Kirjastojen sakkomaksut
Mulla kävi joskus 16-vuotiaana niin, että en muistanut millään palauttaa yhtä ainoaa kirjaa kirjastoon. Vein sen sitten myöhässä, aika reippaastikin sillä olin jossain välissä katsellut helmetin sivuilta, että mulla on reilu neljä euroa sakkomaksua.
Jostain syystä en saanut sitä sitten ikinä hoidettua ja vajaa kymmenen vuotta myöhemmin helmetin sivuilla ei lue sanaakaan, että sakkoja olisi. Tiedän, että lainauskielto mulla on, koska en voinut itse lapselle lainata kirjaa(hän sai sitten ihan oman kortin ja näistä lainoista tulee onneksi säpoon muistutusviestiä, etteivät pääse unohtumaan). Aloin kuitenkin fundeeraamaan, vanheneeko kirjaston sakkomaksut jossain välissä vai miksi summa on kadonnut tiedoistani? Mitään karhuja tai perintäkirjeitä ei kirjastosta tai perintätoimistoilta ole koskaan tullut, eli mietin onko velat vielä olemassa?
Mulla ei siis mitään ongelmaa ole maksaa jos siellä ne sakot yhä on, mietin vaan kun sitä ei enää lue tuolla.. voisko johtua, että oon ollut alaikäinen kun sakko on tullut. Mietin myös miten paljon korkoja tai sakkoa yhden kirjan myöhästyminen voi maksimissaan kerryttää vai onko mitään ylärajaa olemassakaan?
Kommentit (15)
Ei ainakaan pääkaupunkiseudun kirjastoissa mene alaikäiseltä sakkoja.
No jos ei näy tietokannassa, niin tuskin näkyy missään. Miksi et mene selvittämään asiaa kirjastoon?
Mutta eikai silloin pitäisi olla lainauskieltoakaan, jos ei ole sakkoja? Kieltohan poistuu sakot maksamalla. Miten tuosta kiellosta nyt pääsisi eroon. Kannattaa tosiaan kysyä kirjastosta, mutta toki se velka vanhentuu kuten muutkin velat. Et kertonut kuinka monta vuotta tuosta on.
Mulla on varmaan kymmenen vuotta ollut 0,20€ sakko maksamatta. En koskaan muista ottaa käteistä mukaan kirjastoon mennessä, ja yleensä käytän lainausautomaattia eli ei edes henkilökunta pääse muistuttamaan sakosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kävi joskus 16-vuotiaana niin, että en muistanut millään palauttaa yhtä ainoaa kirjaa kirjastoon. Vein sen sitten myöhässä, aika reippaastikin sillä olin jossain välissä katsellut helmetin sivuilta, että mulla on reilu neljä euroa sakkomaksua.
Jostain syystä en saanut sitä sitten ikinä hoidettua ja vajaa kymmenen vuotta myöhemmin helmetin sivuilla ei lue sanaakaan, että sakkoja olisi. Tiedän, että lainauskielto mulla on, koska en voinut itse lapselle lainata kirjaa(hän sai sitten ihan oman kortin ja näistä lainoista tulee onneksi säpoon muistutusviestiä, etteivät pääse unohtumaan). Aloin kuitenkin fundeeraamaan, vanheneeko kirjaston sakkomaksut jossain välissä vai miksi summa on kadonnut tiedoistani? Mitään karhuja tai perintäkirjeitä ei kirjastosta tai perintätoimistoilta ole koskaan tullut, eli mietin onko velat vielä olemassa?Mulla ei siis mitään ongelmaa ole maksaa jos siellä ne sakot yhä on, mietin vaan kun sitä ei enää lue tuolla.. voisko johtua, että oon ollut alaikäinen kun sakko on tullut. Mietin myös miten paljon korkoja tai sakkoa yhden kirjan myöhästyminen voi maksimissaan kerryttää vai onko mitään ylärajaa olemassakaan?
Säpo !? Ruotsin turvallisuuspoliisi.
Miksi ihmeessä sinne menisi tieto sinun kirjastolainauksista!?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varmaan kymmenen vuotta ollut 0,20€ sakko maksamatta. En koskaan muista ottaa käteistä mukaan kirjastoon mennessä, ja yleensä käytän lainausautomaattia eli ei edes henkilökunta pääse muistuttamaan sakosta.
Kuopiossa tulee lainauskielto jos ei kerran vuoteen nollaa tuota sakkosummaa.
Siis aikaa tästä unohduksesta on vähän vajaa kymmenen vuotta, kun olin n. 16-vuotias. Tarkoituksena on kysyä kirjastosta, tuli vaan nyt ykskaks vaan mieleen. Lainauskielto on sillä kone ei antanut minun lainata - kirjastossa ei ole ollut käyntiä pitkiin aikoihin kuin vasta nyt kun lapsia on.
Lähinnä rupesi mietityttämään sakkojen mysteerinen katoaminen ja ajattelin jos jollain olisi ollut kokemusta asiasta.
Säpo eli sähköposti, ihan yleinen lyhenne.
Helwongissä sakkoja saa olla jotain 30€ maksamatta ennen lainauskieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Säpo eli sähköposti, ihan yleinen lyhenne.
Säpo = Säkerhetspolisen
Korttisi on voinut vanhentua jos et ole käyttänyt sitä pitkään aikaan. Tiedot tarkistetaan asiakkaalta aina muutaman vuoden välein, osoite ja sähköposti ja puhelinnro. Jos korttisi on ollut tarpeeksi kauan käyttämättömänä, se poistetaan järjestelmistä kokonaan. Kannattaa käydä tiskillä kysymässä miksi kortti ei toimi. :) t. Kirjastotäti
sakkomaksut vanhenee kolmessa vuodessa, vaikka kirjasto ei sitä mainostakaan, Jos on lasku palauttamattomasta kirjasta, sen aiheuttama lainakielto saadaan pysymään pitempään
Mulla jäi joskus roikkumaan muutamaksi vuodeksi myöhästymissakko roikkumaan, kunnes kävin maksamassa sen, maksimi oli jotain kuuden euron luokkaa. Mutta mene kirjastoon ja kerro haluavasi maksaa sakko, ei se montaa euroa ole :)
Meillä päin uudistettiin lainaussysteemit, ne liitettiin maakuntakirjaston kanssa samaan järjestelmään. Kaikkien piti mennä tiskille tarkistamaan tiedot ja sitten sai uuden kortin. Vanhalla ei voinut lainata ennen tarkistamista.
Olisikohan helpointa kysyä kirjastosta?