Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa koirista on adhd- tai aspergerkoiria. Miten adhd-koiraa siedetään missään perheessä?

Vierailija
20.09.2017 |

Miksei koiria voisi luokitella myös näihin synnynnäisiin vammoihin, kuten ihmisiäkin. Tällöin voitaisiin selkeästi välttää jalostamasta sellaisia.

Koirassa on se eri kuin ihmisessä, että ihminen pystyy järkensä avulla hillitsemään toimintaansa. Ihminen vastaa itse itsestään ja voi elää aivan normaalin elämän, mutta lemmikkikoira tarkoitus on olla iloksi tai hyödyksi isännälleen.

Olen hankkimassa koiraa, mutta en kyllä jaksaisi omistaa synnynnäisesti levotonta koiraa, joka ei poikkeavuutensa vuoksi tavalliseksi koiraksi kasvaisi. (Sama varmaan kissoissa, mutta itse olen hankkimassa koiraa ja siksi asia mietityttää.)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin vielä, että miten ostaja pystyy pennusta huomaamaan sen luonteen? Huomasin kerran kaupungilla todella levottoman aikuisen koiran kokoisen koiran. Seisoivat liikennevaloissa odottamassa tien yli kävelemistä ja koira haukkui sekopäisenä kaikkiin ilmansuuntiin ja hyppi. Tuollaista koiraa en halua.

Vierailija
2/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti luonne-eroja on mutta eiköhän esim. ton liikennevaloissa joka suuntaan hyppivän ja haukkuvan koiran kohdalla ole kyse ihan koulutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin vielä, että miten ostaja pystyy pennusta huomaamaan sen luonteen? Huomasin kerran kaupungilla todella levottoman aikuisen koiran kokoisen koiran. Seisoivat liikennevaloissa odottamassa tien yli kävelemistä ja koira haukkui sekopäisenä kaikkiin ilmansuuntiin ja hyppi. Tuollaista koiraa en halua.

Ei pennusta pystykään varmuudella sanomaan millainen siitä tulee. Levottomia koiria siedetään siksi, että ne eivät ole vain levottomia, ne ovat usein myös rakastavia ja suloisia kuten muutkin koirat. Kiintymys eläimeen riittää usein jaksamaan sen huonojen puolien aiheuttaman ylimääräisen vaivan.

Vierailija
4/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hyvin siedän. Vaatii vakaan luonteen ja paljon kärsivällisyyttä. Onhan se koira paljon muutakin kuin adhd. Vai määritteleekö se ominaisuus mielestäsi koko haukun? Entäs sitten lapsen kanssa? Niitä(kään) kun ei voi palauttaa...

Vierailija
5/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirilla ei ole neuropsykiatrisia ongelmia kuten ADHD, ADD, autismia ym.

Ylivilkkaita koiria on, mutta se riippuu yleensä siitä että ne ovat 1) nuoria ja täynnä energiaa 2) omistajat eivät tee riittävästi heidän kanssaan. Kaikki koirat tarvitsevat sekä liikunta että aivojumppaa. Pelkästään liikunta ei riitä, varsinkaan nuorelle koiralle.

Vierailija
6/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tässä monta itkua päässyt, mutta nyt alkaa jo helpottaa kun koira on 5-vuotias.

Ja tuolle edelliselle, tämän koiran myötä olen alkanut uskoa myös tuohon koirien ADHD:hen. Välillä se on ihan normaali, ottaa koulutusta vastaan ja tottelee täydellisesti, seuraavassa hetkessä silmät pyörii, pää pyörii, koko koira pyörii, eikä mikään mene perille. Nuorempana tila saattoi alkaa mistä vaan, mikä innosti ja jäi päälle pitkäksi aikaa, nykyään ei ja koira on oppinut jopa hieman kontrolloimaan käytöstään. Aktiivisia koiria mulla on aina ollut, tää on jotain muuta.

Monet keinot ollaan koitettu ja tämän kanssa toimii se, että mitä vähemmän aktivointia, sitä rauhallisempi koira on. Pitkiä lenkkejä kyllä, mutta ei mitään liian kivaa, mistä koira saisi kiksit. Se on itekin selvästi stressaantunut noiden "kohtauksiensa" aikana, joten me eletään rauhallisesti.

Vierailija
7/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä monta itkua päässyt, mutta nyt alkaa jo helpottaa kun koira on 5-vuotias.

Ja tuolle edelliselle, tämän koiran myötä olen alkanut uskoa myös tuohon koirien ADHD:hen. Välillä se on ihan normaali, ottaa koulutusta vastaan ja tottelee täydellisesti, seuraavassa hetkessä silmät pyörii, pää pyörii, koko koira pyörii, eikä mikään mene perille. Nuorempana tila saattoi alkaa mistä vaan, mikä innosti ja jäi päälle pitkäksi aikaa, nykyään ei ja koira on oppinut jopa hieman kontrolloimaan käytöstään. Aktiivisia koiria mulla on aina ollut, tää on jotain muuta.

Monet keinot ollaan koitettu ja tämän kanssa toimii se, että mitä vähemmän aktivointia, sitä rauhallisempi koira on. Pitkiä lenkkejä kyllä, mutta ei mitään liian kivaa, mistä koira saisi kiksit. Se on itekin selvästi stressaantunut noiden "kohtauksiensa" aikana, joten me eletään rauhallisesti.

No millaista aktivointia olet kokeillut? Esim. rallytoko tai nosework sopii aika hyvin myös levottomille koirille. Ne oppii keskittymään kun harrastaa aktiivisesti jotain joka viikko.

Vierailija
8/8 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten koiran Asperger ilmenee? :)