Työttömät, olisiko aika nousta kapinaan?
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasakutimonen/2017/09/20/ansoitettu-…
Kun herra isoherrat eivät vain ymmärrä, ettei niitä töitä oikeasti ole tarjolla. Työttömät, nyt olisi aika porukalla nousta näitä päättäjiä vastaan eikä kiukutella vain kotona asioista. Voisiko tästä nostaa äläkän lehdissä, lähteä osoittamaan mieltä, tehdä kansalaisaloitteen vai mitä?
Käyttäisivät rahoja uusien työpaikkojen luomiseksi ja etsisivät sieltä työkkärin papereista ne oikeasti työtävieroksuvat (sellaiset eivät yleensä ole olleet juuri koskaan töissä, kouluissa tai millään kursseilla. Olisi aika helppo erotella jos vain olisi halua), joille tällaiset työllistämistoimet voisivat vaikka olla vähän reipastumisen porkkanana. Tällaisia elämäntapatyöttömiä on kuitenkin aika pieni prosentti kaikista työnhakijoista, joten onko hallituksella aikomuksena käyttää tätä armeijasta tuttua "yksi mokaa niin kaikkia rangaistaan"-metodia tästä eteenpäinkin vai voisiko näitä toimia kohdentaa selvästi niille, ketkä sitä tarvitsevat?
Työttömät, nyt olisi oikeasti aika nousta barrikadeille ja näyttää, että ei tässä olla mitään sohvalla makaavia, kaljaa kittaavia kattoon sylkijöitä!
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömillä ole mitään vipua, millä mieltään osoittaa. Ei voi lakkoilla ja ollaan täysin riippuvaisia valtion tuista.
Maanviljelijätkin ovat riippuvaisia julkisista tuista. Osoittavathan hekin mieltään toisinaan.
Suomalaisten täytyy toistaiseksi vielä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömillä ole mitään vipua, millä mieltään osoittaa. Ei voi lakkoilla ja ollaan täysin riippuvaisia valtion tuista.
Maanviljelijätkin ovat riippuvaisia julkisista tuista. Osoittavathan hekin mieltään toisinaan.
Miten ihmeessä voit verrata työtöntä ja maanviljelijää toisiinsa??? Jos työttömät lakkoilee, sitä ei huomaa kukaan. Jos maanviljelijät lakkoilee, se on huomattavasti vakavampi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nouskaa niille barrikadeille, mitä vielä odotatte? Pelkäättekö, että niiden barrikadien rakentaminen lasketaan työksi joka johtaa karenssiin?
Barrikadeille nouseminen on raskasta, siinä tarvii kato tehdä jotain. Niinku esmes nousta sohvalta... ei jaksa. Voi vielä jäädä joku jakso tositöllöö näkemättä.
Mitä konkreettista hyötyä ajattelit olevan mielenosoituksella vaikka? Työssäkäyvät voi aina mennä lakkoon, mut työttömät...??? Niin lakkoon, vai?
Ainoa järkevä asia olisi olla ottamatta näitä 9€/pvä töitä vastaan, koska on vähän tyhmää tehdä ilmaiseksi, kun työnantaja voisi palkata siihen työhön muuten jonkun. Tiedän että tulee karenssi jos niitä hommia ei ota vastaan, mut yleensä työttömyyskorvauksella ja karenssin aikana maksettavalla toimeentulotuella ei ole kun joku 100€/kk eroa.
Se mua ihmetyttää eniten että työttömyystilastoja koetetaan "siivota" vaikka millä keinoilla, mut toisaalta vuokrafirmojen kautta työskentelevät ja täyttä tyäviikkoa, tai ainakin lähelle täyttä viikkoa tekevät kuitenkin lasketaan työttömiksi.
Eli kiinnostaisi tietää kuinka moni työtön on oikeasti työtön ja kuinka suuri prosentti "työttömistä" tienaa oman palkkansa vuokrafirman kautta työskennellen, eikä siis saa kelalta mitään työttömyyskorvausta.
Eli kuinka paljon työttömiä ihan oikeasti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä voit verrata työtöntä ja maanviljelijää toisiinsa??? Jos työttömät lakkoilee, sitä ei huomaa kukaan. Jos maanviljelijät lakkoilee, se on huomattavasti vakavampi juttu.
En puhunut lakkoilemisesta, vaan mielenosoituksista. Ovathan maanviljelijät vieneet traktorinsa joskus Helsinkiin siinä tarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nouskaa niille barrikadeille, mitä vielä odotatte? Pelkäättekö, että niiden barrikadien rakentaminen lasketaan työksi joka johtaa karenssiin?
Barrikadeille nouseminen on raskasta, siinä tarvii kato tehdä jotain. Niinku esmes nousta sohvalta... ei jaksa. Voi vielä jäädä joku jakso tositöllöö näkemättä.
Mitä konkreettista hyötyä ajattelit olevan mielenosoituksella vaikka? Työssäkäyvät voi aina mennä lakkoon, mut työttömät...??? Niin lakkoon, vai?
Ainoa järkevä asia olisi olla ottamatta näitä 9€/pvä töitä vastaan, koska on vähän tyhmää tehdä ilmaiseksi, kun työnantaja voisi palkata siihen työhön muuten jonkun. Tiedän että tulee karenssi jos niitä hommia ei ota vastaan, mut yleensä työttömyyskorvauksella ja karenssin aikana maksettavalla toimeentulotuella ei ole kun joku 100€/kk eroa.
Se mua ihmetyttää eniten että työttömyystilastoja koetetaan "siivota" vaikka millä keinoilla, mut toisaalta vuokrafirmojen kautta työskentelevät ja täyttä tyäviikkoa, tai ainakin lähelle täyttä viikkoa tekevät kuitenkin lasketaan työttömiksi.
Eli kiinnostaisi tietää kuinka moni työtön on oikeasti työtön ja kuinka suuri prosentti "työttömistä" tienaa oman palkkansa vuokrafirman kautta työskennellen, eikä siis saa kelalta mitään työttömyyskorvausta.
Eli kuinka paljon työttömiä ihan oikeasti on?
Ja juu mä tiedän että moni tekee noita 9€ hommia monestakin eri syystä, ei tarvii ottaa henkilökohtaisesti, mut jos kaikki ihan järjestelmällisesti kieltäytyisi noista hommista niin työnantajat luultavasti päätyisi palkkaamaan oikeasti jonkun siihen työhön.
Mitä vastaan tässä kapinoitaisiin? Se, että Suomessa ei ole työpaikkoja ei varsinaisesti ole päättäjien vika, vaan ihan suomalaisten vika yleisesti. Täällä ei yritetä riittävästi ja siten ei synny riittävästi yrityksiä, jotka voisivat työllistää tai etenkään tuoda ulkomailta rahaa Suomeen. Toki yrittämistä voidaan tukea aiempaa enemmän, mutta siihen on panostettu jo aika paljon.
Itse työttömän oloissahan ei ole mitään valittamista. Rahaa tulee enemmänkin kuin tarpeeksi ja olen tehnyt näistä rahoista useita satoja euroja maksavia ja periaatteessa tarpeettomia hankintoja parin vuoden työttömyyden aikana.
Työttömien tulisi kapinoinnin ja passivoitumisen sijaan pyrkiä kehittämään itseään ja miettimään aidosti niitä vaihtoehtoja, joilla voisi itsensä työllistää. Netti ja kirjastot ovat tietoa täynnä ja ainoa rajoittava tekijä on aika, jota työttömällä on paljon käytettävissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut lakkoilemisesta, vaan mielenosoituksista. Ovathan maanviljelijät vieneet traktorinsa joskus Helsinkiin siinä tarkoituksessa.
Mut ei tainnut olla paljon hyötyä siitäkään.
Muistelen että mielipidekirjoituksissakin maanviljelijöitä lähinnä ihmeteltiin, että miksi ollaan osoittamassa mieltä ja vaatimassa sitä ja tätä, kun kuitenkin traktorilla tullaan paikalle joka ei ihan ilmainen ole. Traktori taitaa kuitenkin olla yksi keskeisimpiä työvälineitä maanviljelijöillä.
Minkähänlaista mielipidettä tulis jos työttömät alkais odoittaa mieltään. Varmaan sen ikiaikaisen kehotuksen, että menkää töihin.
Mulle on ihan sama vaikka koko työttömyyskorvaus lakkautettais kokonaan jos jokaisella oli mahdollisuus työllistyä työtä hakemalla suht nopeasti, mut kun nythän näin ei ole. Voi työllistyä kyllä mutta siinä voi kestää kuukausia tai vuosia vaikka kuinka aktiivisesti hakisi töitä.
Työssä ollessa on niin helppo sanoa että haet vaan töitä niin kyllä jotain löytyy. No joo mut siinä voi kestää aikalailla ennenkun tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastaan tässä kapinoitaisiin? Se, että Suomessa ei ole työpaikkoja ei varsinaisesti ole päättäjien vika, vaan ihan suomalaisten vika yleisesti. Täällä ei yritetä riittävästi ja siten ei synny riittävästi yrityksiä, jotka voisivat työllistää tai etenkään tuoda ulkomailta rahaa Suomeen. Toki yrittämistä voidaan tukea aiempaa enemmän, mutta siihen on panostettu jo aika paljon.
Itse työttömän oloissahan ei ole mitään valittamista. Rahaa tulee enemmänkin kuin tarpeeksi ja olen tehnyt näistä rahoista useita satoja euroja maksavia ja periaatteessa tarpeettomia hankintoja parin vuoden työttömyyden aikana.
Työttömien tulisi kapinoinnin ja passivoitumisen sijaan pyrkiä kehittämään itseään ja miettimään aidosti niitä vaihtoehtoja, joilla voisi itsensä työllistää. Netti ja kirjastot ovat tietoa täynnä ja ainoa rajoittava tekijä on aika, jota työttömällä on paljon käytettävissään.
Olin minäkin välillä pari vuotta työttömänä mut kun en ollut liiton rahoilla, vaan kelan, niin eipä voi sanoa että nuo korvaukset olis ollut kovinkaan kummoiset.
Ei kiinnosta kapinointi, haluan töihin.
Nykytilanne on kaiken lisäksi melko hyvä. Muistan vielä ne ajat, kun en ollut ollenkaan oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska miehellä oli työpaikka. Nyt saan sentään ansiosidonnaisen päätyttyä vielä työmarkkinatukea. 800€ ei riitä kattamaan elinkustannuksia, mutta se riittää pitämään kodin ilmapiirin siedettävänä, kun en sentään ihan kokonaan ole miehen elätettävänä vaan yhteiskuntakin osallistuu. Tästä olen todella kiitollinen.
Se on läpsyjalkojen diskoilta tänään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin minäkin välillä pari vuotta työttömänä mut kun en ollut liiton rahoilla, vaan kelan, niin eipä voi sanoa että nuo korvaukset olis ollut kovinkaan kummoiset.
Kyllä minä näistä olen taulutelkkarin ja pelitietokoneen ostanut. Käynyt myös teatterissa, keikoilla, festareilla, ravintolassa jne. Tämä on mielestäni jo liikaa siihen nähden, että en tee mitään.
sama tilanne 2025. Ellei pahempikin. Toisin sanoen ei tämä hallitus ole tätä yks kaks tilannut. Joskaan ei myöskään hoitanut. Mutta: kuka täällä luulee oikeastaan minkään hallituksen kykenemään vaikuttamaan Ukrainan sotaan, maailmanmarkkinoihin, öljyn ja raaka-aineiden hintaan ja vaikkapa idän ja lännen suhteisiin. Vähempäänkään ei riitä kompetenssia. Ketään silti puolustamatta on lisävelanotto kyllä väärä keino rahoittaa tätä ylikehittynyttä vesipöhöä. Syöpäkasvaimen ruokinta lopetetaan sairaalassakin. Mitä kansa voi itse omalle elämälleen kiinnostaa eikä auta luetella vikoja ja raportoida asioista jotka joka iikka näkee omin silminkin. Laitan tässä listaa mitä voi joka iikka itse tehdä, voitte tästä jatkaa (tai ampua alas kaikki ehdotukset ja jatkaa valitsemallanne tiellä):
1. lopettakaa lapsen usko hallituksiin. Joulupukkia ei ole. Itse saa ja pitääkin hoitaa oma tontti kuntoon, se on kunnollisuuden mitta. Siis sen aikuisen ihmisen mitä vaitätte edustavanne.
2. Hakekaa töitä. Niin, olihan tämä kohta kunnossa? Tiedetään, ei onnistu mutta tämän jälkeen ei voida sanoa ettette ole edes hakeneet. Pitäkää kirjaa haetuista paikoista, toimii todisteena eikä jää lässytyksen asteelle.
3. onko teillä mitään taitoa tai osaamista josta joku voisi maksaa? En mitenkään kehota pimeisiin töihin ja myymään osaamista naapurille. Käyttäkää nyt oman hyvinvointinne nimissä mielikuvitusta.
4. jollei mitään taitoa jolla voi tienata löydy niin hommatkaa semmoinen. Jälleen, käyttäkää mielikuvitustanne. Jollei mielikuvitusta ole olette kusessa. Ehkä kaikkia ei voi auttaa, edes pyhä hallitus vaan alituiseen on syötettävä vastikkeetta.
5.Mitä ilman voitte elää? Myykää pois. Polkupyörän ja käsityökalut tarvitsette, Leipäkonetta älkää myykö pois. Dyykatkaa ihan kaikki mahdollinen roskiksesta. Yksityinen kulutus ei tätä maata pelasta vaan isommat ratkaisut jotka eivät ole teidän eikä hallituksen käsissä.
6. Hommautukaa riippumattomiksi ihan kaikista ja kaikesta. Ihan sama onko kommari vai porvarillinen, omavaraista ei haittaa minkäänlainen hallitus tai suhdanteet. Miten toteutatte omavaraisuuden omalla kohdallanne?
7. Koko omaisuuden voi realisoida ja muuttaa täältä hittoon, hyviä ns. maailman TOISIKSI parhaita paikkoja on olemassa. Siellä asuu tiettävästi suomalaisiakin onnellisempia ihmisiä. Mutta joutuu tekemään jotakin eikä lässyttää netissä. Ks. seuraava kohta.
8. lopettakaa lässyttäminen. Vähemmän hölötystä, enemmän hiljaista etenemistä kohti omaa PLAN B:tä. Telkkari ja tietokone kiinni nyt.
kyse on vain poliittisista valinnoista..hallitus on linannut eettä yhteiskunnan kakku jaetaan vain palkkoihin ja palkansaajille julkisella sektorilla
Olen jo liian väsynyt kaikkeen, olen ajatellut tappaa itseni ja lapseni.
Hei väsynyt, kerro tuo jollekin, joka voi auttaa sinut avun piiriin. Pyydän! Voimia vielä!
Kyllä pitää !! Ensimmäisenä vallataan kaikkien rikkaiden lasipalatsit ja muutetaan niihin asumaan . Näytettävä mistä kana kusee
Ap:n vaihtoehdoista kannatan kansalaisaloitetta. Jos Ap tai joku muu kynäniekka sellaisen tekee, niin ilmoitusta tänne, kiitos.
Ei, vaan se vaatisi yhteistoimintaa, yhteistyötä muiden työttömien kanssa, ja siihen kai työttömät ovat vähän liian heterogeenistä porukkaa.