Miksi kukaan haluaa automaattivaihteisen auton?
Invalidit ja esimerkiksi taksikuskit ymmärrän mutta miten muut?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Tykkään manuaalista. Muutenkin kaiken maailman mäkilähtöavustimet epsit ja apsit vie ajamisesta ajamisen ilon.... alkaa olla kuin bussissa istuis, mutta pitää pysyä skarppina.
Mun mielestä ne tuo lisää turvallisuutta siinäkin mielessä että sulla on enemmän aikaa keskittyä muuhun liikenteeseen ja jalankulkijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa autoa, kyllä hevonen sen olla pitää.
Hyi mikä pervo olet, haluat hevosta??!!!
Ainoa etu mikä manuaalisessa tulee mieleen on että manuaalivaihteistolla saat kytkimen kanssa auton heijaamaan ja niin saatat päästä jäisestä paikasta liikkeelle.
Ennemmin voisi kysyä miksi joku haluaisi itse tehdä työvaiheen, joka voidaan suorittaa automaattisesti ja nykypäivänä vielä aika hyvin. On myös turvallisempaa kun molemmat kädet ovat kiinni ratissa kokoajan ajon aikana. Kun tulee hätätilanne, niin ensimmäisenä siirrät käden vaihdekepistä rattiin ja sitten vasta teet väistöliikkeen. Kun kädet ovat valmiina ratissa, niin väistöliike tulee nopeammin. Samoin ajatuksesi ovat vaihteiden vaihtamisessa, joten ne pitää siirtää ensin itse esteeseen. Siten ajatusprosessisi motoriikkaasi liittyen on sekavampaa ja siten reakointiin saattaa mennä merkittävästi kauemman aikaa.
Yllättävät tilanteet tulevat yleensä nimenomaan silloin kun vaihteita joutuu vaihtelemaan.
Riippuu kuinka kauan olet ajanut ylipäätään, minulla on ollut kortti nyt 11 vuotta ja aktiivisesti ole ajanut koko ajan. Pääasiallisesti viimeiset 5-6 vuotta automaatilla, mutta silti kun joskus ajan miehen autolla tulee se manuaalivaihteiston käyttö kyllä selkärangasta.