nykyajan hautajaiset
Sattui niin, että pitää mennä hautajaisiin. Onko mitään erikoista tiedettävää nykyaikana? Viimeisimmästä kerrasta on pari vuotta, ja silloinkin tein etikettivirheitä. Ei esimerkiksi ollut kukkaa laittaa haudalle. Vai onko tuo joku ei-yleinen tapa?
Kommentit (43)
Olen ollut hautajaisissa missä eräs suvunmies paita auki housut puoliperseessä, vahvassa humatilassa viedessään kukkalaitetta arkunpäälle aloitti vartin saarnaan. Saarnasi miten kuollut nainen oli hu*ra ja sitten muistotilaisuudessa kävi kiinni papin lipereihin tokaisemalla papille " stanan riikinkukko helvetissä nähdään!"
Kyllä harvalla on ollut noin muistettavat hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala kun naurattaa. Laita puku tai muuten siistit vaatteet ja osta ruusu mukaan. Tsemppiä ja voimia.
Ei pelkkä ruusu riitä. Sen pitää olla kukkavihko tai vihkon muotoiseksi kukkakaupassa tehty kimppu.
Riittää. Nykyään lasketaan ruusu haudalle, jopa ihan uskovaisissa ja suurissa suvuissa.
Varmaan on viisainta kysyä suvulta, mikä on tapana. Meillä ainakin on edelleen ollut tapana laskea kukkavihko ja pidettäisiin outona, jos ei niin tekisi. Tosin viimeisimmissä hautajaisissa yksi perhe (vähän etäisempiä sukulaisia) laski kukkavihkonsa arkulle kuljetusta varten laitettuine muoveineen päivineen, kun ei kukaan ollut tajunnut sanoa, että ne pitää ottaa ensin pois...
Vierailija kirjoitti:
Siistit mustat vaatteet. Ei näytetä turhaa ihoa ja mekko vähintään pilviin asti. Aina sukkahousut.
Kukkaa ei ole pakko olla mutta onhan se hyvä olla kuitenkin. Harva huomaa jos sinulla ei sitä ole.
Riittääkö jo mekko yltää just ja just hampaisiin?
En ole aikoihin nauranut vedet silmissä, kiitos vaan ja osanottoni😂😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala kun naurattaa. Laita puku tai muuten siistit vaatteet ja osta ruusu mukaan. Tsemppiä ja voimia.
Ei pelkkä ruusu riitä. Sen pitää olla kukkavihko tai vihkon muotoiseksi kukkakaupassa tehty kimppu.
Riittää. Nykyään lasketaan ruusu haudalle, jopa ihan uskovaisissa ja suurissa suvuissa.
Varmaan on viisainta kysyä suvulta, mikä on tapana. Meillä ainakin on edelleen ollut tapana laskea kukkavihko ja pidettäisiin outona, jos ei niin tekisi. Tosin viimeisimmissä hautajaisissa yksi perhe (vähän etäisempiä sukulaisia) laski kukkavihkonsa arkulle kuljetusta varten laitettuine muoveineen päivineen, kun ei kukaan ollut tajunnut sanoa, että ne pitää ottaa ensin pois...
Ei tarvi kysellä mitään. Ruusu riittää nykyään ja aivan sama jos se teidän suvusta on outoa.
Kannattaa kysäistä hautajaisten järjestäjältä, että millainen ajatus on esim. kukkien suhteen ja onko tuhkaus vai perinteinen hautaanlasku. Meillä esim. oman isäni sekä appiukkoni hautajaisissa mentiin ajatuksella, että kukkavihkoa (muovivarrella tai kimppumallina) ei tarvitse, vaan jokainen tuo haluamansa yhden leikkokukan, joka aseteltiin kappelissa arkun päälle "saatesanoin". Itse veimme mm. kallan. Kukat haettiin toimituksen jälkeen arkulta ja laitettiin uurnalehdon kukkapaikalle.
Vaatteiksi kelpaa perussiistit mustat vaatteet, jotka ei ole liian paljastavat tai bilehilemallia.
Kukkalaitteen koko on hyvä suhteuttaa siihen, kuinka läheinen vainaja oli. Oliko läheinen sukulainen tai ystävä -> iso laite. Oliko työkaveri tai naapuri -> kimppu käy.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hautajaisissa missä eräs suvunmies paita auki housut puoliperseessä, vahvassa humatilassa viedessään kukkalaitetta arkunpäälle aloitti vartin saarnaan. Saarnasi miten kuollut nainen oli hu*ra ja sitten muistotilaisuudessa kävi kiinni papin lipereihin tokaisemalla papille " stanan riikinkukko helvetissä nähdään!"
Kyllä harvalla on ollut noin muistettavat hautajaiset.
Haluan tämmöset hautajaiset ittelleni.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on mautonta, jos mekko on pilviin asti ja tuhero näkyy. Kyllä vesirajaan asti ainakin pitää yltää!
No en tiedä, onko se sen parempi jos Reino-enon mekko on pilviin asti ja nyytit heiluu näkyvillä.
Miten joku on voinut mennä hautajaisiin ja ei ole tajunnut ottaa minkäänlaista kukkaa mukaan?? Etikettivirheeksi käsitän että unohtaa sukkahousut tai ne on väärän väriset (ihonväri ei kelpaa), mutta ettei tajua kukkavihkoa tai mitään muutakaan hommata?
Onko ap ihminen joka lähtee myös synttäreille ilman lahjaa tai lähettää lapsensa kouluun ilman reppua? Ei ota passia mukaan ulkomaille tai ulkovaatteita kun lähtee kavereiden kanssa pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on mautonta, jos mekko on pilviin asti ja tuhero näkyy. Kyllä vesirajaan asti ainakin pitää yltää!
No en tiedä, onko se sen parempi jos Reino-enon mekko on pilviin asti ja nyytit heiluu näkyvillä.
Jos Reinolla ei näy liikaa ihoa ja on sukkahousut jalassa niin se on hyvä.
Kuinka läheinen vainaja oli sinulle? Jos et kuulu lähiomaisiin, niin heille on kohteliasta ja muutenkin tapana esittää surunvalittelut. Esim. ihan yksinkertainen otan osaa riittää. Mielestäni oli outoa, kun ukkini hautajaisissa kahden serkkuni poikaystävät eivät mitenkään kenellekään ilmaisseet osanottoaan, itse asiassa eivät edes tervehtineet ketään. Sen sijaan tarjoilut kyllä maistuivat... Kyseessä oli sentään jo lähes kolmekymppiset miehet, joten luulisi, että jotain käytöstapoja on opittu elämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku on voinut mennä hautajaisiin ja ei ole tajunnut ottaa minkäänlaista kukkaa mukaan?? Etikettivirheeksi käsitän että unohtaa sukkahousut tai ne on väärän väriset (ihonväri ei kelpaa), mutta ettei tajua kukkavihkoa tai mitään muutakaan hommata?
Onko ap ihminen joka lähtee myös synttäreille ilman lahjaa tai lähettää lapsensa kouluun ilman reppua? Ei ota passia mukaan ulkomaille tai ulkovaatteita kun lähtee kavereiden kanssa pihalle?
Tässä nyt mies kyseli vinkkejä hautajaisiin, eikä me mammat sitä heti tajuttu. Mies voi helposti unohtaa kukat ja sukkahousut kannattaa unohtaa ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka läheinen vainaja oli sinulle? Jos et kuulu lähiomaisiin, niin heille on kohteliasta ja muutenkin tapana esittää surunvalittelut. Esim. ihan yksinkertainen otan osaa riittää. Mielestäni oli outoa, kun ukkini hautajaisissa kahden serkkuni poikaystävät eivät mitenkään kenellekään ilmaisseet osanottoaan, itse asiassa eivät edes tervehtineet ketään. Sen sijaan tarjoilut kyllä maistuivat... Kyseessä oli sentään jo lähes kolmekymppiset miehet, joten luulisi, että jotain käytöstapoja on opittu elämän aikana.
He oli lähiomaisia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun vaarini kuolinilmoituksessa oli lastenlastenkin nimet puolisoineen. Olettaen että nämä serkut olivat siis tältä samalta puolelta sukua. Yleensä muita serkkuja (vainajan lapsenlapsen toisen vanhemman puolelta) ei hautajaisiin kutsutakaan ainakaan sukulaissuhteen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisitko sinä serkuillesi ja heidän kumppaneilleen suruvalittelut ukkinne poismenosta?
Jos hautajaisissa on 100-150 vierasta on sulaa hulluutta jokaisen tuoda kukkaa haudalle.
Kukkakauppiaat vain hyötyvät.
Täällä maaseudulla kerätään usein listalla rahaa josta ostetaan kukkalaite ja loput annetaan omaisille.
Mutta tapansa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun vaarini kuolinilmoituksessa oli lastenlastenkin nimet puolisoineen. Olettaen että nämä serkut olivat siis tältä samalta puolelta sukua. Yleensä muita serkkuja (vainajan lapsenlapsen toisen vanhemman puolelta) ei hautajaisiin kutsutakaan ainakaan sukulaissuhteen perusteella.
Puolison tai vakituisen seurustelukumppanin nimen kuolinilmoituksessa ymmärrän. Näistä kyseisistä poikaystävistä toisen suurin osa suvusta näki ensimmäisen kerran siellä hautajaisissa eli hän ainakin oli vasta vieraampi henkilö, joten mielestäni olisi ollut ihan paikallaan jonkinlainen surunvalittelu esittää tai ainakin tervehtiä. Tervehtiminen kuuluu peruskäytöstapoihin. Toinen poikaystävä oli vähän tutumpi, hänet oltiin nähty kerran aiemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisitko sinä serkuillesi ja heidän kumppaneilleen suruvalittelut ukkinne poismenosta?
Poikaystäville en ilmaissut, eihän ukki ollut heidän ukkinsa. Serkkujen kanssa olimme puhuneet asiasta melko pian suru-uutisen jälkeen, joten silloin tuli sanottua. Tuli mieleen, että onkohan mulla sitten jotenkin käytöstavoilta muodollinen suku? Esimerkiksi enon vaimo tuli esittämään surunvalittelut.
t. viestin 33 kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole kovin läheinen, niin kukan/kukat voi jättää laskematta ja sen sijaan ostaa adressin ja ottaa sen mukaan. Se sitten luetaan siellä muistotilaisuudessa.
En ole ollut koskaan hautajaisissa, joissa jollain olisi ollut mukana oma adressi siellä luettavaksi. Kyllä kaikilla vierailla on kukkavihko.
Kaikissa hautajaisissa, joissa minä olen ollut, on ollut adresseja. Niitä on tullut postissa etukäteen tai osa vieraista tuovat kukkien sijaan. He ovat siis mukana siunaustilaisuudessa, mutteivat laske kukkia. Adressit luetaan muistotilaisuudessa. Adressin voi lähettää vaikkei osallistuisi hautajaisiin tai ei ole saanut edes kutsua sinne.