Mies haukkui kun en osaa ajaa automaattivaihteisella autolla
Minun piti viedä mies aamulla juna-asemalle ja oma kottero on huollossa. Mies istutti minut sitten oman autonsa rattiin jossa on sutomaatti. En tajunnut miten auto käynnistetään. Mies sanoi, että pidä p:llä. No sain käyntiin, mutta en tiennyt mille vaihteelle sitten. Miehellä alkoi jo kiehua, että tässä tulee jo kiire, laita d ja paina kaasua. Liikennevaloissa en tiennyt että mille pitäisi laittaa joten laitoin sen d:n kaiken varalta ja käsijarrun. Mies alkoi huutaa, että ei noin vaikeaa voi olla! Vaihdoimme kuskia bussipysäkillä, mies sanoi, että yritä ajaa auto kotiin, mutta älä he....vetissä lähde sillä enää liikkeelle! Miten minä voisin osata kun en ole ikinä tuolla ajanut... harmittaa kun mies ei ymmärrä sitä että voi olla vaikeaa.
Kommentit (34)
Sinuna vaihdattaisin miehen auton sellaiseen jossa on manuaalivaihteisto.
No aikamoinen urpo saa olla jos ei saa automaattivaihteista autoa noilla ohjeilla liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
No aikamoinen urpo saa olla jos ei saa automaattivaihteista autoa noilla ohjeilla liikkeelle.
Aika urpo saa olla, jos kiireellä laitta toisen ajamaan vieraalla autolla. Kuski reklamoi ja viis veisasi siitä. Liikenneturvallisuus ennen kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna vaihdattaisin miehen auton sellaiseen jossa on manuaalivaihteisto.
Vai miehen sellaiseen jolla on manuaalivaihteinen auto tai sellaiseen joka osaa pitää mölyt mahassa.
Naiselle automaatti pitäisi olla oikeastaan pakollinen,niin kaikki "turha sähläys" jäisi pois. Automaattia ei saa edes sammumaan, kuten manuaalille voi käydä risteyksessä jne.
Kuka yleensä kaipaa oikealle kännylleen turhaa työtä, kun tietokone sen melkein kokonaan hoitaa??
En ikinä palaisi keppikoneeseen.
Aluksi tietysti kaikki on outoa, ja aloittajan kokemus on tuttu tällekin ukolle - kyllä se siitä :).
Aika hassua kyllä on jos taloudessa on useampia autoja, eikä autojen haltijat ole ajaneet kuin omallaan.
Sinänsä automaattivaihteisella ajaminen on helppoa. Pannaan ajoasentoon (D = Drive) päälle kun ajo alkaa ja pannaan pysäköintiasentoon (P) kun ajo päättyy.
Juu näin miehen näkökulmasta, en nyt ymmärrä sun miehen tapaa toimia.
Ei autolla ajo ole helppoa kaikille.
Perehdytys asiaan kuin asiaan, pitää hoitaa kunnolla.
Eli voit kyllä olla ihan rauhassa.
Ukkosi käytös on ollut hanurista.
Siis mitä? Mulla olisi hermo palanut 100x pahemmin kuin ap:n miehellä ja olen nainen. Kuinka yksinkertainen pitää olla ettei osaa ajaa automaattiautoa! "Minkä vaihteen laitan liikennevaloissa?" Et VOI olla tosissasi.. Ole iloinen jos miehesi jaksaa noin avutonta ihmistä ylipäätään ollenkaan. Minä en jaksaisi.
No kyllä minun piti ihan opettelukierros käydä miehen autolla ajamassa kun osti automaatin,kun en ollut ajanut muulla kuin manuaaleilla. Ne jotka toitottaa että "on aika tyhmä jos ei osaa" niin haistakaapa p**ka! Kyllä se sen oman opettelunsa vaatii!! Ensinnäkin että muistaa mikä kirjain on mikäkin, ja että oppii sen vasemman jalan pitämään sivussa eikä hakeutumaan kytkimelle jota ei ole. Ja että ei kokoajan ole vaihtamassa vaihdetta vaihdekepistä, itsellä meinasi kokoajan käsi eksyä siihen kepille. Helposti sen oppii mutta kyllä sitä vähän pitää opetella. Pitäähän pyörälläajoki oppia vaikka ei ole kuin polkimet!
Eli typerä mies jos tuollaisesta hermoaa, oma vika kun opettelematta laittaa uuden auton rattiin. Minä olisin jo hypännyt autosta ja sanonu että v**tu aja ite koslas
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Mulla olisi hermo palanut 100x pahemmin kuin ap:n miehellä ja olen nainen. Kuinka yksinkertainen pitää olla ettei osaa ajaa automaattiautoa! "Minkä vaihteen laitan liikennevaloissa?" Et VOI olla tosissasi.. Ole iloinen jos miehesi jaksaa noin avutonta ihmistä ylipäätään ollenkaan. Minä en jaksaisi.
Häh? Automaattivaihteisella autolla ajaminen on tosiaan paljon helpompaa, mutta kyllä sitäkin pitää vähän treenata. Eikä vaan laittaa toista kuskin paikalle ja tokaista että läheppäs nyt liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Aika hassua kyllä on jos taloudessa on useampia autoja, eikä autojen haltijat ole ajaneet kuin omallaan.
Sinänsä automaattivaihteisella ajaminen on helppoa. Pannaan ajoasentoon (D = Drive) päälle kun ajo alkaa ja pannaan pysäköintiasentoon (P) kun ajo päättyy.
Lisäisin tähän vielä peruutuksen (R) ja maininnan, että ÄLÄ KOSKE vapaavaihteeseen (N). Tämä viimeisin ohje ap:lle, joka saattaa saada vapaavaihteella vahinkoa aikaan.
Jos ekaa kertaa ajaa automaattivaihteilla niin se voi tuntua oudolta ! Epäempaattisia kommentteja täällä. Koko elämänsä jos on manuaalilla hinkannut menemään, kestää aivoilla ihan oikeasti aikaa sopeutua tekemään erilailla jotain. Tulee epämukava olo kun ei "tee mitään". Nii että armoo.
Miehelläsi oli kiire ni se ei osannut käyttäytyä. Paljon merkitsee se, tajuaako pyytää anteeksi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Asiat eivät mene aina putkeen. Minäkin kuvittelin, että automaattivaihteisella autolla ajaminen on yksinkertaista. Mutta käytännössä kuvitelmat eivät aina toteudu. Yhdellä pitkällä automatkalla vaihdoimme kuskia ja oli tarkoitus, että kyydissäni ollut mies olisi ajanut autoani. Mutta ei siitä tullut mitään. Parin kilometrin ajon jälkeen piti vaihtaa takaisin rattiin. En tiedä, mikä siinä meni pieleen, mutta ajamisesta ei oikeasti tullut mitään.
Ei taita Ap osta juuri mitään muutakuin provoilla, täys tollo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän esimerkiksi liikenenvalojakaan osaa "käyttää" edes jalankulkijana tai tiedä miten ne toimii, jos kukaan ei aluksi selitä. Ei se riitä että sanoo "laita d", jos ei alussa kerro että mitä eri kirjaimet tarkoittaa ja missä tilanteessa niitä käytetään.
Mieshän tuossa oli umpitollo, ei osannut edes itselleen taksia soittaa.
Minä kun ensimmäisen automaatin ostin (ja ihan ilman miestä, niinkuin kaikki autoni), niin myyjä totesi, että vasen jalka jää nyt lomalle. Ohjeisti tyyliin paina jarrua ja käynnistä auto. Sitten vaihde d-asentoon, käsijarru pois, kaasua ja eikun ajamaan. Auto sammutetaan niin, että jalka jarrulla, virrat pois, vaihde p-lle ja seisontajarru päälle. Liikennevaloissa ollaan ihan vaan jalka jarrulla tai jos on automaattinen seisontajarru, niin ei tarvitse edes pitää jalkaa jarrulla.
Nyt on viides automaatti menossa ja manuaalia ei enää tule. Oikeasti, automaatilla ajaminen on huomattavasti helpompaa. Jalankulkijoillekin tulee annettua tietä mielellään, kun ei tarvitse kytkimen ja vaihteiden kanssa rumpata.
Törppö ukko, olishan sen pitänyt selittää ennen liikkeellelähtöä miten se auto toimii.