Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä auttoi teidän jatkuvaan ahdistukseen, stressiin ja mahdollisiin paniikkihäiriöihin? (ei lääkkeet tai terapia)

Vierailija
17.09.2017 |

Meditointi? Iltalenkit? Kuinka te, jotka koette joka ilta ahdistusta tai pahaa oloa, kuinka kotikonstein helpotitte sitä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään pahalla mutta näin eilen miehesi jonkun likan kanssa. Pusuttelivat.

Vierailija
22/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavia yrttejä on mm. meirami,sitruunamelissa,rosmariini ja mäkikuisma(saa uuttena luontaiskaupoista).Kalaöljyt,varsinkin E-Epa.Hedelmistä banaani.Kamomillatee. Itselläni ne ovat jonkin verran auttaneet.Ai,meinasi unohtua Valeriaana.

Kamomilla on ok, mutta entä nuo muut? Onko niistä ihan tieteellistä näyttöä että rauhoittavat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intensiivinen traumapsykoterapia ja kaikkien päihteiden täydellinen lopettaminen. Mahdollisimman objektiivinen syvällinen itsetutkiskelu ja itsensä hyväksyminen. Myrkyllisten ihmissuhteiden eliminointi.

Vierailija
24/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta näin eilen miehesi jonkun likan kanssa. Pusuttelivat.

Ai mun miehen? Meillä on avoin suhde. Ohis

Vierailija
25/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain jotain konkreettisia ohjeita aloittelijoille tuosta mindfullnesista? Keskittymishäiriöiselle on aivan järkyttävä tuska yrittää itse mitään.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Tuolla on kaikenlaisia mielen omahoito-ohjelmia joka lähtöön.

Vierailija
26/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin oman juttuni, eli metsässä pyörimisen ja kitaransoiton. Vähensin viihdeteknologiaa.

Vierailija
27/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkettömistä hoidoista liikunta ja joogaa olen joskus kokeillut. Molemmista ollut hetkellistä apua ahdistukseen.  Mutta kuitenkin jos olosi on jatkuvasti ahdistunut ja stressaantunut suosittelen lääkärissä käyntiä. Joskus lääkitys saattaa olla paikallaan, jotta pääset käsiksi siihen mikä sinua ahdistaa ja aiheuttaa stressiä. Eikä terapeutilla käymistä pidä mielestäni pelätä.  Mielenterveys alan ammattilaiselta voisit myös saada keinoja, miten käsitellä ahdistustasi lääkkeittä.

Itse kävin kolme vuotta kelan tukemassa terapiassa, mutta se ei kuitenkaan auttanut ahdistukseen. Kävin kolmen vuoden aikana omia kipupisteitäni monipuolisesti lävitse. Minulla auttoivat lääkkeet sekä sen hyväksyminen, että taipumus ahdistus on osa minua.

Vierailija
28/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoittavia yrttejä on mm. meirami,sitruunamelissa,rosmariini ja mäkikuisma(saa uuttena luontaiskaupoista).Kalaöljyt,varsinkin E-Epa.Hedelmistä banaani.Kamomillatee. Itselläni ne ovat jonkin verran auttaneet.Ai,meinasi unohtua Valeriaana.

Kamomilla on ok, mutta entä nuo muut? Onko niistä ihan tieteellistä näyttöä että rauhoittavat?

Ainoa jonka varmuudella tiedän,on E-EPA kalaöljy.Käytetään ihan virallisestikkin ml.potilailla.Yrtit perustuvat kansantietoon.Banaanista luin netistä.Perustuu serotoniiniaineenvaihduntaan.

Vierailija
29/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin vähitellen toipua kun pääsin sairaseläkkeelle. Nykyään saan jo käytyä itse kaupassa ja maksettua laskut ajallaan, ja pestyä hiukset kerran viikossa. Olen ollut sairaseläkkeellä nyt 3-vuotta.

Vierailija
30/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon ja työpaikan vaihto. Nykyisessä taas tullut urakehitys tappiin ja käynyt tylsäksi, niin alkaa vanhat oireet palailemaan. Vaihtoa taas edessä. Samalla vaihtaa paikkakuntaa vaihtelun vuoksi.

Vierailija
31/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juossut pois työttömyyden, eron ja henkilökohtaisen konkurssin. Höpisen itsekseni, puhun ääneen minua loukanneille ihmisille lenkillä. (Tässä suosittelen välttämään kovin julkisia paikkoja)

Juokseminen parantaa unenlaatua ja ilman hyvää unta ei kukaan jaksa. Liikunta lisää itseluottamusta ja vahvuuden tunnetta.

Juokse siis henkesi edestä, ja tsemppiä!

Vierailija
32/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten auttaa, kun panostaa unirytmiin ja unen määrään, rauhoittuu aina illalla vaikka lämpimän juoman ääreen. Stressiin ja panikkiin venyttely, jooga ym. ja nämä harjoitukset, joissa pyritään pääsemään ulos paniikkitilanteista keskittämällä huomio muualle (tästä löytyy paljon kirjallisuuttakin, kannattaa lukea). Omanlainen harrastus, erityisesti ryhmätunneilla käynti auttoi itseäni, kun pääsi muiden joukkoon yhdessä tekemään sellaista, mikä vie ajatukset pois arjesta. Ulkoilu on myös yksi. Parasta on, jos pääsee luonnon läheisyyteen. Itse olen kokenut kognitiivisen terapian parhaaksi (varmaan jokin ratkaisukeskeinenkin voi olla hyvä), mutta pelkkä psykologilla käynti ei auta (koin täysin turhaksi). Tässä nyt joitain esimerkkejä, mitä itse suosittelen ja erityisesti tsemppiä, on aina paras, kun pääsee eteenpäin ilman lääkityskierteitä omalla tahdolla ja muiden tuella!

Vierailija
33/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jossain jotain konkreettisia ohjeita aloittelijoille tuosta mindfullnesista? Keskittymishäiriöiselle on aivan järkyttävä tuska yrittää itse mitään.

Tahdonvoima ei ole muotia tänä päivänä kun kaikki halutaan saada nopeasti ja kivuttomasti, mutta valitettavasti meditointi on sellainen laji, että siihen ei ole mitään oikoteitä. On vain tehtävä kovasti töitä, keskityttävä tahdonvoimalla. Mitään oikotietä ei ole. Piste.

T: itsekin entinen keskittymishäiriöinen meditoija

Ei pidä paikkaansa. Mielenrauhaan on monia muitakin teitä kuin meditaatiossa istuminen. Kun on kokenut mitä mindfulness tarkoittaa, sen jälkeen on paljon helpompi käyttää tahdonvoimaa erilaisiin keskittymisharjoituksiin.

Vierailija
34/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminen. Mielenkiintoinen kirja rauhoittaa ja saa ajatukset muualle. Lepääminen.

Paniikkikohtauksiin on auttanut ihan se, että luen netistä mistä paniikkikohtaukset johtuvat. Siis ne fyysiset syyt. On helpompi sitten rauhoitella itseään kun tietää mitä elimistössä tapahtuu. Nykyisin pystyn stoppaamaan kohtauksen heti alkuunsa.

Vierailija
35/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskittymishäiriöisenä keskittyisin ainoastaan siihen että aina kun ahdistava asia tulee mieleen, niin se työnnetään pois. Ja heti taas kun huomaa ajattelevansa ikäviä, niin pois vain se ajatus.

Ei näin, ajatusten ja tunteiden pois painaminen nimenomaan pahentaa ahdistuneisuutta. Päinvastoin anna kaikkien ajatusten ja tunteiden tulla. Se on todella vaikeaa, jos kärsit vaikeasta ahdistuneisuudesta, mutta se kannattaa opetella.

Rankka urheilu auttaa myös.

Vierailija
36/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ammattilaiselle juttelemista saa sanoa (olen käynyt vain psykologilla, en terapiassa) niin seksi oli yksi. Kunnon sm sessio jonkun luotettavan ihmisen kanssa tai nettiseksi suomi24 kautta. Kyllä helpotti ahdistus hetkeksi.

Ihan kiva juttu alkuun mutta kun kaalimato ei kestä latauksetta enää edes vuorokautta niin uskoisin että ahdistus olisi ollut itselleni parempi asia kuin tuo riippuvuus.

Ahmiminen vei myös ajatukset pois tästä elämästä hetkeksi. Tosin 300g sipsipussin tyhjentäminen parissa kymmenessä minuutissa toi morkkiksen joka vain lisäsi ahdistusta. Ja eipä tuonut tänä aikana ruoka minkäänlaista nautintoa edes silloin kun en ahminut.

Kolmas hyvä keino on turruttaa ajatukset telkkarilla tai vastaavalla. Keskittyminen fiktiiviseen maailmaan vie ajatukset hyvin pois. Sairasta tämänin mutta varmaan paras näistä vaihtoehdoista.

Mutta mikä vika terapiassa tai vastaavassa? Kannattaisi kokeilla. Sillä jutteluavulla (ei terapia) sai jopa minusta tasapainoisen, onnellisen aikuisen taas esille.

Vierailija
37/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi lisäsi mun ahdistusta paljon ja laukaisi usein migreenin pieninäkin määrinä, koitan siis välttää juomista. Miinuksena toki sosiaalisen elämän häviäminen kun en baariin/ryyppyiltoihin halua selvänä, muutenkin jännitän sosiaalisia tilanteita, vaikka pahimmat jännitysoireet hävisi kun olin kuukausia lähes juomatta...

Hanki/ ylläpidä kehittävämpiä harrastuksia kuin lamauttava ja masentava palstailu :D (työn alla, tää palsta koukuttaa niin pahasti) Esim. ompelu on kivaa mutta haastavuudessaan mtöa turhauttavaa

Vähennä kahvin juontia jos koet sen jälkeen tavallista enemmän hermostuneisuutta ja ahdistusta

Liikunta sinulle mukavissa muodoissa. Mulle kivointa on jooga ja ahdistukseen auttaa eniten pilates tai pitkä pyörälenkki

Ruokavalio korjaukseen jos tuntuu että sitä pitää korjata, suurin osa ihmisistä ei syö riittävästi kasviksia ja höttöhiilaria menee liikaa

Jos tuntuu että jonkun ihmisen seurassa on aina vaan jotenkin huono/ahdistunut olo, ala ajoissa ottaa etäisyyttä! Itse sisäistin, ettei ketään ole pakko miellyttää oman hyvinvoinnin kustannuksella vasta, kun alkoi tulla suoraa mollaamista joka kohdistui minuun ihmisenä. Kaikki pienemmät nälvimiset pistin ajattelemattomuuden ja henkilön rajoittuneisuuden piikkiin vaikka tuntui välillä että ko. ihminen kohteli minua, "ystäväänsä", huonommin kuin vihollisiaan

Jäsennä ahdistuksen aiheita kirjoittamalla

Vierailija
38/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkikuismavalmisteet, myydään muutamallakin eri kauppanimellä. Tehoaa masennukseen nostaen aivojen serotoniinitasoa.

Vierailija
39/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon ja työpaikan vaihto. Nykyisessä taas tullut urakehitys tappiin ja käynyt tylsäksi, niin alkaa vanhat oireet palailemaan. Vaihtoa taas edessä. Samalla vaihtaa paikkakuntaa vaihtelun vuoksi.

Miksi alapeukut?  Totta tämä on itselle. Tylsyydessä hajoaa pää. Samoin jos on vittumaiset naapurit. Helpompi muuttaa itse, kuin saada naapurit muuttamaan.

Vierailija
40/51 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASMR