Onko jalka-/kynsisienestä vaikea päästä eroon?
Poika on kesän aikana saanut jostain jalkasienen, joka on mahdollisesti levinnyt myös pariin kynteen. Sai lääkityksen, kynnen osalta vielä odotellaan näytteen tulosta. Millaisia kokemuksia teillä on, pääseekö noista helposti eroon vai vaativatko useita lääkityksiä? Oletteko saaneet jotain ohjeita, miten kotona voi välttää sienen leviämistä muihin perheenjäseniin? Sukat tietysti pestään vähintään 60 asteessa, mutta pitääkö jotain muuta tehdä?
Kommentit (11)
Ilman reseptiä saatavista kynsisienilääkkeistä ei ole mitään hyötyä, tai korkeintaan niin kauan kuin niitä käyttää, mutta sen jälkeen vaiva alkaa uudelleen.
Lääkäriltä voi saada reseptin lääkkeeseen, joka auttaa.
Halvemmaksi tulee, eikä tarvitse käydä lääkärissä eikä hoitajan vastaanotolla otattamassa näytettä, kun sivelee kerran tai kaksi päivässä vanupuikolla väkiviinaetikkaa kyseisten kynsien päälle ja ympärille. Hoitoa täytyy jatkaa kuukausia, kunnes koko kynsi näyttää varmasti terveeltä, mutta niinhän sitä reseptilääkettäkin täytyy käyttää pitkään.
Ihmiset on erilaisia, toisilla auttaa apteekin käsikauppalääkkeet toisia ei.
Itse sain jalkasienen, joka levisi yhteen varpaankynteen. Kynteen laitan Abicin-lääkelakkaa (ensin rikon pintaa) ja iholle Fungorini-voidetta.
Sukat ja esim. pyyhkeet pesen 60 asteessa ja laitan koneeseen myös pyykindesinfiointiainetta. Suihkun lattialle levitän suihkun jälkeen Sanytol-pesuainetta. Suihkumatto pesuun usein. Kenkiin parin päivän välein Schollin kenkien desinfiointiainetta, varsinkin näin kesällä kun kenkiä käytetään paljaissa jaloissa. Kenkiä kannattaa pitää mahdollisimman vähän jaloissa. Sukkia kannatta pitää kotona, mutta mahdollisimman ohuita ja täyttä puuvillaa tai muuta luonnonkuitua ja vaihtoon usein.
Kynsi- ja jalkasienen hoito voi kestää kauan ja olla todella haastavaa. Itse olen saanut tällä omalla kuviolla tosi hyviä tuloksia aikaan jo lyhyessäkin ajassa. Tosin olen rukannut myös ruokavalion kuntoon, sokeri ja kaikki muukin hapan ruokavaliosta minimiin.
Ei pääse koskaan eroon. Kokeilkaa Viinietikkaa ......Kalliit lääkkeet eivät auta mitään.
Lääkkeillä ihosieni voi olla hankala pois pidettävä. Ruokavalio hoitoa tukevaksi. Sokerit, höttöhiilarit, huonot rasvat ... pois. Käytän ihon pesuun suolasaippuaa 100% ja sienet on pysynyt poissa. Suolasaippuassa voi olla teräviä suolakiteitä. Joskus on tosi sileitä.
Minulla on ollut joskus. Apteekin lääkkeet eivät auttaneet yhtään, mutta teepuuöljyllä lähti pois. Ensin leikataan sairasta kynttä mahdollisimman paljon pois (ei tietysti verille asti), ja sitten tiputellaan tippoja sairaan kohdan päälle, kynsivalliin ja kynnen välin kohtaan (kynnen alle, mutta jos kynsi on leikattu mahdollisimman lyhyeksi, niin siihen rajaan). Joka päivä pesujen jälkeen.
Lisäksi tietysti nämä muut neuvot kuten sukkien pesut 90 tai vähintään 60 asteessa.
Ei niistä pääse eroon, kun ne kerran on tullut. Mulle kerran sanoi ihan ihotautilääkäri, että sukkien pesu 60 asteessa ei auta. Olin niin äimänä hänen lausunnostaan, että en älynnyt kysyä, että miten niin ei. Vaikka söisi puolen vuoden lääkekuurin, niin sieni voi tarttua heti uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilman reseptiä saatavista lääkkeistä ei ole mitään hyötyä, tai korkeintaan niin kauan kuin niitä käyttää, mutta sen jälkeen vaiva alkaa uudelleen.
Halvemmaksi tulee, eikä tarvitse käydä lääkärissä eikä hoitajan vastaanotolla otattamassa näytettä, kun sivelee kerran tai kaksi päivässä vanupuikolla väkiviinaetikkaa kyseisten kynsien päälle ja ympärille. Hoitoa täytyy jatkaa kuukausia, kunnes koko kynsi näyttää varmasti terveeltä, mutta niinhän sitä reseptilääkettäkin täytyy käyttää pitkään.
Ei siihen etikka auta kuin kosmeettisesti jonkin aikaa. Elimistöstä sieni ei lähde pois kuin lääkekuurilla.
Ei pääse eroon. Yli 20 vuotta itsellä ollut. Mutta eipä tästä haittaakaan toisaalta ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse eroon. Yli 20 vuotta itsellä ollut. Mutta eipä tästä haittaakaan toisaalta ole.
Mitä kaikkea olet siihen kokeillut? Muut perheenjäsenetkö eivät ole sitä saaneet?
Ilman reseptiä saatavista lääkkeistä ei ole mitään hyötyä, tai korkeintaan niin kauan kuin niitä käyttää, mutta sen jälkeen vaiva alkaa uudelleen.