Kaupan myyjänä 30h/vko.. tunne että aina töissä eikä vapaa-aikaa:(
Miltä teistä muista kaupan alan myyjistä tuntuu? Itselläni olo vaikken olekaan kokoaikainen myyjä, että vapaa aikaa niin vähän. Viitenä päivänä viikossa töitä ja työt iltapainoitteista. Välillä tuntuu kuin olis elämässä vain enää työ. Muulle ei jää aikaa. Kuinka tämmöistä jaksaa henkisesti vuodesta toiseen?
Kommentit (32)
Ennen iltavuoroa salille. Ei joudu ruuhkassa treenaamaan. Kannattaa panostaa säännöllisen yöuneen ja ruoka-aikoihin niin jää aikaa muulle.
Sama täällä. Meillä päällikkö tekee vain aamut ja meille jää iltavuorot klo 12-21 tai 17-22. Pyysin että voisin tehdä kolme noita pitkiä vuoroja viikossa niin ei käy. Nyt kun suuni aukaisin niin listoissa kolme viikkoa eteenpäin on vain noita lyhyitä vuoroja viisi iltaa viikossa. Myös viikonloput. Vapaat eivät ole koskaan peräkkäin vaan tyyliin ti ja to.
"Perhe-elämä" kukoistaa, vois hakea miehelle yh-lisää kelalta. Kaikki vanhempainillat, harrastukset (lasten ja omat), kyläilyt, juhlat ym kaikki jää käymättä.
Ymmärrän, että tuntuu raskaalta. Mutta kerron meidän vuorojen järjestelystä, jotta huomaat, että voi päästä myös ojasta allikkoon vuorotyössä. Meillä kaupassa kaikki tekee kaikkia vuoroja. Mutta tälläkin hetkellä vaihdokset aamusta iltaan on nopeita. Eli mulla voi olla vaikka ma ja ti 6-14, sitten kaksi vapaata, sitten taas 6-14 ja sitten la-su 16-23.15. Toi se vasta raskasta onkin. Kukaan meistä ei tee ma-pe 6-14. Mielestäni tuossa on se hyvä, että kun kaikki tekevät kaikkia vuoroja, kaikki tietävät, millaista ko. vuorossa on, eikä ole jurnutusta siitä, mitä "pitäisi ehtiä" tekemään ko. vuorossa. Ideaali olisi, että olisi vaikka edes viikko samaa vuoroa. Mutta erilaisten syiden (esim. vapaatoiveet) takia vuoroja ei saa ihan noin.
Eli tällä hetkellä hyvin mieluusti vaihtaisin vaikka tuollaiseen, että tekisin pelkkää iltaa ja saisin ne iltalisät, vaikka itse tiedänkin, että ei tuokaan aina niin unelmaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikainen ja teen täysiä 8 tunnin työpäiviä, mutta vain neljänä päivänä viikossa. Minulle ei ole levon ja vapaa-ajan kannalta mitään hyötyä siitä, jos pääsen töistä aiemmin, kun sinne kerran olen mennyt. Täyden työpäivän sen sijaan jaksan hyvin, kun osatyöaika on jaettu siten, että saan sen myötä yhden ylimääräisen vapaapäivän viikossa.
Minulle tuo sinun systeemisi olisi rasittavuudeltaan täysin sama kuin täyden työajan tekeminen, pienemmällä palkalla vain. En sitten tiedä, onko työpaikallasi mahdollista järjestää samanlaista jakoa kuin meillä, mutta mieti, helpottaisiko järjestely yhtään.
Kaupan ala ei suotta kuulu "paskaduuneihin", koska siellä juuri työntekijän mahdollisuudet vaikuttaa asioihin voivat olla tosi huonot. Kaupan alalla ei ole välttämättä kahdeksantuntisia päiviä, vaan 30 tuntia viikossa tarkoittaa kuitenkin viittä työpäivää viikossa ja vapaitakaan ei välttämättä ole perättäin. Olen itse kyllä sanonut meidän pomolle, että perättäiset vapaat on hyvä juttu kokoaikaisemmille, että jaksaa töissä ja meillä pääsääntöisesti yritetäänkin laittaa niin. Mutta muuten vapaatoiveisiin suhtaudutaan nihkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osa-aikainen ja teen täysiä 8 tunnin työpäiviä, mutta vain neljänä päivänä viikossa. Minulle ei ole levon ja vapaa-ajan kannalta mitään hyötyä siitä, jos pääsen töistä aiemmin, kun sinne kerran olen mennyt. Täyden työpäivän sen sijaan jaksan hyvin, kun osatyöaika on jaettu siten, että saan sen myötä yhden ylimääräisen vapaapäivän viikossa.
Minulle tuo sinun systeemisi olisi rasittavuudeltaan täysin sama kuin täyden työajan tekeminen, pienemmällä palkalla vain. En sitten tiedä, onko työpaikallasi mahdollista järjestää samanlaista jakoa kuin meillä, mutta mieti, helpottaisiko järjestely yhtään.
Mielelläni tekisin neljä 8h päivää viikossa. Meillä vaan se ei käy. Tai voihan sitä kysyä. Yleensä 6h päiviä ja myös 7h välillä, jos joku työntekijä lomalla tms. AP
Vierailija kirjoitti:
Ennen iltavuoroa salille. Ei joudu ruuhkassa treenaamaan. Kannattaa panostaa säännöllisen yöuneen ja ruoka-aikoihin niin jää aikaa muulle.
Hyvä neuvo sellaiselle, jolla ei voi olla säännöllistä unirytmiä, jos vuorot vaihtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä neuvo sellaiselle, jolla ei voi olla säännöllistä unirytmiä, jos vuorot vaihtelevat.
Joo tää neuvo naurattaa aina. Työterveydessäkin kehoitettiin säännölliseen 8h yöuneen. Just olin kertonut miten vuorojen väliin jää lepoaikaa 7 tuntia joista puoltoista tuntia menee työmatkoihin. Ja työpäiviä putkeen 9-11. Ja aamulla on noustava että saa lapset kouluun vaikka olis kuinka myöhään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on iltapainotteinen? Millainen kauppa on vain iltapäivästä iltaan auki? Suurinosa kaupoista aukeaa jo ihan aamusta, joten ei ne kaikki 30h voi iltatyötä olla.
Ns automarketit on auki useimmiten 8-23. Suurin asiakasmäärä on virka-ajan jälkeen suunnilleen 16-20. Myös lauantai on vilkas päivä, sunnuntai sitten vähän rauhallisempi. Näin ollen suurin osa työntekijöistä tarvitaan töihin alkuillasta ja lauantaisin päivällä. Tyypillisesti kaupan alan työvuorot eivät noudata mitään loogista listaa vaan lista laaditaan aina tapauskohtaisesti, mutta ns. rivikassatyöntekijällä töitä on tyypillisesti 2 viikkoa jotain iltavuoroa (myöhemmin tai aikaisemmin), yksi viikko päivävuoroa (eli työt loppuu klo 18 mennessä) ja yksi viikkoa aamua (eli työt loppuu klo 16 mennessä). Monessa paikassa luvataan yksi vapaa viikonloppu kuukaudessa, lisäksi voi esim. sunnuntai- maanantai vapaita, mutta aika usein vapaapäivät on arkena ja yksittäisnä päivinä (tyyliin tiistai ja torstai vapaa).
Osastoilla työskentelevillä työvuorot on vähän inhimillisemmät, ku suurin osa kurmista tulee aamusta/aamupäivästä ja näin hyllyttämistä ja esille panoja voi tehdä aamulla/päivällä, samoin tilaushommat ja yhteydenpito tavarantoimittajiin/edustajiin hoidetaan päivällä. Mutta sielläkin väkeä tarvitaan myös illalla asiakaspalveluun ja pitämään myymälää kunnossa.
Vau! Joillakin loppuu jopa jo klo 22 työt.
T. Huoltsikkatyöntekijä, kyllästynyt pääsemään yöllä töistä
Meillä tehdään paljon myös palkatonta tuohon päälle, jos hommat jää kesken päivällä pitää ne tehdä omalla ajalla loppuun, ellei ole pätevää selitystä miksi jäi kesken. Lisäksi puhelin soi vapaalla ja viestiä tulee. Ei ole yhtään omaa elämää. Myös vuorojen suhteen pitää joustaa ja esimerkiksi tehdä 3 h päiviä tai lähteä aiemmin kotiin jos töitä ei olekaan. Jos et jousta, niin alkaa kiusaaminen ja kollegat tekee työstä helvettiä, tai ne esimiehen kaverit ainakin. Innolla odotan, että määräaikainen sopimukseni loppuu. Ei enää ikinä myyjän töitä!
Niin. Itse en ole kaupan alalla vaan muussa työssä, ja työaikani on 40 tuntia viikossa. Siihen päälle 3 tuntia päivässä matkoihin. Se tekee 11 tuntia päivässä, lähden kotoa aamulla klo 8:00 ja olen kotona takaisin klo 19:00. Minustakin tuntuu, että elämäni menee vain työhön, onneksi on vapaat viikonloput.