Miksi köyhyyden lisääntymistä pidetään ongelmana?
Puhun nyt suhteellisesta köyhyydestä, jossa elävillä suomalaisilla kuitenkin on kaikki tarvittava ja ylikin. Miksi tällaisen köyhyyden lisääntyminen on ongelma jota pitäisi kynsin hampain vastustaa?
Ajatellaan asiaa vaikka 20 oppilaan koululuokan kautta. Jos vain yksi lapsista on köyhä, se otetaan helposti silmätikuksi ja jätetään porukoiden ulkopuolelle. Mutta jos köyhiä lapsia onkin 5, niillä on ainakin toisensa. Lisäksi niitä on niin paljon, että luultavasti muut lapset mukauttaa omaa toimintaansa niin että nekin pystyy osallistumaan paremmin yhteisiin juttuihin.
Kommentit (28)
Vasemmisto on itse aiheuttanut köyhyyden lisääntymisen helpottamalla köyhiä lisääntymään. Järjetön ajatus että köyhyys häviää jakamalla köyhille rahaa.
Vasemmisto on itse aiheuttanut köyhyyden lisääntymisen helpottamalla köyhiä lisääntymään. Järjetön ajatus että köyhyys häviää jakamalla köyhille rahaa.
Koska esimerkiksi lapset ovat yleensä itse täysin syyttömiä omaan köyhyyteensä. Se, että ei ole varaa kun vain tuppaa rajoittamaan enemmän ja vähemmän suuresti elämänpiiriä. Miksi jonkun pitää vastaavasti saada aina vain lisää ja senkin päälle vielä lisää, kun esimerkiksi ruokaa, vaikka se olisi miten hyvää ja ravitsevaa tahansa harva pystyy syömään määräänsä enempää.
Suomessa raha on itseisarvo. Siksi on säästettävä, eikä rahaa liikene tulonsiirtoihin, koska arvona oma varakkuus on korkeammalla, kuin toisen riittävä toimeentulo. Ei muualla näin ajatella. Muualla itseisarvoja ovat onnellisuus, ystävät, itsensä kehittäminen, heikommista huolehtiminen, toisten huomioon ottaminen..... raha on vasta listan lopussa. Suomessa itsessään raha on piikkipaikalla, sitten vasta tulevat ystävät, onnellisuus, itsensä kehittäminen jne. Suomessa ei pahemmin ole psykologista ymmärrystä asioista. Suomessa ei ole oikeita arvoja. Siksi suomalaiset vetävätkin niin paljon mielialalääkkeitä, koska tämä tuntuu julmalle ja kylmälle yhteiskunnalle. Suomihan olikin empatiatutkimuksen kuudenneksi viimeisin tutkituista 63 maasta.
Vierailija kirjoitti:
Muissa pohjoismaissa ei ole leipäjonoja. Suomi on ainoa. Onko tämä Suomen vahvuus?
Se on rikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa raha on itseisarvo. Siksi on säästettävä, eikä rahaa liikene tulonsiirtoihin, koska arvona oma varakkuus on korkeammalla, kuin toisen riittävä toimeentulo. Ei muualla näin ajatella. Muualla itseisarvoja ovat onnellisuus, ystävät, itsensä kehittäminen, heikommista huolehtiminen, toisten huomioon ottaminen..... raha on vasta listan lopussa. Suomessa itsessään raha on piikkipaikalla, sitten vasta tulevat ystävät, onnellisuus, itsensä kehittäminen jne. Suomessa ei pahemmin ole psykologista ymmärrystä asioista. Suomessa ei ole oikeita arvoja. Siksi suomalaiset vetävätkin niin paljon mielialalääkkeitä, koska tämä tuntuu julmalle ja kylmälle yhteiskunnalle. Suomihan olikin empatiatutkimuksen kuudenneksi viimeisin tutkituista 63 maasta.
Empatia ei ole mikään itseisarvo.