Mikä on lempivuodenaikasi?
Minulla on syksy.
Alkusyksystä ilma on aivan kuin kesällä. Aurinko paistaa ihan yhtä paljon. Ero on siinä, että ei ole kuuma. Ulkona voi olla hikoilematta. Viileä syysilma on ehkä parasta mitä tiedän.
Entäs sitten, kun puiden lehdet alkavat värjääntyä? Mikä ihana väriloiste joka puolella, minne katsoo. Maisema muuttuu kertaheitolla aivan erilaiseksi. Tuuli irrottaa puista lehtiä, värikkäitä lehtiä lentää ilmassa ympärillä ja maa peittyy värikkääseen mattoon. Ilmat alkavat viilentyä, mutta se ei minua haittaa, nautin siitä, että saa pukeutua kauniisiin syysvaatteisiin. Kaulaliinat, takit, sormikkaat tänne, kiitos! Illat alkavat pimentyä. Pimeät illat sopivat minulle vallan mainiosti. Töistä tullessa saa laittaa kaikki kodin valot päälle ja käpertyä sohvalle viltin alle.
Jossain vaiheessa ne lehdet tietenkin lähtevät kokonaan. Nyt maisema ei enää ole niin kaunis, mutta ei se minua haittaa. Ilma on nyt jo melko kylmä ja illat pimenevät vielä lisää. Mikäs siinä. Olen jo täysin valmis ihanaan talveen <3
Kommentit (26)
Ennen olisin vastannut kesä, ja olen vieläkin kesäihminen, mutta nyt vastaan kevät. Keväässä on niin ihanaa se silmin nähden tapahtuva päivien piteneminen, tuulen lämpeneminen, se että heräävä luonto alkaa tuoksua ilmassa. Ja keväällä on se kesäkin vielä edessä...
Syksystä en ole oikein tykännyt koskaan: kesä on juuri päättynyt, pitkä kaamoksen aika kokonaan edessä. Syksy myös konnotoi koulujen alkua (hyi).
Syksy kun naisilla alkaa hameet taas pitenemään, niin ei tarvitse koko ajan olla hakkaamassa tattiin ja päätä seinään kun tässä tosiasiassamiehiä sortavassa länsimaassa ei mies saa edes seksiäkään mitenkään helposti.
Ja alapeukkuja --->
Kevät, syksy ja talvi. Kesä on ihan ok, mukavaa kun ei tarvitse pukeutua hulluna ennen uloslähtöä mutta siihen se sitten jääkin. En kestä hellettä yhtään. Minun kevääni alkaa helmikuussa, syksy alkaa elokuussa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän Suomessa enää mitään lumitalvea ole ainakaan Lapin ulkopuolella, vaan on synkkä, loskainen, harmaa ja vesisateinen talvi.
Kyllä meillä täällä itä-suomessa on vielä kivat talvet, ja Lapista ollaan kaukana.
Jaa no täällä Keski-Suomen sisämaassa on ollut tilanne aivan toinen, ellei sitten pidä loskaa ja lumettomuutta kivana. Vuosina 2013, 2014, 2015 olivat kaikki noiden vuosien joulut mustia. Eli kolme mustaa joulua putkeen. Siis kahden valkoisen joulun välissä oli 4 vuotta. Talvi 2013-2014 oli muutenkin lumien osalta aivan pohjanoteeraus. Lumet tulivat vasta tammikuussa ja sulivat pois jo helmikuun lopussa. Missään vaiheessa tuona talvena ei ollut lunta edes niin paljon, että olisi ruohonkorret kokonaan peittyneet. Yrittää sitä sitten vaikka semmoisilla lumilla hiihtää.
Ollessani lapsi täällä ei ollut ainuttakaan mustaa joulua ja nyt 2010-luvulla niitä on ollut jo enemmän kuin valkoisia jouluja. Ekan mustan joulun koin täällä vasta 2007 ja sen jälkeen niitä on alkanut tulemaan urakalla.
Kaikki omalla tavallaan. Olisi kamalaa asua maassa jossa vuodenaikojen vaihtelua ei juuri huomaa.
Kyllä meillä täällä itä-suomessa on vielä kivat talvet, ja Lapista ollaan kaukana.