6 päivän loma marraskuun lopussa - missä lämmintä ja aurinkoa , suht lyhyt lentomatka??
Kyllä nyt meni vähän vaikeaksi, kun Dubai ei kiinnosta kertakaikkiaan. Kerran käytiin, eikä sytyttänyt. Katselin Azoreita, jossa VOI olla lämmintä mutta jonka sijaintinsa puolesta on keskellä atlanttia marraskuussa - eli saattaa olla ihan pilvet matalalla koko loman ajan....
Kanaria ei kiinnosta enkä löydä sieltä mitään kohdetta jota lähtisisin katselemaan.
Lennot tehdään reittilennoilla ja hotellin etsin itse, joten siinä mielessä valikoima on tosi laaja. Ja sitten taas ei olekaan...
Onko etelä-portugalissa edes kohtuullisen aurinkoista ja lämmintä tuohon aikaan?
Mihin sitä voisi pipahtaa , ihan vaan kahdestaan miehen kanssa lepäilemään? Onko kenelläkään hyviä kokemuksia ja ideoita?
Kommentit (31)
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Eilat. Lyhyet lennot (4h50min), sää noin 25 astetta, merivesi saman lämpöistä.
Upeat snorklausnäkymät, alv-vapaat ostokset, hyvä ruoka.
Eikö Israelin matkailu ole epäeettistä? Kysyn, kun en tiedä.
Eikö matkailu ylipäätään ole epäeettistä, kohteesta riippumatta?
Miten niin?
Malagan alueella on vielä lämmintä, joinain vuosina jopa vesikin on vielä lämmintä marraskuussa. Alanya tai Tunisia tai Marokko voisivat tulla kyseeseen myös. Mites sitten Eilat tai Hurghada?
Vierailija kirjoitti:
Malagan alueella on vielä lämmintä, joinain vuosina jopa vesikin on vielä lämmintä marraskuussa. Alanya tai Tunisia tai Marokko voisivat tulla kyseeseen myös. Mites sitten Eilat tai Hurghada?
Alanya??? Ehdotuksena henkilölle, joka aikoo matkustaa reittilennolla ja asettua ilmeisen laadukkaaseen hotelliin?? Mistätämän repäisit tosiaan? Minkälainen on tuo matkailutilanne Alannyassa marraskuun loppupäivinä kysyy hämmästynyt suomesta. Onko hotellit aukim, onko ravintoloissa ruokaa ja palveluja?
Tietääkseni siellä sesonki on loppuu jo lokakuun alussa. Ja se on sitten loppu niin se on loppu. Tuttava jostain syystä päätyi paikalle joulukussa ja muutama hotelli oli auki, mutta niissäkään ei lämmitystä eikä lämmintä vettä (haaleaa), ruokaa ei juuri missään ja jos oli niin jotain pakastepihvejä kurakastikeella. Että en lähtis kyllä suosittelemaan.
Ohis, mutta KIITOS mahtavasta vinkistä tuo joka suositteli Chefchaouen:ia! Vaikuttaa todella mielenkiintoiselta paikalta. Millä matkustitte itse sinne ja mitä kautta? ELi oliko lennot Tangieriin ja siitä jollain autolla eteenpäin? Hieno paikka. En tiennyt koko kaupungista. En kyllä tiennyt sitäkään, että jotkut maktustaa sinne jollekin marihuana-retkille. Siis sen takia... Mutta ei kait siinä. Löysin kyllä kivoja hotelleja sieltä, ja luonto ja ulkoilumahdollisuudet olivat hienot.
Sitten asiaan: Varma lämpö ja aurinko lyhyen lentomatkan päässä on Hurghada. Juuri ennenkuin Egyprtin terrori-iskuja tehtiin, ehdittiin Hurghadaan satasata todella paljon rahaa ja hienoja, isoja, omialla hiekkarannalla täydellisesti varusteltuja hotelleja rakennettiin sinne paljon! Sitten loppui pakettimatkailijoilta hermot eikä matkoja sinne enää tehdä. Käsittämätöntä haaskausta jotenkin. Niin hieno ja paljon satsattu paikka, niin lähellä ja seisoo tyhjänpanttina!
Lennot sinne olisivat Turkish Airlinesilla ja mua kyllä sylettää nuo matka-ajat:: mennen tulle jotain hirveitä aamu-yön tuloja ja lähtöjä. Ne todella arysttää siinä vaiheessa, kun lähtöä jtn 02.30 ollaan hotellilta tekemässä. Muuten kyllä olen vakavasti harkinnut ottaa jonkun viikon verran Hurgahadan jossain hotellissa, ihan vaan rentoutumassa. En usko ollenkaan etteikö turvallisuuteen olisi satsattu täysillä ja rauhassa saisi olla. Ja ne tarvii sinne turisteja ja elinkeinoaan toteuttamaan. Toisin kuin joku Dubai, joka ei oikeestaan keskiluokkaisen pakettimatkailijan 300 euron budjetista tule miksikään, niitä ei edes kiinnosta...
Israel. Siellä Tel Aviv, Natania, Eilat.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Eilat. Lyhyet lennot (4h50min), sää noin 25 astetta, merivesi saman lämpöistä.
Upeat snorklausnäkymät, alv-vapaat ostokset, hyvä ruoka.
Eikö Israelin matkailu ole epäeettistä? Kysyn, kun en tiedä.
Miten niin?
Hiilijalanjälki kasvaa, luonto kärsii. -> matkailun negatiiviset ympäristövaikutukset.
AI-hotellien suosion vaikutus paikalliseen pienyrittäjyyteen.
Ekosysteemin ylikuormitus etenkin nopeasti kasvavissa ja suosituissa kohteissa.
-> Taloudellinen, kulttuurinen, yhteiskunnallinen näkökulma. Tulevien sukupolvien mahdollisuus matkustamiseen.
Tuossa nyt muutama matkailun aiheuttama ongelmakohta.
https://www.lentovertailu.fi/artikkelit/matkailu/eettisen-matkailun-abc/
Linkissä aiheesta lisää, jos kiinnostaa enemmänkin.
----
Itse kyllä matkailen sekä perheen kanssa että työn takia eri puolella maailmaa, joten en voi todellakaan sanoa olevani mikään "viherpiiperö" tämän suhteen. Tiedostan kuitenkin nuo ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Dubaissa tökkii? Epäeettisyyden lisäksi siis? Kysyn nyt ihan tietämättömyyttäni. Jos haluaa lämpöä, niin aika kaukaa pitää etsiä. Kunhan löytää itselleen sopivan säätilan, niin luksushotelleja kyllä on tavispaikoissakin.
Mua kiinnostaa sama! Me ollaan viihdytty Dubaissa tosi hyvin, ja taa mennään talvella. Harvaan paikkaan viisihenkinen perhe pääsee yhtä halvalla.
Kävimme siellä miehen kanssa 5 päivää pari talvea sitten. Otettiin erittäin hyvä hotelli suht. läheltä lentokenttää kun olimme tulossa pitkältä lennolta Australiasta alunperin. Ei pidetty kyllä paikasta.
Hirveet ruuhkat, aikaa meni siirtymisiin ihan törkeesti ja taksikuskit yhtä kusipäisiä sielläkin kuten muuallakin. Metroa kokeiltiin, mutta siitä ei jäänyt mitenkään kiva tunnelta, johtuen niistä sukupuolten perusteella jaetuista vaunuista. Kun menimme miehen kanssa vaan sattumalta valittuun vaunuun, niin se oli tupaten täynnä semmoisia 160cm pikkuintialaisia valkoisissa kauluspaidoissaan menossa jonnekin semi-toimisto-töihinsä ja jotka todellakaan eivät tykänneet että heidän kanssa matkusti valkoinen nainen ja mies... Loputtomat ostoskeskukset täynnä tavaraa, liikkeitä toisensa jälkeen, tuli tavara-ähky ja väsy. Sitten olisiki ollut kiva ottaa vaikka gintocnic taikka joku muu drinkki niissä ostoskeskusten moninaisissa kahviloissa ja ravintoloissa : eikä mitään alkoholia missään. Ei oikein toimi meillä. Saatiin kaiken lisäksi pahaa silmää rullaportaissa ympäriltä, kun tottumuksesta nojasimme toisiimme ja pidimme kädestä kiinni. Kiellettyä näköjään, ja me ollaan sentään oltu naimisissa jo 23 vuotta.
En sitä Dubain eettissyyttä niin ajatellut, vaikka onhan se totta että siirtotyöläisiltä viedään passit ja rahat jo maahan tullessa. Matkustan minä Thaimaahankin vaikka prostituutio on siellä näkyvää ja yleistä. Että ei se ollut se epäkiinnostava juttu siinä.
Ei vaan ollenkaan napannut tuo paikka, jotenkin. Veljeni ramppaa siellä perheineen joka toinen vuosi. Tykkää kovasti.
Tehkää ekoteko,pysykää Suomessa. Menkää kylpylään tai saunaan! Tai solariumiin hankkimaan melanooma!
Vierailija kirjoitti:
Dubai on joo ihan hirveä paikka ja sinne matkustaminen on muutenkin epäeettistä.
Valitettavasti lähellä ei ole kovin paljoa valinnanvaraa jos oikeasti lämmintä haluaa. Egyptin Sharm el Sheikh on vaihtoehto, mutta siellä ei sit kannata hotellialueen ulkopuolella pahemmin liikkua. Itse olin siellä muutama vuosi sitten Tammikuussa ja oli ~25 asteista joka päivä, ja tosi hienot snorklausmahikset, hotellimme oli all-inclusive yksityisrannalla josta pääsi suoraan koralliriutalle sukeltamaan.
Jos semmonen ~17 astetta on riittävä niin suosittelen Marokon Chefchaouenia. Ihan mieletön paikka, koko kaupunki hehkuu jalokivensinisenä ja on yksi kauneimmista paikoista jossa olen ollut. Ja se ruoka!
Ketä kiinnostaa jotkut perustelemattomat epäeettisysväitteet?
Mikä Dubaissa on siis huonommin kuin muissa alueen maissa.
Ja itse kysymykseen: Kyproksella on vielä lämmintä tuohon aikaan.
Heinäkuussa alan etsiä matkaa meille ja juurikin näillä kriteereillä.
Ei tietenkään voi mennä sesongin ulkopuolella paikkaan, joka on täydellisesti kiinni ja suljettu marraskuussa, kuten jonkun ehdottama Alanya. Olen kerran erehtynyt liian aikaisin paikalle Kos:lle ja pelkästään ruokapaikan löytäminen illalliseksi oli täyden työn takana, mitään ei ollut auki ja jos oli , niin listalta tekivät ainoastaan pizzaaa., aika karsee kokemus.
Jos lämpöä haluaa, niin kyllä täältä voisi lentää Keniaan, Mombasaan valkoisille hiekoille, lepuutella siellä ja lento takaisin. Dubain jätän väliin, ihan siksi etten löydä sieltä mitään kiinnostavaa tai minulle sopivaa, mitään!