Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luovutan kohta kokonaan yläkoululaisen suhteen.

Vierailija
21.09.2017 |

Meillä on aivan hirveätä pojan asenteen suhteen mitä tulee koulutöihin. En rehellisesti tiedä mitä hänen koulunkäynnistään tulisi, jos me vanhemmat emme olisi tsemppaamassa, tuuppimassa, muistuttelemassa jne opisk tärkeydestä ja siitä miten se oma vaivannäkö on oleellisen tärkeätä. Kaikki muu, ts.ruutuilu kännykällä, iPadilla, pleikalla olisi niin paljon tärkeämpää ja veisi voiton. Ja kaikki muu mikä ei vaadi vaivannäköä.

Saa kokeista arvosanaa 7-8,5 joskus harvoin kiitettävän. Pahimmin hiertää se ettei kyseessä ole "tyhmä" lapsi tai nuori vaan äärimmäisen mukavuudenhaluinen, laiskakin ehkä, tod lyhytpinnainen ja alle sekunnissa hermostuva ja tuskastuva. Siitä missä aita on matalin on kiva mennä.

Ja nyt melskaa myös siitä ettei menisi lukioon (kuten isompi sisarensa) vaan opiskelisi ammattiin, mutta ei hyvää päivää ei hän voi mitenkään tietää jo reilun 1v päästä ammattia itselleen ja lisäksi ilm luulee että se ammattiin opiskelu olisi jotenkin "juosten kusemalla" hoidetti hyvin lyhyt ja helppo aika elämässä jonka jälk aukeaisi itsenäisen elämän taivas omassa kämpässä jne.

Olen tod huolissani ja äärimmäisen väsynyt ja turhautunut tilanteeseen, samanlaista vääntöä ollut 7lk alusta lähtien. Kuin kivisementtilasti olisi vedettävänä, ymmärrä ymmärrä tajua ole kiltti sen koulunkäynnin tärkeys ja panosta kokeisiin kun niiden aika on äläkö hössötä ruutuajasta silloin.jne mutta kun ei niin ei :((

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko koettaneet porkkanan kautta? Vaikkapa koenumeroista tietyn verran rahaa?/joku palkkio? Jos päättötodistuksen keskiarvo on tietty niin sitten isompi rahapotti? Pojat lähtee ehkä vähän paremmin tällaisiin "kisoihin" mukaan, voitonhalu on pojilla vahvempi!

Ja kuules tiesitkö että nykyaikana ei ole kaikkien pakko käydä sitä lukiota! Vai oletko näitä nenänvartta pitkin katsojia jotka pitää ammattikoulua 2.luokan kansalaiset paikkana?! Mitä sitä "turhaan" lukiota käymään jos on jo ammattia miettinyt .

Vierailija
2/33 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mutta arvosanat pojalla 6-7 luokkaa. Molemmilla vanhemmilla ällän paperit ja ylempi korkeakoulututkinto yliopistosta. Kasiluokkaa mennään ja tätä menoa ei pääse lukioon vaikka haluaisi.

Menee siitä missä rima on matalin.  Ei osaa kalenterin käyttöä, ei osaa merkitä kokeita, ei mitään. Viettäisi vain vapaa-aikaa. Lapsen voi pakottaa istumaan kirjan vieressä, mutta ei opiskelemaan sitä, eikä varsinkaan oppimaan :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt lähteä tuolle lukio-ammatillinen koulutus-taistelulinjalle, totesin vain miten 15-16v on vielä ihan julmetun nuori, ja lapsellinenkin, tietämään itsellensä mahdollisesti loppuelämän ammattia ja sitä viihtyykö/jaksaako jossakin työssä ja ammatissa seur.50v.

Lisäksi pojat kehittyvät henkisesti hitaammin.

Ja juu aikuisenakin voi opiskella, mutta se ei ole nyt pointti.

Ap

Vierailija
4/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo ap:n mainitsemat numerot ole mitenkään huonoja arvosanoja, pitäisikö kaikkien olla kympin oppilaita, vai? Ja amiksestakin on nykyään täysin samat jatko-opiskelumahdollisuudet kuin lukiostakin, sen valitseminen ei siis sulje ovia!

Vierailija
5/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksen voi keskeyttää, aloittaa uuden. Amiksen jälkeen voi käydä lukion tai toisen amiksen. Amiksen tai lukion jälkeen voi mennä korkeakouluun. Ei ne ovet noin vain sulkeudu. Osalla on varsinkin yläasteella motivaation puutetta, 7-8 numerot eivät ole hirveän huonoja. Kyllä se siitä. Kaikkien ei tarvitse käydä koulua täydellisesti, siirtyä lukioon ja kirjoittaa ällän paperit, päästä suoraan huippuyliopistoon, valmistus tavoiteajassa ottamatta lainaa, mennä sitten oman alan töihin ja edetä parissa vuodessa firman huipulle. Osa voi ja saa mennä omia polkujaan.

Vierailija
6/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poikasi ei lue kokeisiin tai tee koulutyötään kunnolla, ovat nuo numerot todella hyviä. 8 vastaa sanallista arviota hyvä. 7 vastaa arviota tyydyttävä. Mikäli tuollaisia numeroita saa vähällä lukemisella, en sanoisi tilanteen olevan kovin huono. Yritä motivoida lukemaan vielä enemmän ja nostamaan arvosanojaan.

Vierailija
7/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kotona vähän sama meno.

Odotan ensi kesää, että peruskoulu on ohi, saan ostaa pojalle menolipun Brasiliaan, tulkoon vaikka rahtilaivalla takaisin ja opiskelkoon elämää sen mitä tarvitsee jotta saa suuntaa elämälleen.

Vierailija
8/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa nyt lähteä tuolle lukio-ammatillinen koulutus-taistelulinjalle, totesin vain miten 15-16v on vielä ihan julmetun nuori, ja lapsellinenkin, tietämään itsellensä mahdollisesti loppuelämän ammattia ja sitä viihtyykö/jaksaako jossakin työssä ja ammatissa seur.50v.

Lisäksi pojat kehittyvät henkisesti hitaammin.

Ja juu aikuisenakin voi opiskella, mutta se ei ole nyt pointti.

Ap

No, ei sitä ammattikouluasiaa niin vakavasti kannata miettiä. Mä ja oikeastaan kaikki mun sisarukset ollaan käyty ammattikoulussa se linja, joka silloin kiinnosti kaikkein eniten. Mutta ei siitä ammattia meille kenellekään tullut. Jokainen on eri ammatissa nykyään mihin aikanaan kouluttautui.

Mäkään en oo päivääkään tehnyt sen alan töitä, mihin aikoinaan opiskelin. Silti oon pärjännyt oikein mainiosti.

Vierailija
9/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kolme teinipoikaa. En enää olisi hengissä, jos ottaisin heistä tuollaista stressiä kuin sinä, ap.

Vierailija
10/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ysiluokkalaisen kanssa ollut tuota samaa nyt tää syksy. Huoh. Nyt on viikon leirikoululla ja minä nukkunut mökillä.

Vierailija
11/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolme teinipoikaa. En enää olisi hengissä, jos ottaisin heistä tuollaista stressiä kuin sinä, ap.

Niin. Toiset panostaa määrään, toiset laatuun.

Vierailija
12/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojilla saattaa olla motivaatio vielä kasiluokalla ihan hukassa. Mieli muuttuu monilla kesän aikana ja ysin alussa.

Pääasia kai on, että menee johonkin kouluun peruskoulun jälkeen?

-Yläasteen ope

Vierailija
13/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit uhmaa. Ei pidä olla liian päällekäyvä vanhempana vaan pitää osata olla ovela. Ohjata ja johdatella voi, muttei nuoren tulevaisuutta vanhemmat voi päättää. Väkisin ei kukaan opi, pitää olla omaa halua opiskella.

Lukio tai amis, pääasia että nuori kiinnostuu itse jostain niin on mahdollisuus menestyä. Kaikki eivät ole 10 oppilaita eikä tarvitsekaan. Nuoresi pärjää hyvällä tasolla joten ole tyytyväinen.

Lapseni kävivät lukion ja nyt jatko-opinnoissa, toinen AMK ja toinen amiksessa. Kumpikin sillä alalla joka heitä kiinnostaa. Tämä joka nyt amiksessa ei tiennyt kun vasta lukion jälkeen mihin aikoo suuntautua, teininä oli useita eri kiinnostuksen kohteita. Lukion käynnistä on iso hyöty nykyisissä opinnoissa ja opiskeluaika on vain 2 vuotta. 

Elämän aikana ehtii opiskella useammankin ammatin ja tehdä erilaisia töitä, itse olen toiminut niin ja ei ole käynyt työelämä tylsäksi. 

Vierailija
14/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei voi antaa yläkoululaisen löysäillä, koska se tulevaisuus on sitten äkkiä pilalla.

Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Vierailija
15/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tehdä oman päänsä mukaan. Itsekin epäilin, että voiko poika tietää mitä haluaa isona tehdä. Opiskelee nyt toista vuotta amiksessa sähköpuolella ja samalla käy lukiota eli kaksoistutkinto mielessä. On vilautellut isona mahdollisuutta opiskella sähköinsinööriksi, mutta tyytyväinen olen, jos selvittää noi kaksi koulua kunnialla. Tosin aina ollut hyvä koulussa.

Myöhemminkin ehtii opiskella, niin itsekin tein.

Vierailija
16/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna tehdä oman päänsä mukaan. Itsekin epäilin, että voiko poika tietää mitä haluaa isona tehdä. Opiskelee nyt toista vuotta amiksessa sähköpuolella ja samalla käy lukiota eli kaksoistutkinto mielessä. On vilautellut isona mahdollisuutta opiskella sähköinsinööriksi, mutta tyytyväinen olen, jos selvittää noi kaksi koulua kunnialla. Tosin aina ollut hyvä koulussa.

Lisään, että omalla veljellä meni koulu täysin penkin alle, 5-6:n numeroita tuli, mutta nykyään on viittä vaille dippi-inssi.

Vierailija
17/33 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään, että omalla veljellä meni koulu täysin penkin alle, 5-6:n numeroita tuli, mutta nykyään on viittä vaille dippi-inssi.

Tämäpä ei nykyään enää onnistu.

Vierailija
18/33 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei kannata pakottaa lukioon, hänellä on täysi oikeus mennä ammattikouluun, jos hän haluaa.

Vierailija
19/33 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne amiksenkin suosituille linjoille ole aika vaikeaa päästä huonolla todistuksella?

Vierailija
20/33 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa paremmin lapsenne. Meillä ei tuollaisia ongelmia ole. Kaikkille kolmelle opetettu pienestä pitäen että mitään ei saa eikä saavuta ellei tee töitä sen eteen ja kaikki ovat valmistunet ylioppilaiksi. Se on kiinni vanhemmista millaisen mallin antaa lapsilleen ja miten kasvattaa. Älä hauku lastasi täällä. Todella säälittävää. Kannattaa katsoa peiliin eikä syyttää lasta. Oma tahto lapsillakin on mutta jos et opeta ja annat kaiken periksi silloin luot sen asenne vamman lapselle itse.