Raskaus ja Saunominen
Moi kaikki! Mina oon taalla USA:ssa asuva Suomalainen odottava isi, ja en paase Suomen neuvoloista kysymaan josko Saunominan on OK raskauden aikana? Taalla kieltavat, mutta en tieda tarviiko tuota uskoa, kun ei ne tieda juuri mitaan Saunasta.
Luulin etta vastaus loytyisi helposti netista etsimalla, mutta ihmeekseni tasta ei ole paljoa kirjoiteltu.
Miten on? Me ollaan vasta 5:s viikolla.
Kommentit (8)
vältin saunomista alkuraskauden aikana. En tiedä mitä Suomen neuvoloissa suositellaan koska itse odotin ja synnytin ulkomailla. Lämmön ajatellaan olevan yksi tekijä siinä (huom ei siis yksittäisenä aiheuttava!!), ettei selkäydinkanava sulkeudu ja tuloksena on MMC = myelomeningocele. Työskentelen MMC-lasten kanssa ja voisin sanoa olevani perehtynyt asiaan jonkin verran. En tarkemmin osaa sanoa kuinka usein lämmölle (ja kuinka kovalle) sitten pitäisi altistua että se vaikuttaa asiaan. Itse saunoin normaalisti toisesta kolmanneksesta eteenpäin (en ole kova löylyn ottaja). Eikä minun siis ollut välttämätöntä päästä saunaan alussa.
Nyt ei kannata kenenkään alkaa vaahtoamaan, että " minä kyllä saunoin joka päivä koko raskauden ajan ja meidän vauva on ihan terve" . On siis TILASTOLLISESTI todettu lämmöllä olevan yhteys MMC-vamman syntyyn. Eli jos siis saunoo alkuraskauden aikana niin ei todellakaan 100%:sti tule MMC-lasta. Foolihapon puutteella on käsittääkseni yksittäisenä tekijänä suurin vaikutus MMC:n syntyyn.
koska ruumiinlämpö ei sais kauheesti nousta. se voi laittaa supistelemaan. kerran olin ite vähän aikaa, ja mulla ihan normaali raskaus. ei se kyl haitannu.
Mutta ehkä tosiaan kandee saunoa varovasti ainakin tuossa alkuraskaudessa. Mä en tajunnut tuollaista edes miettiä. En kylä ottanut pitkiä löylyjä tai saunonut pitkään, koska mulle tuli siitä huono olo. Happi loppui ja alkoi pyörryttää.
Niin kauan kun itsestä tuntuu hyvältä niin en näkisi että siinä on mitää pahaa. Näin sanottiin myös minun neuvolassani. Toisia sattaa alkaa helpommin pyörryttää, mutta sitten vain saunasta ulos.
mm tallaisen tiedon:
" Kohtuullisessa saunomisessa sisälämpötila on noin 38 astetta ja kovassa saunomisessa noin 39,5 astetta, joka hipoo jo lämpöhalvauksen riskirajoja"
PS. Mina olen se alkupeiraisen kysymyksen esittaja. Otin nimimerkin kayttoon niin on helpompi seurata kuka on. Saatanpa tulla naille sivuille takaisinkin....
amerikkalaisesta vauvaopuksesta vapaasti suomennettuna: saunomisen ja porealtaan vaarallisuus raskaana ollessa perustuu siihen, että ihon lämpötilan noustessa elimistö yrittää jäähdyttää sitä ja tässä prosessissa verenkierto istukassa saattaa heiketä. Kurkkaappa paikallisessa kirjakaupoissa raskauskirjoja, varmasti löydät aiheesta viitteitä, saunomisen asiantuntijoita amerikkalaiset eivät ehkä ole, mutta lääketieteen asiantuntijoita taatusti löytyy.
Kiitos vastauksesta. Niin minakin muistelen. Taalla laakari sanoo etta saunassa ruumiin lampotila kohoaa, ja se voi aiheuttaa sikiovaurioita, epamuodostumia, etenkin raskauden alkuvaiheessa. Tama on kuulemma hyvin tutkittu porealtaan tapauksessa, mutta Saunomisesta ilmeisesti on vahemman tietoa.
Ehkapa saunassa ruumiin lampotila ei sisuskaluissa nouse niin paljon hikoilun takia?
Joka tapauksessa, jos saunominen aiheuttaisi paljon epamuodostumia, olis se Suomessa varmaan jossain valissa huomattu...