Mitä ajattelet ihmisestä jota "ällöttää" kirpputorit? ev
Kommentit (70)
15 vuotta sitten ostin paljonkin tavaraa kirpparilta, ei ollut rahaa ostaa uusia vaatteita ja huonekaluja. Enää en osta, kun on ollut niin paljon juttua luteista, jotka monesti tulee kirppikseltä ostetuista esim. huonekaluista.
Sellaiset ihmiset luulevat, että ne uudet vaatteet tehdään jotenkin hygienisissä oloissa.
Ties millaisissa käsissä ne ovat menneet, ennen kuin ovat kaupan hyllylle päässeet.
Aasiassa kaikenlaiset ötökät pääsevät tekstiileihin, eihän siellä nyt jotain ilmanvaihtoa tai ikkunalaseja välttämättä ole tehtaissa. Työntekijät eivät pese välttämättä käsiään kakalla käynnin jälkeen, menee räkää, likaa ja hikeä tekstiileihin. Sitten vielä ne myrkyt, joita laitetaan vaatteisiin eikä kellään ole resursseja tutkia onko myrkkyjä jo liikaa tekstiilissä. Sen huomaa vasta loppukäyttäjä, jos huomaa.
Kaverini tutkii työkseen tekstiilejä mikroskoopilla, niitä uusia. Ja siellä on vaikka mitä möngertäjää, ettei hän enää halua koskea kaupan vaatteisiin paljain käsin.
Vaatteen tekijän jälkeen siihen koskee hintalapun laittaja, pakkaaja, kuljettajat, Euroopan päässä ties ketkä, markkinoinnin ihmiset, suunnittelijatkin, visualistit, kauppojen henkilökunta, maahantuoja, hälyttäjät... muut asiakkaat. Siinä sitä kertyy rasvaa ja bakteereja, jotka siinä elävät. Sitten ne tippuilevat tehtaan lattialle, rekan lattialle, varaston lattialle, kaupan lattialle.. Ai että kun on puhtaampaa, kuin moneen kertaan pesty kirppisvaate, josta vahingolliset kemikaalit ovat haihtuneet jo 10 vuotta sitten.
Näkökulmia on erilaisia.
Kirppiksellä on ihan hyvää toimivaa tavaraa joka on sen takia myynnissä koska edellinen omistaja on joko ostanut jotain parempaa tai ei vaan tarvitse sitä tavaraa enää. Toki siellä on paskaa seassa mutta kirppiksen idea on se että kaivetaan paskan ääreltä se kultakimpale. On kirppiksellä myös myynnissä ihan uusia vaatteita jotka on firmoilta jäänyt myymättä tai firma on menny konkkaan ja kamppeet on pistetty kirppikseen.
Itse olen ostanut kirppikseltä hieman ruosteisia työkaluja jotka on tehnyt tehtävänsä moitteetta. En itse tartte puhdasta upouutta jakaria kun ruosteinen vanha tekee saman työn yhtä hyvin.
Tuo kirppiksen kauhistelu on jotain vitun neitimäistä kaupunkilais pelleilyä että hei haloo.
Luteiden takia ei kiitos kirpparille.
Minulla on kotona kaikki muu paitsi ruoka ja patja ostettuna kirpparilta.
Se haju joillain kirppiksillä on kamala, ja kenkiä en mielellään käytettynä ostaisi. Jonkun muun plinttaamat ja hiestämät...jak. Muuten en ole mitenkään ylihygieeninen.
Minä ostan melkein kaikki vaatteeni kirpputorilta. Samoin vauvan vaatteet,sillä niiden käyttöikä on niin lyhyt että aivan hullua ostaa uutena. Samalla rahalla saa säkillisen kirppikseltä aivan siistejä vähänkäytettyjä vaatteita! Ei sieltä ole pakko niitä loppuunpoltettuja lumppuja ostaakkaan, paljon on todella siistiä merkkitavaraa.kirppilaet on kivoja paikkoja! En tiedä missä ihmeessä nämä ihmiset ovat käyneet,meidän kylän kirppikset on siistejä,valoisia ja ei kyllä haise.
Yhden ludesodan läpikäyneenä mua todellakin ällöttää kirpputorit.
Vauvan ja lastenvaatteiden kierrätys on todellakin eri asia kuin luteiset kuolinpesät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi vanhoista räteistä. Koskaan ei tiedä minkälaisesta huushollista ja ihmiseltä ne on peräisin, ja niissä on vanhan haju, lisäksi venyneitä ja vanuneita, haalistuneita ja kuluneita.
Ovatko sinun päälläsi olevat vaatteet haisevia, venyneitä, vanuneita ja kuluneita? Jos eivät, miten ne muuttuisivat sellaisiksi vain siksi, että huomenna myisit ne kirpparilla?
Ihmettelen kapeakatseisuutta. Joo, kirppareilla on huonoakin kamaa, mutta myös uutta ja uudenveroista. Itse ostan paljon käytettynä, enkä koskaan mitään haisevaa, kulahtanutta, nuhjuista tms. Toki vaatii jonkun verran silmää että osaa erottaa huonon laadun hyvästä, mutta niinhän se on kaupassakin (ihan kangasta katsomalla näkee helposti mikä t-paita lurtsahtaa parin käytön jälkeen ja mikä kestää vuosia). Olen ostanut kaikenlaista silkkisestä iltapuvusta virkkuukoukkuihin, ja jos joku on ollut pettymys niin yleensä kirja tai leffa joka ei olekaan vastannut mielikuvaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorilla jo ovella iskee päin kasvoja se haju! Köyhyyden, epäonnistumisen, vanhan tavaran ellottava lemu.
Ja se roina mitä sillä myydään.... kaatopaikkatavaraa valtaosa.Näin juuri. Ällöttää ajatus jonkun toisen vanhoista vaatteista ja kengistä! En maksaisi vanhoista räteistä. Koskaan ei tiedä minkälaisesta huushollista ja ihmiseltä ne on peräisin, ja niissä on vanhan haju, lisäksi venyneitä ja vanuneita, haalistuneita ja kuluneita.
Vaatteita ei tarvitse olla valtavaa kasaa. Voi panostaa laatuun ja maksaa hieman enemmän. Ostaa harkiten. Laadukas kunnollinen vaate on kaunis, istuva ja työn jälki hyvä. Samoin materiaalit. Laatu näkyy!
Sieltä löytyy ihan uuttakin hyvin usein. Ostin just itselle converset vitosella ja pohjista yms päätellen niillä ei oo kävelty metriäkään. Suurin osa vaatteista joita olen ostanut on ollut ihan uudenveroisia ja osassa vielä kaupan laput kiinni.
Mä en tykkää. En kyllä tykkää myöskään esim. siitä lämmitetystä ruuasta (lämmitän silti, mutta max. 3x/ sama ruoka).
Enpä ihmettele. Myyntiin tuodaan esim. tahraisia, rikkinäisiä, täyteen nyppyyntyneitä vaatteita. Miksei niitä voi heittää jo pois? Jos ei itse enää halua pitää loppuunkuluneita rääsyjä, ei todennäköisesti kukaan muukaan halua. Ennemmin menen vaikka Uffiin ja maksan uudenveroisesta t-paidasta 4e kuin vastaavasta likaisesta ja haisevasta normikirpparilla 0.50e.
Mä ymmärrän sellaista ihmistä hyvinkin, vaikka itse käyn kirppiksillä viikottain ja ostan ehkä kolmasosan vaatteista kirppareilta.
Kirppareissa on eroa, ja esim. täällä Turun seudulla yhtenä esimerkkinä Mimmin kirppis, joka haisee ihan kamalalta. Olen paikallistanut hajun suurimmaksi lähteeksi huoneen, jossa on pelkkiä mattoja myynnissä. Kymmeniä mattoja kasassa ja vierekkäin ja lomittain ja varmaan suurin osa pesemättömiä, ne saa koko kirpparin lemuaan niin kuvottavalta etten siellä käy, vaikka itse loosipuoli ihan siisti onkin ja myyjät mukavia ja ystävällisiä. Tällaiset huonot kokemukset saa helposti ihmiset karttelemaan kirppiksiä.
Omassa kaveripiirissä on myös niin vahvaa lutikkapelkoa, että jotkut eivät siksi mene kirpparille.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen luultavasti ällöää monta muutakin asiaa, julkisia saunoja, kierrättämistä, lihavia ihmisiä, vammaisia, sairaita, likaa, vaipanvaihtoa, seksuaalisesti aktiivisia ihmisiä, ulkomaalaisia, eilistä ruokaa...
Tuosta listastasi en inhoa kierrättämistä, ulkomaalaisia enkä eilistä ruokaa. Kirppareita kyllä kammoan.
Ei tarvi kuin lukea paskatkirppisloydot.fi blogia niin ymmärtää yhden sun toisenkin karttavan kirppareita. :D
Siis jotkut ihmiset todella kuvittelevat, että sinne voi raahata kaikkea roskaa ja paskaa ja vielä saada niistä rahaa. Ja tällaiset myyjät pilaavat kirppareiden maineen. Toki kun jaksaa kiertää, koluta ja etsiä niin kirppareilta voi tehdä hyviä löytöjä, uudenveroisia ja uusia vaatteita, kenkiä ja asusteita jne. Mutta vähän vaivan näköä se vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin.
Osa ihmisistä vie pesemättömiä tuotteita kirppareille, joten kirppareilla haisee usein pahalle.
Pesemätön vaate ei aiheuta sitä hajua, vaan kosteassa varastointi. Haju poistuu etikkavedessä liotuksella.
Ei ole köyhällä syytä ostaa kaikkea uutena.
Kyllä pesemätön vaate haisee, todellakin. Ihmettelen usein kirppareilla juuri sitä pesemättömyyttä, likaisinako ihmiset kaapeisssaan vaatteet säilyttävät ja sitten kirppareille raahaavat. Kai useimmat kuitenkin myy vaatteita, joita eivät itse enää syystä tai toisesta käytä, joten likaisinako ne on säilötty johonkin odottamaan kirppareille viemistä? Ja se on jokaikisen kirpparin ominaistuoksu, likainen vaate.
Yksi köyhä tuttu inhoaa kirppareita kun saastaista ja ötököitä. Ostan paljo kirpputoreilta niin ihmeellistä kun voi käydä kylässä luonani ja juoda kirpparimukista kahvia jne. Hälle jos lahjaa tms hankkinu niin kirpparilta ostan 😂 en tietenkään kerro hänelle.
Tämä ihminen tuhlaa vähät rahansa merkki juttuihin ja heittää ne sitten roskiin.
Että tällä ihmisillä on kokemusta vain ahtaista, hämäristä, homeenhajuisista kirppiksistä joissa myydään roskikuntoisia rättejä. Surullista.
Itse ostin eilen tyttärelleni valoisalta, siistiltä kirpputorilta 4 uuden veroista paitaa , eivät varmaan monesti ehtineet olla ekan omistajan päällä ! Eikä niitä mitenkään voi osoittaa sormella että "kirppisvaatteita"