Eilinen keskustelu elatusmaksusta
Lasten isä pyysi toimittamaan laskelmia lasten kuluista. Minäpä tein laskelmia parilta viimeiseltä kuulta. Harrastuksiin on mennyt vanhemmalla lapsella 440e ja nuoremmalla 200e, tähän päälle vaatehankinnat yhteensä 100e, ruokaan noin 300e, molempien leirikoulumaksut yhteensä 120e. Kavereiden synttärilahjat yhteensä 50e. Eli yhteensä 1210euroa. Mukanahan ei ole mm lääkkeet, ruoat, viikkorahat ja osuus asumiskuluista, vakuutukset, harrastuksiin kuskaamiset jne. Mielestäni ei todellakaan ole edelleenkään kohtuutonta toivoa, että lasten isä maksaisi sovitun elatusmaksun.
Minä tienaan 1600e miinus verot kuussa. Lasten isä 3500 miinus verot ja lisänä vuokratulot kahdesta asunnosta, toki niistäkin maksetaan verot. Silti tuloero on todella iso.
Kommentit (55)
Mikä loisia toi äiti on, kun noin pienet tulot? Onko noissa elarit ja lapsilisät jo laskettu?
Äiti tienaa 1600 ja pelkästään lapsiin 1200?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nyt sitä tarkoita, että lähivanhemman ei tarvitse osallistua kuluihin. Vaan puoliksi.
Kun ei mene puoliksi, jos tuloerot ovat isot.
Ei hän kertonut vuokratuloista. Voi olla isommat, ku isällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se nyt sitä tarkoita, että lähivanhemman ei tarvitse osallistua kuluihin. Vaan puoliksi.
Ei hän kertonut vuokratuloista. Voi olla isommat, ku isällä.
Isällähän niitä vuokratuloja oli eikä äidillä. Edelleen peräänkuuluttaisin aloituksen lukemista huolella. Jestas, ensi kerralla kun teen oman aloituksen, tavutan varmuuden vuoksi, että varmasti menee mammoille perille.
Miksi lapset ei ole isällä jos äiti varaton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidin pitää mennä töihin. Ex ei elätä äitiä.
Lapsiaan elättää, kuten sopimuksessa sanotaan. Sanottiinko jossain, ettei äiti käy töissä? Itse tienaan vielä vähemmän, olen työkyvyttömyyseläkkeellä selkärankareuman takia.
Miten äidillä on varaa tollasiin summiin. Ahne
Miehiltä on tässä ihan käsittämättömiä kommentteja, kovasti tunnutte lapsianne vihaavan. Olen ihan varma, että nämä samat tyypit kiukuttelevat, jos joutuvat hoitamaan lapsiaan ja eron jälkeen kiukuttelevat vielä enemmän, miten miehiä syrjitään huoltajuusasioissa. Pieneen päähän ei mahdu, että kukaan äiti ei halua antaa lapsiaan miehelle, joka ei edes tunne heitä. Sitten kiukutellaan siitä, että lapset elävät normaalia lapsen elämää harrastuksineen ja kavereineen. Saisitte hävetä.
Ap, jos rahaa ei ole tullut ollenkaan hetkeen vie asia eteenpäin! Hae toimeentulotukea, jos tulosi ovat tuollaiset ja voit todistaa tilitapahtumista että mieheltä ei ole mitään tullut varmaan muutaman satasen (ehkä saatkin) ettei nälkää tarvitse nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää ne miehet rauhaan. Vaikka luulette ettei raha-asiat vaikuta isän ja lasten välisiin asioihin, niin kyllä ne vaikuttaa...
Tästä.saa kyllä kuvan että miehiä ärsyttää kok lasten olemassaolo. Miksei isä vaikka sovi lapsen kanssa harrastuksesta ja ota taloudellinen vastuu siitä? Tai antaa viikko rahaa tai jotain mikä menee suoraan lapselle. Itse olisin tyytyväinen jos isä haluaisi jotain tuollaista vastuuta. En jaks tapella elareista. Isä ei maksa niitä eikä muutakaan. Mutta jos asenne on ettei äidille anneta mitään, niin miksei voi viedä lasta vaateostoksille tms. Isän saisi lapsen sympatiat silloin.
Tuntuu vain että pitKä vihata jälkeläisiäään ja sitä.jonka kautta ne on maailmaan tullut.
Jos lapsia on kaksi, niin eihän tuo parissa kuukaudessa 1200 tee kuin 300 lasta kohden kuukaudessa. Kun siitä vähentää lapsilisän, vanhemmille jää jaettavaksi pari sataa. Päälle sitten tietty asumiskulut, mutta onhan ne asuinkulut sillä etävanhemmallakin. Ap:n tapauksesta en tiedä, mutta omassa tuttavapiirissä on etävanhemmallakin sen verran iso asunto, että lapsilla on tilaa olla. Ei tunnu reilulta, että pitäisi maksaa asuinkuluja siellä toisenkin vanhemman luona.
Ei mun ex ainakaan maksa 3 lapsesta mitään. Lapset on vuoroviikoin hänellä, silloin ostaa ruuat ja pesuaineet.
Ulkovaatteet ja ulkovaatteiden varakappaleet ostan minä. Pyörät, kypärät ja suojat yms. Ostan minä. Harrastukset maksan ja kaikki muut ylimääräiset kulut. Mm. Kavereiden synttärilahjat jne. Exällä n. 1000e isompi palkka kun mulla kk. Ei silti koe asioikseen osallistua rahallisesti mihinkään.
Jos lapsilta puuttuu kenkiä tai mitä vaan niin minä ostan. Kesällä ja lomilla minä vien kaikki huvipuistot ja muut läpi ja maksan. Isänsä kanssa eivät käy missään mikä maksaa.
En halua hakea elareita kun tiedän että lapsiin se kostautuu jos joutuu niistä jotain maksamaan.. ärsyttää kyllä muutoin tää järjestely mut minkäs teen.
Eihän sun tarvitse todistella isälle asian kohtuullisuutta (ja siis on ihan selvää, että korkeintaan sopimus on kohtuuton lapsia kohtaan, ei isää). Jos ei maksa niin vie ulosottoon. Ehkä isänkin on helpompi maksaa sinne kuin sinulle, jos se on nyt niin vaikeaa.
Meillä on 2 lasta ja vaikka elämme yhdessä eli asumiskulut ovat pienemmät, ja meillä on sama palkka ja maksamme kaiken puoliksi, niin aivan varmasti molemmat meistä maksavat yli 550 kuussa lasten menoista.
Ei tarvitse niin. Kaikki meidän menot ja tulot on laskettu lastenvalvojalle, niin minun, isän kuin lastenkin. Elatus määräytyy tämän mukaan, ja siitä huolimatta tulin vastaa
Lähes 500euroa. Lasten isä muutti kauas työn perässä, joten ei lapsiaan tapaa. Eikä todellakaan osallistu yhtään mihinkään hankintoihin, harrastuksiin, leirikoulut hinta, lääkärikäynteihin, silmälaseihin, edes niillä muutamalla viikolla vuodessa, kun lapsiaan pitää mm isomman lapsen siteet yms hygieniatarvikkeet lapsi joutui ostamaan itse, viikkorahoilla, jotka ovat minun maksamiani. sanokaa vaan ahneeksi, mutta tästä en periksi anna. Kun ei lapsiaan juuri tapaa / Tue millään lailla, niin Vähintä mitä hän voi tehdä, on huolehtia, että lapsilla on kaikki mitä he tarvitsevat.
Tällä hetkellä hankintalistalla on molemmille uudet puhelimet (edulliset), talvikengät ja harrastusvaruisteita. Mä tingin tosi paljon omista menoistani, että lapset saa pitää sen elintason mikä heille kuuluu. En harrasta mitään maksullista, en ole käynyt kampaajalla puoleentoista vuoteen, ostin ripsivärin Lidlistä kolmella eurolla ja vaatteet mitä vaan löytyy kirpparilta.ap
Lapsiaan elättää, kuten sopimuksessa sanotaan. Sanottiinko jossain, ettei äiti käy töissä? Itse tienaan vielä vähemmän, olen työkyvyttömyyseläkkeellä selkärankareuman takia.