Mikä auttoi teidän jatkuvaan ahdistukseen, stressiin ja mahdollisiin paniikkihäiriöihin? (ei lääkkeet tai terapia)
Meditointi? Iltalenkit? Kuinka te, jotka koette joka ilta ahdistusta tai pahaa oloa, kuinka kotikonstein helpotitte sitä?
Kommentit (51)
Hengitysharjoitukset. Hengitän helposti pintahengitystä ja siihen olen joutunut panostamaan. Lisäksi psykoterapia ja lääke pienellä annostuksella.
Kylmässä vedessä uiminen ja muut äärikokemukset on hyvää mindfullnessia niille, jotka ei pysty keskittymään hengittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoo sairaan hyvän. Lue Raamattua esim. psalmeja
Tarkoitus oli poistaa ahdistusta, ei lisätä.
Mulla auttoi kaiken sokerin/fruktoosin ja hedelmien pois jättäminen.
Samalla lähti kaikki turvotus.
Mulla on siis fruktoosin imeytymishäiriö, joka on tosi yleinen pohjoisessa. Kannattaa tarkistaa se, se aiheuttaa nimittäin ihan järjettömän ahdistuksen ja paniikkihäiriöitä. Tiedän netin kautta ainakin yhden, joka on tehnyt itsemurhan sen takia, koska uskoi sen masennuksen olevan psyykkistä (sen koko perheelle diagnosoitiin myöhemmin fruktoosi ongelma).
Minulla on epävakaan persoonallisuushäiriön oireita. Onko kenelläkään vinkkiä raivokohtauksen rauhoittamiseen, kun en edes halua rauhoittua? Tiedän, että siinä olisi sellainen hetki, että voisin käyttää oppimiani rauhoittumismetodeja, mutta kun en halua käyttää niitä. Miksi minun pitäisi rauhoittua, kun toinen tekee väärin? Miten päästä tästä ajatusmallista eroon?
Luonnossa liikkuminen.
Käsillä tekeminen, mutta niin ettei ole liikaa suorituspaineita. Ihan vaikka muovailuvahasta muovaaminen alkuun. : )
Samoin muiden auttaminen tuo itselleni hyvää oloa. Jälleen pienestä aloittaen, vaikka vanhan sukulaisen luona vierailu, ja hänelle kaupassa käyminen.
Lopetin vastaamasta myrkyllisten ihmisten puheluihin ja tapaamasta heitä. Minun on ollut aina vaikeaa sanoa ei ja olen pelännyt, että tuotan ihmisille pettymyksen, mutta nyt annoin itselleni luvan ajatella enemmän itseäni ja tuottaa myös niitä pettymyksiä, jos en jotakin halua tehdä tai tahtoisin asioiden menevän toisin. Jos tuntuu, etten jaksa lähteä jonnekin, niin en lähde vain jonkun toisen mieliksi. Lopetin myös täyden työajan tekemisen ja siirryin osa-aikaiseksi; nyt jaksan oikeasti nauttia työstäni entisen pakkopuurtamisen sijaan.
Ja pienempänä yksittäisenä juttuna ASMR-videot! Parhaillanikin rauhoitun iltavuorosta kuuntelemalla CrinkleLuvin ASMR -kanavan videota YouTubesta tässä palstailun taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Mäkikuismavalmisteet, myydään muutamallakin eri kauppanimellä. Tehoaa masennukseen nostaen aivojen serotoniinitasoa.
Minua kiinnostaa tämä mäkikuismajuttu. Onko oikeasti ihan tieteellistä näyttöä tuosta? Mistä tuota saa?
Voin kertoo sairaan hyvän. Lue Raamattua esim. psalmeja