Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini-ikäinen lapseni moittii minua työttömyydestäni

Vierailija
18.09.2017 |

Joudun kuuntelemaan päivittäin teini-ikäisen tyttäreni moitetta ja syyttelyä, koska olen työtön. Koska olen työtön, olen myös köyhä. Ja koska olen työtön sekä köyhä, ei minulla ole varaa kustantaa samoja juttuja tytölle kuin hänen kavereillaan on. Tyttäreni haukkuu minua työttömyydestäni. Kertoo häpeävänsä minua. Työttömyyteni vaikuttaa hänen siten, että hänen on pinnisteltävä sosioekonomisesti paremmin toimeentulevien kavereidensa kanssa. Tyttäreni on erikoisluokalla yläkoulussa. Luokassa on paljon yrittäjien ja menestyjien lapsia - ei ole äidit eikä isät työttöminä.

Minä häpeän itseäni myös. En tiennytkään, miten paljon voi itseään hävetä. En osallistu mihinkään vanhempainiltaan, tai muihin sosiaalisiin tapahtumiin. Häpeän liikkumista julkisilla paikoilla pikkupaikkakunnallamme. Minä olen alkanut itkeä aina, kun tytär "lyö" minua työttömyydelläni. Siis henkisesti lyö. En jaksa enää muuta kuin itkeä. Ei ole ketään - paitsi tämä - kenelle kertoa, miten asiani ovat.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaisi tietenkin rikollisuuden kasvuun, pollareitakaan kun ei nytkään palkata lisää vaikka tarvittaisi, mutta mitäpäs väliä millään.

Vierailija
22/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs maakuntalehti kuuluu erään tunnetun, varakkaan liikemiehen omistukseen. Sanovat sitä kokoomuksen lehdeksi.  Mene ja tiedä, mutta lehden linja on erittäin yritysmyönteinen. Ja samalla erittäin kielteinen asenne työttömyyteen. Paikkakunnalla maan pahimmat työttömyysluvut. Teollisuuden paikkoja jonkun verran. Jo pidemmän aikaa olen miettinyt, että sanotaanko nykyään suoremmin ja avoimemmin työttömistä, että "oma vika" - vai onko niin, että yhteiskuntaluokkien erot ovat roimasti kasvaneet? Tai siten, että työttömät luokitellaan automaattisesti luusereiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei jaksa olla enää vahva vanhempi. Voimat lopussa.

Vierailija
24/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et näytä lapsellesi mallia ja opiskele ja kehitä itseäsi. Työnsaantimahdollisuudet paranisivat.

Vierailija
25/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa!

Nuorisossa on tulevaisuus.

Vierailija
26/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei jaksa olla enää vahva vanhempi. Voimat lopussa.

Koita nyt kuitenkin edes lapsesi vuosi jaksaa hakea keskusteluapua. Siitä saat voimaa vanhemmuuteen ja kenties itseluottamusta, jota työnhaku vaatii ja työttömyys nakertaa.  

Vierailija
27/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan tilanteen täysin. Uhriutumisesta ei ole kysymys ollenkaan. Jos joutuu kotona ns. piilottelemaan, se johtuu siitä että kaikki menot maksavat eikä rahaa ole. Muutamankin euron meno tuntuu.

Muistan myös tuon koulun vanhempainiltahomman. Olin aina se tuulitakkinen, kun sisään purjehti töistä suoraan tulevia hyvinpukeutuneita vanhempia korot kopisten. Kerran muistan, että olin saanut vihdoin hankittua uuden ulkoilupuvun ja heti nousi itsetunto.

Tiedän omien lasteni hävenneen työtöntä yh-äitiään. Joskus pienempänä kysyivät miksen ole töissä niinkuin muut äidit. Se sattui ja paljon. Kun yritin päästä takaisin töihin niin joskus harvoin pääsin haastatteluun ja siinä kaikki. Lopulta aloitin avustajana ja siivoojana, jota työtä en enää jaksa tehdä. Ikä tulee vastaan. Ja hermot. Sain töitä vain ammattitaidottomana vammaisavustajana ja se työ on raskasta, nimenomaan henkisesti. Viime syksynä otin tosin taas sitä samaa työtä vastaan siis keikkaluonteisesti. Ennemmin sitä kuin istua kotona, vaikka se ei rahallisesti kannattanut kuin muutaman kympin edestä. Viimevuotiset avustettavat olivat niin raskas kokemus, että yritän vielä pärjätä muulla tavoin.

Hain apua kunnalta, seurakunnasta, EU-ruokajakelusta ja mm nuoremman lapseni urheiluharrastukseen tukea Lionseilta. Eräänä kesänä myin mustikoita ja syksyllä suppilovahveroita. En olisi ikinä uskonut, että näin kävi. Tyhjät pullot ja purkit - jopa siistit käytetyt muovikassit otin talteen ulkoa.

Kotona piilottelu lasten vieraiden aikanakin on kamalaa. Hävettää, kun minä venynyt sohvalla tai jossain. Eivät vieraat lapset arvostele sitä, mutta ymmärtävät minun ylimääräisyyteni.

Olisin ollut onnesta pinkeä, jos olisin saanut tulla töistä kotiin kaupan kautta ja saanut lämmittää eineksiä tms lapsille. He kyselivät niitä ja jouduin sanomaan tai muuntamaan totuutta, että nämä mun tekemät ruuat on paljon terveellisempiä kuin ne einekset, joita kaverinne syövät, kun vanhemmillaan ei ole mahdollisuutta tehdä itse terveellistä ruokaa. Olisin kiljunut riemusta, jos olisin voinut ostaa pakastepizzat sen sijaan, että tein pizzaa itse, koska siitä riitti silloin enemmän ja pidempään.

Joskus sanoin lapsilleni, että joo en mä viitsi enää töitä tehdä. Tehköön ne, jotka eivät muuta keksi. Tämä nyt ei ollut totuus ollenkaan, mutta yritin viestiä sillä, ettei ole hätää tai huolta toimeentulosta tai mistään. Tiesin kyllä lasten stressaantunut, jos tilanne näkyy liian selvästi.

Yritä jaksaa. Meitä on muitakin.

Vierailija
28/28 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala opiskella, ei paranna rahatilannetta, mutta ei oo teinistä niin noloo kun kotona loisiva. Erityisesti jokin yliopistojuttu ainakin kuulostaa hyvältä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi