Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tällä yrityksellä puhtaat jauhot pussissa?

Vierailija
18.09.2017 |

Hain erästä työtä ja juttelin työnantajan kanssa puhelimessa. Kertoi kuinka työn pitäisi alkaa jo suhteellisen pian kovan työmäärän takia. Yritys hakee useampaa työntekijää eri työnkuviin. Katselin yrityksen tietoja niin se ei kuitenkaan kuulu työnantajarekisteriin ja koko yrityskin on perustettu vasta tänä vuonna. Voiko olla mahdollista, että yritys esim. etsii työntekijöitä "peitefirmalla" ja oikeasti työntekijät solmivatkin työsuhteen toisen yrityksen kanssa? Mutta eikö tämä jo kerro etei ole puhtaat jauhot pussissa? En millään vain usko, että aloittelevalla yrityksellä olisi heti varaa palkata useita työntekijä tai ainakin lähinnä ihmetyttää tuo työnantajarekisteriiin kuulumattomuus.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyelen siis, että mitä syytä firmalla voi olla palkata oikeasti kenties toisen yrityksen nimiin, jos taustalla ei ole jotakin epärehellistä.

Vierailija
2/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt oo aika selvää että jos työnhakijaa harhautetaan alusta asti siitä kenen palvelukseen on menossa niin jossain on jotain hämärää? Itse kysyisin tuosta rekisteristä että mikseivät kuulu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työnantajarekisteri?

Vierailija
4/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nyt oo aika selvää että jos työnhakijaa harhautetaan alusta asti siitä kenen palvelukseen on menossa niin jossain on jotain hämärää? Itse kysyisin tuosta rekisteristä että mikseivät kuulu. 

Jep. Enpä taida kysyä, eiköhän sille jokin hauska selitys löytyisi. Taidanpa vain kiertää kaukaa. 

Vierailija
5/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko työnantajaliittoa? Monet, pienet yritykset eivät kuulu. Etenkään sellaiset, joiden toimiala on perinteisten liittojen ulkopuolella tai rajamaastossa.

Vierailija
6/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko työnantajaliittoa? Monet, pienet yritykset eivät kuulu. Etenkään sellaiset, joiden toimiala on perinteisten liittojen ulkopuolella tai rajamaastossa.

No en tarkoita, vaan työnantajarekisteriä. :-)

Vierailija
7/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työnantajarekisteri?

"Työnantajaa pidetään verotuksessa joko satunnaisena tai säännöllisenä työnantajana. Jos työnantaja maksaa säännöllisesti palkkoja, työnantajan on ilmoittauduttava Verohallinnon työnantajarekisteriin säännölliseksi työnantajaksi.

Yritys on säännöllinen työnantaja,

jos se maksaa vakituisesti palkkaa vähintään 2 tai useammalle palkansaajalle tai

jos se maksaa palkkaa samanaikaisesti vähintään 6 palkansaajalle, vaikka heidän työsuhteensa ovat tilapäisiä ja tarkoitettu lyhytaikaisiksi." Vero.fi    Ap

Vierailija
8/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Enpä taida kysyä, eiköhän sille jokin hauska selitys löytyisi. Taidanpa vain kiertää kaukaa. 

Ja onhan työssäkäynti rasittavaakin. Huoh, kaikki kelpaa tekosyyksi työnkarttelijalle.

Vierailija
9/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan työssäkäynti rasittavaakin. Huoh, kaikki kelpaa tekosyyksi työnkarttelijalle.

Joo, fiksut ottaa etukäteen työstä ja yrityksestä selvää ettei sitten esim. palkan maksuhetkellä tulekin suru puseruun, kun tajuaa, että on hieman vedätetty. Jätän nämä paikat sitten vaikka sinunlaisille "innokkaille työntekijöille." Itse näin työnkarttelijana valitsen vähän tarkemmin. Ap

Vierailija
10/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajeleeko tj Harrikalla

Vierailija
11/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo hieman haiskahtaa. Rekisteriin pitäisi kuulua. Tosin voihan olla, että työsopimus tehdään eri firman nimissä kuin työpaikkojen markkinointi on hoidettu. Tosin sekin haiskahtaa.

Vierailija
12/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tarkoita, vaan työnantajarekisteriä. :-)

Mistä semmoisen löytää? Täytyykö lain mukaan kaikkien työnantajien kuulua siihen rekisteriin?

Vierailija
13/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän tuo hieman haiskahtaa. Rekisteriin pitäisi kuulua. Tosin voihan olla, että työsopimus tehdään eri firman nimissä kuin työpaikkojen markkinointi on hoidettu. Tosin sekin haiskahtaa.

Työnkuvakaan ei ollut täysin selvillä mutta ainakin työtehtävät oli suomen lisäksi muilla kielillä ilmeisesti ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa. Voisikohan siis olla, että palkkaus onkin johonkin ulkomaalaiseen firmaan. Kuulostaa kyllä hämärältä. Ap

Vierailija
14/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, nyt valoja päälle! Minä olen ollut töissä noin kahdessakymmenessä eri yrityksessä enkä tiedä tänä päivänä kuuluuko yksikään noista tuohon vekkuliin työnantajarekisteriin.

Vierailija
15/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, nyt valoja päälle! Minä olen ollut töissä noin kahdessakymmenessä eri yrityksessä enkä tiedä tänä päivänä kuuluuko yksikään noista tuohon vekkuliin työnantajarekisteriin.

Ymmärrät varmasti että tämä on lakisääteinen asia. Eli suomalaisen yrityksen täytyy tähän liittyä, jos niitä palkallisia on. Aiemmin ap olikon kertonut ehdot. Joten kyllä se haiskahtaa, jos firma ei ole siinä.

Vierailija
16/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä itseltäsi on jäänyt lamppu syttymättä, jos kahdessakymmenessä eri yrityksessä olet työskennellyt etkä tiedä oletko säännöllisesti saanut palkkaa.

Vierailija
17/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valoja päälle myös sulle. Etkö ole ikinä ottanut selvää yrityksestä mihin olet mennyt työhaastatteluun? Suosittelen. Työnantajakin tykkää jos olet jotenkin valmistautunut haastattelua varten. Voisi ne pätkätyötkin sinulla sitten loppua. :)

Vierailija
18/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valoja päälle myös sulle. Etkö ole ikinä ottanut selvää yrityksestä mihin olet mennyt työhaastatteluun? Suosittelen. Työnantajakin tykkää jos olet jotenkin valmistautunut haastattelua varten. Voisi ne pätkätyötkin sinulla sitten loppua. :)

Olen ottanut selvää yrityksistä ja työnkuvasta, mutta en ole tiennyt työnantajarekisterin olemassaolosta enkä tiedä miten sellaisen tietoihin voi tutustua enkä aio ottaa selvääkään. Toki lähes kaikki työnantajani ovat olleet tunnettuja yrityksiä, viimeisin minulle ennalta tuntematon oli it-konsulttiyritys jonne menin töihin vuonna 1997.

Vierailija
19/20 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut selvää yrityksistä ja työnkuvasta, mutta en ole tiennyt työnantajarekisterin olemassaolosta enkä tiedä miten sellaisen tietoihin voi tutustua enkä aio ottaa selvääkään. Toki lähes kaikki työnantajani ovat olleet tunnettuja yrityksiä, viimeisin minulle ennalta tuntematon oli it-konsulttiyritys jonne menin töihin vuonna 1997.

Mutta silti käsket laittamaan valoja päälle henkilölle, joka näistä asioista on ottanut selvää. Tässä nyt oli perusteltua syytä epäillä, että taustalla kenties on jotakin hämärää.

Vierailija
20/20 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö verotiedot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän