Pitäisikö tämä ottaa kehuna vai kehun muotoon laitettuna ilkeilynä?
Aloitin muutama viikko sitten uudessa työpaikassa ja eilen yksi siellä pitempään töissä ollut henkilö sanoi minulle, että olen hänen mielestään älykkäämpi kuin hän aluksi luuli. Nyt minua jäi mietityttämään, että oliko tuo oikeasti ehkä hiukan erikoinen tapa kehua minua älykkääksi vai kehun muodossa sanottu piiloilkeily? Miten sinä reagoisit, jos sinulle sanottaisiin noin? Myönnän kyllä, että olen melko hiljainen ja ainakin alussa melko vaikeasti lähestyttävä johtuen lapsuudessa johtuneesta melko rankasta kiusaamisesta ja siksi monet saattavat pitää minua yksinkertaisena, koska joku voi ajatella, että minä en puhu paljon, koska mielessäni ei yksinkertaisesti liiku juuri mitään ajatuksia. Tosiasiassa ajattelen asioita paljon, mutta puhun harvoin, kommunikoin kirjoittamalla paljon paremmin kuin puhumalla ja olen monissa keskusteluissa sivustaseuraaja, joka puhuu vasta kun on pakko ja joka harkitsee tarkkaan mitä sanoo. Olen kai vähän samanlainen kuin joskus lukemani vitsin lapsi, joka ei ollut suunnilleen 5-vuotiaaksi asti sanonut mitään ja jonka luultiin olevan mykkä. Sitten hän eräänä päivänä juoksi sisälle ja huusi, että "Isä, navetta palaa" ja kun isä ihmetteli, että miksi hän ei ollut aikaisemmin sanonut mitään, vaikka osasi puhua, niin lapsi totesi, että ei ollut aikaisemmin ollut mitään sanottavaa.
Kommentit (4)
On minullekin sanottu noin. Työkaverit olivat haukkuneet minua joukossa, jossa oli uusia työntekijöitä.
Yks näistä sanoi hetken keskusteltuamme minulle noin miten sinullekin sanottiin. Kyseinen henkilö oli mies.
Erään naisen kohdalla olin ekaa kertaa vuorossa ja hän heitti minulle kummallisia juttuja, kunnes tajusin, että hänhän on Jennyn kaveri... Jenny pitää minua aika paljonkin yksinkertaisena, vaikka ei oikein tunnetakaan...
Niin nämä jutut leviää, jos joku fiksu ei katkaise valheilta siipiä ja auta henkilöä, jota haukutaan selän takana.
Toteaisin tuohon, että ensivaikutelma voi usein johtaa harhaan ja hiljaa mielessäni ajattelisin, että kaverin arviointikykyyn pitää suhtautua varauksella.
Minäkin olen aika introvertti ja olen saanut elämässäni kuulla paljon tuon tapaisia "kohteliaisuuksia", tyyliin "ai sulla onkin huumorintajua?" Ei niitä kannata liikaa pohtia. Hyvähän se vain on jos voi ensivaikutelmasta petrata, niin ei ainakaan aiheuta pettymyksiä ihmisille.