Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan haluaa automaattivaihteisen auton?

Vierailija
21.09.2017 |

Invalidit ja esimerkiksi taksikuskit ymmärrän mutta miten muut?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, miten Suomessa ei ole automaattivaihteiset autot yleisempiä.

Jenkeissä on ollu jo lähes kaikki autot automaattivaihteisia tyyliin 50-luvulta.

Miksi Suomessa ei osata valita autokaupassa muuta kuin se manuaali?

Itsekin olen ajanu 20 vuotta manuaaliautolla. 2 vuotta sitten hommattiin eka automaattivaihteinen auto ja ikinä en enää halua manuaalivaihteista.

Ajomukavuus ja ajonautinto on ihan eri tasolla automaattivaihteen kanssa, on todella helppoa ajaa keskustassa ja ennen kaikkea mukavaa. Ei tartte jalalla enää pumpata kytkintä. Helppo hidastaa ja päästää suojatien yli ihmiset ja taas lähteä. Myös erittäin mukavaa ajaa koko pääkaupunkiseudulla.

Oikeasti ajomukavuudesta ei voi puhua samana päivänäkään, jos on manuaali!

Hinnan vuoksi. Suomessa autovero pompsauttaa kivasti varusteiden hintaa ja suomalaiset ovat köyhiä. Huolto myös rokottaa kiitettävästi automaatin huolloista.

Vierailija
22/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko automaattisesti siihen, ettei talvella enää ruovittaisi liukkaita risteyksiä entistä liukkammaiksi sutimalla?

Luistonesto auttaa siihen, joka alkaa olla vakiovaruste uusissa autoissa varustelutasosta riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä ajaisi enää manuaalilla. Hirveää vääntämistä.

Automastyivaihteisen auton huolto ei ole kallista. Merkkikorjasmoissa maksoi huollosta 500 e ja se oli kusetusta. Öljyt 100 e yms

Nyt käytän pienessä huoltamista ja samasta työstä maksan 200 e.

Vierailija
24/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on tylsä ajaa.

Vierailija
25/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sähköautoissa vaihteita?

Ei

Vierailija
26/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi manuaalivaihteista autoa, kun automaatti on keksitty?

Auton pitää olla helppo ja mukava ajaa pitkilläkin matkoilla: navigaatio, vakionopeuden säädin, automaattinen etäisyyden ylläpito, säädöt, jotka säätyvät automaattisesti riippuen siitä kumpi avain on käytössä (siis molemmilla oma avain), penkeissä lämmitys, viilennys ja hieronta, puhumattakaan ristiselkä-ja sivuttaistuista. Näillä mennään!

Vierailija
27/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt ensimmäinen automaatti vaihteinen ja tykkään todella paljon. Helppo ajaa ja säästää polttoainettakin. Mulle ei enää tule manuaalia.

Vierailija
28/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin isossa kaupungissa ja tulisi paljon kaupunkiajoa niin silloin tahtoisin automaatin. Mut täällä maalla manuaali on hyvä. Olen molemmilla ajanut mutta manuaalista tykkään enemmän.

Vierailija
29/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus. Itseäni ei niin haittaisi manuaalikaan, mutta ukosta on tullut laiska. Onhan se kätevä käytössä. Kiva kun muut jää sutimaan viivalle.

Vierailija
30/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun ruuhkissa automaatti on aivan ehdoton. Ja onhan tuo muutenkin ajossa mukavampi ja helpompi.

Vierailija
31/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko automaattisesti siihen, ettei talvella enää ruovittaisi liukkaita risteyksiä entistä liukkammaiksi sutimalla?

Luistonesto auttaa siihen, joka alkaa olla vakiovaruste uusissa autoissa varustelutasosta riippumatta.

Varsinaisesta keskustelun aiheesta, automaatin mukavuuden ylivertaisuudesta manuaaliin nähden olen samaa mieltä kuin suurin osa kirjoittajista.

Mutta nyt on ihan pakko off-topicina takertua tuohon ruopimiseen lähdöissä sillä manuaalilla:

Miksi tarvitaan joku "järjestelmä", jotta voi lähteä liikennevaloista sutimatta? Eikö sitä voi tehdä muuten vain asiallisesti ja pelleilemättä, ilman mitään "luistonestoa"? Esim. lainaamani kirjoittaja nro 22: miksi ilman luistonestoa on muka pakko repiä ja rykiä ihan pähkähullusti kaikissa lähdöissä niin että vetävät pyörät riipaisevat tyhjää?

Ja siks'toiseen, ei se "luistonestokaan" ole tarkoitettu tuohon tilanteeseen. Sehän kytkeytyykin päälle vasta neljänkympin (40 km/h) nopeudessa.

Mitäs jos kaikki manuaalikuljettajat opettelisivat käyttämään kaasua ja kytkintä lähtötilanteessa oikein, ja opettelisivat muutenkin ajamaan? No, ei kai se käy, onhan se nykyiseltä 2010-luvun some-ihmiseltä liikaa vaadittu.

Onko ihmiskunta tyhmistynyt 20-30 vuodessa noin paljon?

Vierailija
32/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan yhtä sujuvasti manuaalilla ja automaatilla, mutta kyllä tuo automaatti on kaupunkilikenteessaä mukavampi. Jatkuva pysähtely ja liikkeellelähtö on sujuvampaa, kun ei tarvi roikkua kepissä.  Ja reumaatikon polvet kiittää, kun kytkintä ei tarvitse koko ajan polkea :)

Vierailija
33/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ennemmin pysyn sieltä pääkaupunkiseudulta poissa kuin vaihdan automaattiin. Tykkään ajaa ns. itse.

Vierailija
34/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi manuaalivaihteisen auton? Itse en keksi muuta syytä kuin sen että se on halvempi ostaa ja halvempi ylläpitää.

Plus talvella hankalissa olosuhteissa turvallisempi, jos osaa manuaalilla ajaa. Ajonvakautus toimii vain tiettyyn pisteeseen asti. CVT-vaihteisto ei ainakaan koeajojen perusteella erikoiselta tuntunut ja polttoainettakin kului enemmän.

Ruuhkissa ajamiseen soveltuu aivan varmasti. Itsellä on liukuva työaika ja välttelen ruuhkia.

Vierailija
35/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se kepin veivaaminen niin ihanaa mielestäsi?

On.

T.Japi

Vierailija
36/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta puhuen ei sitä automaattia kaivannut tuolla maaseudulla (esim Oulu) asuessa ja kulkiessa. Turhalta kuluerältä tuntui. Mutta kun työn perässä pääkaupunkiseudulle tuli ja puoli vuotta vatkasi sitä helvetin tikkua ruuhkassa joka ikinen päivä niin valinta seuraavaksi autoksi oli selvä.

Meillä on siis molemmat tälläkin hetkellä. Matka-ajossa ei juurikaan väliä, mutta keskustaan ei lähdetä kuin tuolla automaatilla. Mukavuuden halustahan se on kyse. Ei osaamisesta tai mistään muustakaan. Sama kuin kysyisi Miksi kukaan haluaisi sähköt taloonsa, kyllähn sitä liedellä ja päreilläkin pärjää. Pärjää kyllä muttei ole yhä mukavaa ja helppoa.

Maaseudulla ei Suomen 5. Suurimmassa kaupungissa? Huhhuh. Oulussa on sitä paitsi hirveästi tasa-arvoisia risteyksiä keskustassa että kyllä sielläkin on mukavampi ajaa automaatilla kuin koko ajan vaihdetta vaihtaa ja kytkintä polkea. Itse muuten työn puolesta ajelen pitkin oikeaa maaseutua ja kyllä automaatti siihenkin hommaan sopii. Jos jumiin jää niin aina on rattimanuaali jos tarvitsee, mutta enpä ole koskaan tarvinnut.

Vierailija
37/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikainen automaatti kuluttaa vähemmän ja on mukava kaupunkiajossa. En vaihtaisi enää manuaaliin.

Vierailija
38/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluaisin automaattivaihteisen auton. Miehellä on, minulla manuaali. On se semmoista luksusta aina välillä ajaa miehen autolla kun ei tarvi sitä kytkintä polkea ja rynkätä vaihdeppiä koko ajan.

Minulla on toimiva edullinen auto eikä varaa ostaa uutta automaattivaihteista. Enkä kyllä varmaan tosin ottaisi automaattia, vaikka voisi, koska pelottaa etten osaisi enää ajaa manuaalilla sen jälkeen. Jos joskus vaikka tulisikin hätätilanne ja pakko ajaa manuaalilla.

Vierailija
39/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Invalidit ja esimerkiksi taksikuskit ymmärrän mutta miten muut?

Minä ihmettelen, miksi joku ei nykyään haluaisi automaattivaihteista autoa. Poislukien oikeat maastoajoneuvot, kilpailukäyttöön tarkoitetut autot yms.

Volkkarin caravellen automaattiremppa... joka on vääjäämätön kuin auringonnousu aamulla.

Vierailija
40/45 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä käytössä ekaa kertaa automaatti ja on kyllä ihan paras! Miehen aloite, sanoi kyllästyneensä veivaamaan vaihteita :) Mulle ihan ok ratkaisu, itse ajan todella vähän, joten auto on pääasiassa miehen käytössä ja hänen mieltymyksensä mukaan tehtiin ostos.