Kuka voi soittaa ovikelloa kerrostalossa, jossa alaovi lukossa? Naapureiden kanssa en ole tekemisissä?
Avaatteko te oven jos joku tuntematon on ovellannne?
Kommentit (78)
Hölmöä jättää aukaisematta. Siinä voi mennä oma henki.
En avaa jos en odota vieraita. Näen ovisilmästä kuka on tulossa. Meillä on ovet lukossa aina ja kaupustelijoita ei ole ollenkaan.
Talonmies, huoltomies, poliisi, palomies, naapuri...
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan voi soittaa ovikelloa kertoakseen että kerrostalo tulessa ja kaikki ulos.
No eiköhän hän hakkaisi oveen ja huutaisi varmuudeksi, niin itse tekisin.
Poliisi ainakin koputti oveen ja jotain huusi, kun yöllä naapurissa oleva rengasliike paloi. Antoivat ohjeen sulkea ikkunat ja mahdollisuuksien salliessa välttää tietyn puolen huoneita, vaikka pakopaikka ei edes ollut näköyhteyden päässä. Olin kyllä jo herännyt oudon pahaan savun hajuun.
Viimeksi kun minun ovikelloani yllättäen soitettiin, tultiin vaihtamaan palovaroittimeni patteria. Mielellään olisin kyllä halunnut tietää patterinvaihdon ajankohdan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, miten ihminen voi kuolla kerrostalokotiinsa ilman, että kukaan huomaa asiaa kuukausiin tai vuosiin.
Meinaat että joku tajuaisi kuolevansa, kävisi sitten pimpottamassa naapurin ovikelloa ja palaisi kotiinsa kuolemaan? Mikä sun pointti on?
Jospa se pointti on tämä erakoituminen ja naapurikammo. Kaupungissa pitäisi ilmeisesti voida asua kuin autiolla saarella ilman pelkoa, että tarvitsee kohdata muita.
Kyllä ihan jokaisella on oikeus siihen, että päättää kuka oman kotinsa kynnyksen ylittää, asuuko sitten maalla vai kaupungissa. Ovikellon soitto on tungettelevaa ja yleensä ainoastaan soittajan itsekkäitä tarpeita palvelevaa. Omassa kodisaan SAA asua kuin autiolla saarella jos näin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan voi soittaa ovikelloa kertoakseen että kerrostalo tulessa ja kaikki ulos.
Niinpä!!!!
Jos on talo tulessa niin eiköhän se pimpottelija huuda asian oven läpi ja hakkaa vähän lujempaa, jos ei vastaa. Lisäksi varmaan huutaa hälyttimet ja rapussa on kansanvaellus. Ei se ovi mitään ääntä eristävää ainetta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sulkeutunutta sakkia jos ei avata ovea jos joku soittaa ovikelloa. En ihan käsitä.
a) Minulla on jo uskonto
b) En osta mitään
Eli
a) iPhone
b) uusin iPhone on jo ostettu
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun minun ovikelloani yllättäen soitettiin, tultiin vaihtamaan palovaroittimeni patteria. Mielellään olisin kyllä halunnut tietää patterinvaihdon ajankohdan etukäteen.
Hän kuitenkin asensi salakuuntelulaitteen samalla ja jätti pernaruttokirjeen eteisen pöydälle.
Saatan avata. Ovessani on tirskistyskolo jonka kautta voin tarkistaa että oven takana ei seiso pari Jehovan todistajaa. Ketju on myös oveen asennettu, joten ei haittaa vaikka raottaisinkin ovea ja kysyisin että mikä meno kun ei siitä raosta kukaan mahdu sisään.
Meillä se oli viimeksi huoltomies. Naapurissa oli pahemmanlaatuinen vesivahinko ja halusivat tarkistaa meidänkin asunnon olevan kunnossa. Luonnollisesti eivät siinä tilanteessa ehtineet alkaa etsiä puhelinnumeroa ja soitella.
Postinkantaja ison kirjeen/paketin kanssa? Isännöitsijä tai huoltoyhtiön edustaja? Apua tarvitseva naapuri (vaikkette muuten tekemisissä olekaan)? Veteraanikeräsytä tai vatsaavaa tekevä? Toki myös jonkun uskonnollisen lahkon edustaja tai kaupustelija, jos on päässyt oven avauksella rappuun. Kyllä minä avaan oven (toki ensin vilkaisen muodon vuoksi ovisilmästä), enkä kertaakaan ole pulaan joutunut. Jos on ollut Jehovantodistaja tai kaupustelija, olen vain sanonut ei kiitos ja vetänyt oven kiinni. Muuten on sitten asia hoidettu ja pari kertaa naapuri kutusttu sisällekin asti esim. huoltoyhtiön miestä ovenavaukseen odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on tulessa niin täytyy pysyä asunnossa eikä lähteä käytävän savuun kuolemaan! 618
Itse oon mennyt sisään kun talon asukas on sattunut samaan aikaan. Ystävän luo.
Avasin maanantaina oven. Yleensä en avaa. Ovella oli naapuri, joka kysyi onko minulla sellainen ja sellainen pyörä. Vastasin että on. Hän sanoi että näki, kun joku mies kantoi sellaista pyörää. Selvisi, että pyöräni oli varastettu. Pyörä oli lukittuna telineeseen, mutta lukko oli murrettu. Varas jäi heti kiinni. Jos ei naapuri olisi käynyt, olisin varmasti itkenyt ja raivonnut ja ehkä syytellyt itseänikin, kun olisin huomannut pyörän kadonneen.
Avaan tietenkin. Aika hassua, ettei avaa. Siellähän voi olla kuka tahansa postinjakajasta yllätysvieraaseen.
Onkohan tässä eroa ihmistentaustojen välillä? Olen syntyperäinen helsinkiläinen, joka on aina asunut kerrostalossa. Keitä te olette, jotka ette avaa?
Vierailija kirjoitti:
Avaan tietenkin. Aika hassua, ettei avaa. Siellähän voi olla kuka tahansa postinjakajasta yllätysvieraaseen.
Onkohan tässä eroa ihmistentaustojen välillä? Olen syntyperäinen helsinkiläinen, joka on aina asunut kerrostalossa. Keitä te olette, jotka ette avaa?
Olen myös helsinkiläinen, ja asun kerrostalossa. Mikäli päivällä (siinä 13-16 aikaan) ovikello soi, niin silloin avaan mahdollisen postinjakajan vuoksi. Alaovi lukossa, joten yllätysvierailijoiden on pakko soittaa minulle etukäteen, jotta tiedän tulla avaamaan oven.
Muulloin on ollut pilareiden soittajia (naapureiden lapsia), kuulee ovea avaamatta juoksuaskeleet. Tai oven takana voi olla naapurin tyttö, joka haluaa välttämättä tulla kissaa silittämään. Joo ei kiitos, en avaa ovea.
Vierailija kirjoitti:
Hölmöä jättää aukaisematta. Siinä voi mennä oma henki.
Pikemminkin voi henki mennä jos avaa. Etenkin jos ei ole ovisilmää eikä näe ennalta minkä näköinen tyyppi rinkuttelee.
Minusta se on kummallista jos ovikello soi kun alakerran ovet ovat lukossa. En odota ketään enkä osta mitään. Joten, en avaa kun se on jo lähtökohtaisesti niin omituista. Ei siellä kukaan soittele tärkeän asian takia. Jos talo palaa niin varmaan se myös huutaisi ja hakkaisi ovia ja metelöisi rapussa. Mutta hiljainen plimpom on epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
syntyperäinen stadilainen myös ja en avaa
Toki postinkantaja soittaa ovikelloa tai koputtaa jos mukana on paketti joka ei mahdu postiluukusta. Mutta mä en avaa kyllä siltikään, ovisilmää ei ole ja ehkä 1/10 tapauksista olisi postinkantaja. Yleensä alakerran naapuri, yrittää käydä suostuttelemassa itselleen mieleisiin päätöksiin yhtiökokouksessa. Siksi en todellakaan avaa.