettei kiusattu saa koskaan itseään kuulluksi ja uskotuksi. Ainakaan sen jälkeen, kun kiusaajan vanhemmat rientävät selvittämään asian vakuuttavasti, tietenkin oman lapsensa eduksi. Kiusaajakin osaa näytellä kärsivää ja syytöntä ja vetää oikeista keverinaruista oikeisen silmien nähdessä tilanteet. Samalla vanhemmat mahdollistavat lapsensa ilkeilyn, joka tapahtuu aina piilossa ja niin taitavasti, ettei sitä usko melkein kiusattukaan lopulta. Taitavin kiusaaja laittaa hännystelijät likaisiin tehtäviin ja paistattelee itse viattoman ja rehdin kehä pään ympärillä. Pienin merkein antaa viestejä hännystelijöille kiusattujen arvottomuudesta ja ulkopuolisuudesta.

Miten tällaista jaksaa? Kiusattu leimautuu valehtelijaksi, koska vakuuttavat silmäätekevät vanhemmat lapsensa viattomana vieressä seisten näin vakuuttavat.

Riidoissa EI ole aina kahta osapuolta! Vaikka lapsi niin väittäisi. Käykö mielessä, että kiusattu ei ehkä valehtelekaan, vaan oma lapsi?

Puppet Master, psykopaateista vaarallisin.

Vierailija
9/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voisi kostaa kiusaajille jäämättä itse kiinni?

Vierailija
10/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun perhe oli ihan hyvätuloinen, äiti oli yrittäjä eikä kumpikaan vanhemmista ollut reppanoita! Silti jouduin kiusatuksi jopa lukioikäisenä. Kerroin vanhemmille vasta vuosia myöhemmin.

Vierailija
11/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi kostaa kiusaajille jäämättä itse kiinni?

Paras kosto aina on jatkaa elämää ja unohtaa, tulla itse onnelliseksi. Ei heitä ehkä kiinnosta, mutta sinua varmasti kiinnostaa oletko onnellinen vai katkera.

Vierailija
12/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä tulen varakkaasta ongelmaperheestä, isoveljeni oli koulukiusaaja, minä taas kiusattu. Se on kyllä totta että kotoa tuo kiusaaminen opitaan. Rakkaan äitimme lempikeskusteluja oli haukkua muita tehdä selväksi miten me olemme muita parempia. Hän sanoi myös vihaansa juoruilijoita ja toisia naisia. Minulla oli kuitenkin jo lapsena hyvä käsitys oikeudenmukaisuudesta ja olin muutenkin sen verran fiksu että ymmärsin äitini olevan väärässä ja kaksinaismoralisti. Veljeeni kuitenkin nämä jutut upposivat kuin häkä. 

Vierailija
13/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, enpä sanoisi sosiaalisesti taitavia, vaan sanoisin "sosiaalisesti taitavia", koska sitä he ovat vain näennäisesti. Tosiasiassahan he joutuvat konflikteihin lasten kavereiden, ehkä opettajienkin, vanhempien kanssa ennemmin tai myöhemmin. Tosin osaavat kyllä käyttää vahvoja, "sosiaalisesti taitavia" jos näin voi sanoa, keinoja puhdistaakseen pöytänsä näissä kaikissa tapauksissa tai ainakin hiljentääkseen vastasanojat. Ihan kuten lapsensakin..

Ehkä nämä vanhemmat ovat jo itse olleet kiusaajia ja asia on siksikin heille erityisen ärsyttävä: kiusatuthan ne syyllisiä ovat ja "asioilla on aina monta eri puolta", ainakin heidän mielestään. Kiusattu on asian jollakin tavalla aloittanut ja äsyttänyt, koska heidän lapsensa sanoo niin. Vastaväitteitä ei hyväksytä, vaan itseasiassa heidän lastaan kiusataan naurettavilla kiusaamisvöitteillä. Kuulostaako tutulle?

Vierailija
14/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun perhe oli ihan hyvätuloinen, äiti oli yrittäjä eikä kumpikaan vanhemmista ollut reppanoita! Silti jouduin kiusatuksi jopa lukioikäisenä. Kerroin vanhemmille vasta vuosia myöhemmin.

"Vahvojen" ihmisten mielestä herkemmät ja hiljaisemmat, ystävälliset ihmiset ovat reppanoita. Ärsyttäviä sen takia ja syy jopa kiusata. Jokainen haluaa tuntea olevansa hyvä. Jos ei osaa olla hillitty ja kiltti, ystävällisen herkkä, on parempi ajatella sellaisia reppanoina.

Vierailija
15/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko laittaa edes jonkinlaista evidenssiä, kun niin varmana siellä väität. Onko oikeesti jotain faktaa tuon tueksi?

Vierailija
16/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä tulen varakkaasta ongelmaperheestä, isoveljeni oli koulukiusaaja, minä taas kiusattu. Se on kyllä totta että kotoa tuo kiusaaminen opitaan. Rakkaan äitimme lempikeskusteluja oli haukkua muita tehdä selväksi miten me olemme muita parempia. Hän sanoi myös vihaansa juoruilijoita ja toisia naisia. Minulla oli kuitenkin jo lapsena hyvä käsitys oikeudenmukaisuudesta ja olin muutenkin sen verran fiksu että ymmärsin äitini olevan väärässä ja kaksinaismoralisti. Veljeeni kuitenkin nämä jutut upposivat kuin häkä. 

Ja tän pointti oli?

Köyhät on vaan nöyriä ja mukavia, jotka ei koskaan juoruile?

Sun äitis olis ollut tuollainen, oli varakkuutta tai ei.

Vierailija
17/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis tarkoitan ihmisiä joiden yli on ehkä ennenkin kävelty, tiedätkö tyypin? Ei pidetä omista mielipiteistä kiinni vaan myönnytään ku joku muu sanoo jotain kovempaan ääneen tai opetetaan lapselle että "käännä toinenkin poski.."

En tiedä tyyppiä. Tarkoitatko empaattisia ja muita huomioivia, ehkä vähän ujoja ja herkkiä ihmisiä korkeintaan? Kaikki eivät ole temperamentiltaan suuna päänä ja heti aukomassa takaisin. Se ei tarkoita, etteikö mielipiteitä ja omaa tahtoa olisi. Olisi syytä opettaa lapsetkin ymmärtämään ihmiseten erilaisia luonteita ja temperamentteja, ettei syyllistytä sen takia syrjimisiin. Ei kai ole olemassa vain yhtä "ei-reppanaa" luonnetyyppiä, joka on se tietämäsi "vahva" ja "rohkea"? Jonkun toisen mielestä ehkä jyräävä, joustamaton ja epäempaattinen.

Vierailija
18/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina ihmetyttänyt miksi varsinkin kiusatut itse kuvittelevat että kiusaajan on paha olla ja kotona ei ole kaikki hyvin joten purkavat pahaa oloaan heihin. Kiusatut tuntuvat myös nauttivan jos kiusaaja elää aikuisena vaatimatonta elämää ja ajattelevat että hähää siitäs sait! Totuus on usein kuitenkin se että kiusattu on vain ollut/on pahapäinen ja voi olla aikuisena hyvinkin tyytyväinen elämäänsä.

Vierailija
19/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina ihmetyttänyt miksi varsinkin kiusatut itse kuvittelevat että kiusaajan on paha olla ja kotona ei ole kaikki hyvin joten purkavat pahaa oloaan heihin. Kiusatut tuntuvat myös nauttivan jos kiusaaja elää aikuisena vaatimatonta elämää ja ajattelevat että hähää siitäs sait! Totuus on usein kuitenkin se että kiusattu on vain ollut/on pahapäinen ja voi olla aikuisena hyvinkin tyytyväinen elämäänsä.

Luehan tekstisi uudestaan, millä tavoin kiusattu on ollut pahapäinen 😂

Vierailija
20/31 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tarkoitit kai nyt kiusatulla kiusaajaa? Menee termit sekaisin.