Voiko hormonikierukan poisto laittaa kropan näin sekas?
Voi jee mitkä viikot:/ Kierukka poistettu reilu kk sitten. Tiputtelu vuoto alkoi kaks päivää poiston jälkeen. Sitä kesti viikon. 1,5 vk oli vuoto aivan älytöntä, mukana hyytymiä.
Muutama päivä oli normaalia olotilaa. Sit alkoi oudot oireet. Rinnat kipeytyi, niistä tulee jopa puristaessa muutama tippa maitoa. Nyt paleltaa, aamupalan jälkeen tulee oksettava olo. Mahaa polttelee.
Raskaustestinkin tein, näytti negaa, mutta en tiedä yhtään missä vaiheessa kierto on.
Voiko kierukan poisto laukaista vaihdevuodet alkuun? Ja ne oireilis näin? Vai onkohan hormonit nyt vaan ihan sekas? Kierukan kanssa ei ollut vielä minkaanlaisia vaihdevuosioireita.
Niin ja ikää 45-vuotta:)
Kommentit (4)
Kierukkaa käytetään hoitona vaihdevuosiin. Oireet iskevät nyt päälle?
Kyseessä oli ihan normaali kierukan vaihto eli vanha Mirena oli ollut jo 7 v ja oli aika vaihtaa. Mirena oli siis minulla ehkäisy-tarkoituksessa.
Jonkin verran hyvin lieviä vaihdevuosi-oireita minulla oli jo ollut joitakin vuosia, mutta ei mitään sellaista, johon olisi tarvittu hoitoa.
Uusi hormonikierukka sisältää aina jonkin verran enemmän hormonia kuin vanha ”loppuunkäytetty” kierukka.
Gynen mukaan tämä hormonien epäsuhta (uusi hormonikierukka vs kropassa enää vähän omaa estrogeenia) saa joskus vaihdevuosi-oireet ”lehahtamaan”. Ja näin kävi minulle.
Eli nyt sitten Mirena saa olla paikoillaan (keltarauhashormoni) ja tähän yhdistettiin Estrena-geeli (estrogeeni)..
lisäksi otettiin vielä verikokeet (fsh), sen tuloksia en vielä tiedä. Siitä näkee varmuudella onko vaihdevuodet alkaneet - tod. Näk ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kierukkaa käytetään hoitona vaihdevuosiin. Oireet iskevät nyt päälle?
Hyvin tyypillistä, että hormoonikierukka pitää vaihdevuosioireet piilossa. Eli ei olisi kannattanut ottaa sitä pois.
Mulla kierukan vaihto (mirena) laukaisi vaihdevuodet alkuun. Ikää 46 v. Gynen mukaan näin saattaa käydä, ei ole tavatonta.