Sieniseuran Facebook-ryhmä tepellut keskenään niin että keskustelu jouduttu ajamaan alas
Tämmöistä se on kun ei olla suvaitsevia kuin paperilla ja silloin kun kamera käy.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ole yleisessä tiedossa mutta juuri "martta"-tyylisissä paikoissa tapellaan keskenään kaikista eniten. Siellä jos vähänkään irrottelee tai on poikkeava esim. mies, niin ennemmin tai myöhemmin joutuu paineen vuoksi lähtemään.
Pahimpia on puutarhaihmiset.
Olin viime viikolla marttojen järjestämällä sieniretkellä, johon osallistui n. 15 sienistä mitään tietämätöntä ja 4 marttaa. Kaikki sujui hyvässä hengessä. Opin tunnistamaan melko varmasti kaksi uutta sienilajia. Kurssilla näki senkin, että tunnistamista varten pitää sienen jalka joskus halkaista, joten ei facessa voi kaikkia tunnistuksia tehdä pelkän kuvan perusteella.
Ei tämä todista mitään. Jos pitäisitte enemmän yhteyttä niin jännitteet ryhmän välillä kasvaisivat ja muodostuisi kuppikuntia. Jos ryhmässä olIsi mies niin kaikki mitä hän esittäisi niin pyrittäisiin kumoamaan ja merkitseviä silmäyksiä muiden keskustelijoiden välillä. Sitten jos mies sanoisi vahingossa jotain hassua niin tätä sitten heitettäisiin sopiviin väleihin muka kepeänä huumorina .
"Kyllä minä väkeni tunnen".
Sinullakin on asenne. "Kaikki marttojen touhuilu johtaa lopulta siihen, että syntyy eripuraa ja varsinkin miehet jne." Kannattaa avartaa näkemystään ja uskoa, että ei se aina mene noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ole yleisessä tiedossa mutta juuri "martta"-tyylisissä paikoissa tapellaan keskenään kaikista eniten. Siellä jos vähänkään irrottelee tai on poikkeava esim. mies, niin ennemmin tai myöhemmin joutuu paineen vuoksi lähtemään.
Pahimpia on puutarhaihmiset.
Olin viime viikolla marttojen järjestämällä sieniretkellä, johon osallistui n. 15 sienistä mitään tietämätöntä ja 4 marttaa. Kaikki sujui hyvässä hengessä. Opin tunnistamaan melko varmasti kaksi uutta sienilajia. Kurssilla näki senkin, että tunnistamista varten pitää sienen jalka joskus halkaista, joten ei facessa voi kaikkia tunnistuksia tehdä pelkän kuvan perusteella.
Ei tämä todista mitään. Jos pitäisitte enemmän yhteyttä niin jännitteet ryhmän välillä kasvaisivat ja muodostuisi kuppikuntia. Jos ryhmässä olIsi mies niin kaikki mitä hän esittäisi niin pyrittäisiin kumoamaan ja merkitseviä silmäyksiä muiden keskustelijoiden välillä. Sitten jos mies sanoisi vahingossa jotain hassua niin tätä sitten heitettäisiin sopiviin väleihin muka kepeänä huumorina .
Joo, sä olet se tärkeilevä keski-ikäinen mies, joka tulee neuvomaan vuosikymmenien kokemuksen omaavia naisia vaikka omat taidot on vähän sinnepäin. Kuvittelet olevasi kaikkien alojen ylin asiantuntija vain siksi että jalkojen välissä on killuttimet, odotat naisilta varauksetonta ihailua, ja sitten kun naiset lopulta kyllästyvät tärkeilyysi ja alkavat heittää sarkastista herjaa, alat levittää sanomaa akkavaltaisten porukoiden veemäisyydestä. Nimimerkillä kyllä minä väkeni tunnen.
Ketju nettikeskusteluissa tapahtuvasta tappelusta muuttui -yllätys yllätys- tappeluksi.
Well done mammat, well done.
Muistan sienikurssilta (pk-seudulla), kuinka pari, noh hieman hippimäisemmän oloista nuorta miestä halusi saada lisätietoja huumaavista sienistä. Siis hieman kierrellen, mutta itselleni kävi ainakin hyvin selväksi mikä heidän agendansa oli. Myös kurssin vetäjä osasi lukea rivien välistä ja antoi pari ympäripyöreää vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän hyvin miksi ruokasienten tunnistuspyyntöihin suhtaudutaan ryhmässä noin. Se on kuitenkin todella iso asia, kun sienimyrkytykseen voi kuolla, eikä tosiaan valokuvan perusteella voi sientä aina luotettavasti tunnistaa. Olen itse kokenut sienestäjä ja tunnen useita kymmeniä ruokasienilajeja, mutta minäkään en kerää uusia lajeja ennen kuin olen opetellut ne sienen varmasti tuntevan ihmisen seurassa. Joku kysyi missä tällaista kokemusta sitten voi hankkia. Paras keino on mennä sienikurssille tai muutoin sienestää jonkun kokeneemman seurassa. Sienten kanssa nyt vain ei kannata jättää mitään epävarmaksi.
Mitä tulee tuohon ryhmään, niin ihan hullua menoahan siellä on, mutta tämä sienten tunnistusasia on minusta hyvin ymmärrettävä.
Kysymys on oikeanlaisesta vastuukäsityksen mieltämisestä.
Homma menee niin että jos joku esittää kärpässienen kuvaa ja joku sanoo sitä herkulliseksi ruokasieneksi niin tämä vastaaja ei ole vastuussa mistään.
Kuvista voi antaa arvioita että mikä sieni on kyseessä. Vastuu sienen syömisestä on aina kuulijalla.
Tätä on vastuun ottaminen. Ei netti ole mikään varman tedon lähde ja mistä asiasta tahansa voi esittää arvelunsa ja sieniä voi tunnistaa myös väärin eikä ole vastuussa mistään.
Kannattaa mennä noille sienikursseille, vaikka olis jo hieman hajua ja tuntemusta sienestämisestä. Oppii tunnistamaan paremmin ja laajemmin.
Paskaturha ryhmä, jos sieltä ei aloittelija saa edes kysyä tai varmistaa sieniä.... Ylläpitäjä vaikuttaa tärkeilevältä hölmöltä.
Vierailija kirjoitti:
Ketju nettikeskusteluissa tapahtuvasta tappelusta muuttui -yllätys yllätys- tappeluksi.
Hetkinen, eikös tuossa yllä juurikin pappa ruvennut nillittämään naisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, eikös tuossa yllä juurikin pappa ruvennut nillittämään naisille?
Ja kuten kommentti numero 23 osoittaa niin "pappa" oli oikeassa.
Toisella sukupuolella on semmoinen alemmuudentunto jota sitten pitää paikkailla kaikin keinon kun vaan yksikin mies on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttua lukiessa tuli mieleen kysymys, että mitä varten tuo ryhmä sitten on? Sinne ei siis saa laittaa kuvia missä tunnistetaan sieniä, ei saa kysellä sienistä jne. Niin mitä siellä sitten saa tehdä?
Samanlaista kärhämöintiä on välillä muissakin luonto-aiheisissa ryhmissä, olen huomannut, että kun jäsenistömäärä kasvaa suureksi niin ongelmat alkavat, ketjut täyttyvät meemeistä ja vittuiluista."Sienten tunnistus on hyvin moniulotteista. Ulkonäön lisäksi pitää käyttää nenää ja tunnustella sientä."
Ryhmän ylläpitäjä siis ihmetteli kun vasta-alkajat eivät tunnista sieniä ja eivät hae itse tietoa, samaan aikaan toteaa, ettei ulkoäön perusteella voi sientä tunnistaa. Mistä helvetistä se vasta-alkaja voi hakea tietoa siitä, miltä minkäkin sienen kuuluu HAISTA ja miltä sen kuuluu TUNTUA? Kukkuu?
Taitaa tappeluiden syynä olla myös ylläpidon toiminta ja ylimielisyys.Jotkut sienet voi tunnistaa kuvan perusteella, jos kuvakulma on hyvä. Monet sienet taas muistuttavat toisiaan niin paljon, että tunnistukseen tarvitaan muutakin kuin vilkaista kuvaa.
Vasta.alkajan ei tarvitse hakea tietoa sienen hajusta ja tuntumasta helvetistä, vaan opiskelemalla asiaa - muualtakin kuin faceryhmissä ja kirjoista. Ei siententunnistaminen ole maailman ainoa asia, jonka oppimiseksi täytyy opetella asia kädestä pitäen eli käymällä ihan itse paikan päällä vaikka sienineuvontatilaisuuksissa tai menemällä metsään osaavamman kanssa. Eivät kokeneemmatkaan sienestäjät tunne kaikkia lajeja, joten hänkin ottaa sienen metsästä mukaansa, koittaa selvittää asiaa kuvalähteistä ja varmistaa halutessaan asian vielä kokeneemmalta.
Tietysti kuumakallet hermostuvat, kun innostuvat uudesta harrastuksesta ja se osoittautuukin vaativammaksi kuin osasi odottaa.
Itse en sienestä, enkä varmaan ryhdykkään sienestämään jos se on kerran noin vaikeaa ja vaarallista, että voi kuollakupsahtaa jos onkin nenä tukossa eikä haista mitään.