Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harkitsen kaupunkiin muuttoa, kerro kaupunkilaisuudesta

Vierailija
16.09.2017 |

Kaupunkilainen, kerro mitä kaupungin palveluita olet käyttänyt viimeisen kuukauden aikana. Tarkoitan nyt sellaisia palveluita, joita ei 5000 asukkaan pikkukylissä ole.

Asun tällä hetkellä 35 kilometrin päässä Tampereesta. Asuminen on täällä halpaa, kaupungista en saisi likikään tätä asumisen tasoa samalla hinnalla.

Baareissa en enää ikänikään vuoksi juokse, myöskään shoppailu ei kiinnosta. Kahvin juon kotona, oma espressokone on. Teatterissa käyn muutaman kerran vuodessa, samoin museoissa ja näyttelyissä tai messuilla. Ne ovat ajomatkan päässä, koska yöksi ei tarvitse paikkaa. Kotiteatteri on suuressa omakotitalossa.

Olen yrittänyt konkretisoida itselleni, mikä minua kaupunkiin muuttamisessa vetoaa, mutta en oikein osaa. Kerro siis kaupunkilainen, mitä kaupunkilaista olet viimeisen kuukauden aikana tehnyt. Mitä sellaista kaupunkielämään kuuluu, jota ei voi saavuttaa asumalla 35 kilometriä kaupungista?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä keskusteluja ei voi koskaan helsinkiläinen voittaa :D. Uskotaan vähemmälläkin, te vihaatte Helsinkiä.

Vierailija
42/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käy sääliksi maaseudun lenkkeilijät pikateiden varsilla. Rekkaa ajaa ohi olkapäätä hipoen. Käykääpä maalaiset joskus kiertämässä koko Helsingin niemi rantoja pitkin kauniina päivänä. Avot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kaupungin keskustan tuntumassa, ja itse tykkään siitä, kun pääsen helposti kävellen tai pyörällä kaikenlaisiin kulttuuritapahtumiin yms.

Autossa vietetty aika on silkkaa ajanhukkaa. En ikinä muuttaisi mihinkään kaukaiseen lähiöön saati 35 km päähän kaupungin keskustasta.

Vierailija
44/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyen työmatkan Helsingin keskustaan. Erittäin hyvin varusteltu ruokakauppa ihan vieressä. Lounasaikaan valinnanvaraa joka lähtöön. Lähes nonstop, hyvin ohjattuja jumppatunteja kävelyetäisyydellä, hyvin valaistut, hyvin pidetyt luontopolut keskupuistossa, melko ok toimiva julkinen terveydenhuolto ihan vieressä, omalla rahalla täydet terveyspalvelut lähellä. Kodin ympäristö todella rauhallinen, mutta melko lähellä palvelut auki 24 h. Arki toimii, mutta poikkeustilanteita ei tarvitse näiden palvelujen takia suunnitella. Jos haluan apteekkiin 23.30 yöllä, se on mahdollista, vaikka näin harvoin tapahtuu.    

Vierailija
45/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vähän nurjempi näkökulma on sekin, että kaupungissa on hyvä sairastaa. :-/ Kun on itse tarvis mennä tutkimuksiin tai viedä lasta tutkimuksiin kuntoutukseen, palveluita on saatavilla, kaupunki rahoittaa aika paljon ja julkisilla pääsee helposti. Jos ajokortti lähtee terveyssyistä, niin sittenkin pääsee kotoa kulkemaan, kun on julkinen liikenne ja kun keskustakin on kävelymatkan päässä. En tiedä, minne uskaltaisin muuttaa, jos olisi lähdettävä jonnekin muualle.

Kaupunki järjestää myös paljon ilmaista kulttuuritarjontaa, museoilla on ilmaispäiviä, on ilmaiskonsertteja, on ulkoilmatapahtumia, paljon ohjelmaa myös lapsille. Kaupat ovat aivan lähellä, löytyy myös harrastuksia, jonne ei tarvitse kuskata. Opiskelumahdollisuudet ovat myös lähellä. Ja, niinkuin joku jo sanoi, täällä ei kukaan kyttää, ei kysele, kenes tyttöä/poikaa sitä ollaan, kukaan ei toljota, jos joku näyttää erilaiselta, kukaan ei pitkästymiseensä juorua. Tiedän, että esimerkiksi mökkipaikkakunnallani on aivan eri meininki.

Vierailija
46/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Golf myöskään ei ole mikään kaupunki laji.

Jaa, ikävää, etten ole tuota tiennyt.

T. Talin golfkentällä Helsingissä kymmeniä vuosia pelannut helsinkiläinen

Ja jokainen voi tulla pelamaan kun greencard on taskussa?  Mitä eikö!?

Vierailija
47/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on lähellä: ruokakaupat, vaatekaupat, kirkko, museot, terveydenhuoltopalvelut, päiväkodit, koulut, kaikki mahdolliset erikoisliikkeet, kahvilat, ravintolat, kirjasto, teatteri, elokuvateatteri. Melkein minne tahansa pääsee helposti kävellen tai pyörällä. Jos ei niillä, niin julkisia on helppo ja nopea käyttää. Autoa ei oikeastaan tarvitse. Omassa kotikaupungissa on kaikki, mitä elämiseen voi tarvita, ei koskaan tarvitse lähteä kauemmas. Lapsille on erittäin hyvä valikoima päiväkoteja ja kouluja. Päiväkoteja on joka lähtöön peruspäiväkodeista ilmaisupainotteisiin tai "teemapäiväkoteihin". Taiteellinen lapsi voi mennä musiikkipainotteiseen tai ilmaisupainotteiseen yläkouluun, urheilullinen lapsi urheilupainotteiseen kouluun. Koulutus on täällä erittäin laadukasta. Lukioon tai amikseen ei tarvitse lähteä kauas ja niistäkin on valinnanvaraa paljon. Täällä järjestetään paljon erilaisia tapahtumia, kuten festareita. Jos tulee tylsää, niin jokaiselle löytyy jotakin. Ja vaikka kaupungissa ollaankin, ei luonto ole kovin kaukana. Nopeasti pääsee metsään lenkille tai puistoon kävelemään.

Suosittelen kaupunkielämää lämpimästi.

Tästä unohtui vielä erittäin monipuoliset ja laadukkaat urheilumahdollisuudet. Halusitpa sitten yleisurheilemaan, voimistelemaan, pelaamaan tennistä, sulkapalloa, salibandya, jääkiekkoa tai golfia, miekkailemaan, tanssimaan, ratsastamaan... Lista jatkuu pitkään, mutta kaikki on saavutettavissa.

Ratsastus kaupunkissa? Ei taida oikein olla mahdollista. Tai enhän minä tiedä mitä ratsastusta sinä tarkoitat... Golf myöskään ei ole mikään kaupunki laji.

No vähän te maalaiset mistään tiedätte! Stadissa Keskuspuistossa on ratsastushalli. Eli parin kilsan päässä Rautatieasemalta.

Huoh. Aina ihmetyttää nämä maalaiset, joiden mielestä Helsinki on kuin miljoonakaupunki ja kivikylä :D

Käykää nyt jossain Shanghaissa tai Pekingissä joissa on yli 20 miljoonaa asukasta! Siis n. viisi kertaa enemmän kuin koko Suomessa ja kaupungit yhtä pilvenpiirtäjää.

Muuten harva yllä kertoi kaupungin parhaan puolen. Siis luontoa täällä on totta kai, tuossa puolentoista kilsan päässä tästä meiltäkin on luonnonsuojelualue ja muunlaista luontoa on yllin kyllin. Ja totta on kulttuuri-, viihde- ja muuta tapahtumaa sekä urheilu-, opiskelu- ja harrastusmahdollisuudet. Mun mielestä parasta on kuitenkin elää ihmisenä kaupungin ihmisten joukossa.

Tänne mahtuu niin erilaista tallaajaa. Kukaan ei oikeastaan kyttää eikä kyräile, täällä voi olla ihan oma itsensä, pukeutua ja harrastaa miten haluaa. Kaikelle ja kaikille on tilaa. Ja silti oma lähiö ja keskusta ovat aika pieniä pakkoja, joten niissä usein tavoittaa kyläyhteisön hyvät puolet. Meilläkin on sellainen kerrostalo, että kaikki tuntevat ja moikkailevat toisiaan, pihalla jutellaan, yms. Myös bussikuskit tuntee meitä asukkaita. Jos taas sattuu lähialueessei epämieluisaa sakkia, voit aina pyöriä keskustassa tai muualla.

Olen ydinkeskustassa töissä, ja hauskinta on että kaikki tuttavat ympäri Suomen ja maailmalta tulevat juuri kekustaan ja tapaamme usein, koska vaikka heillä olisi tiukka aikataulu, kaikki ehtivät keskustassa käydä kahvilla ja vaihtaa kuulumiset. Jonnekin susirajan taakse ei lähtisi kukaan.

Keskustassa työskentelyllä on sekin hyvä puoli, että vaikka en itse jatkuvasti tykkää osallistua kaikkiin tapahtumiin, niin stadissa olet keskellä kaikkea ja näet vaikka mitä vaikkapa vain kävellessäsi töistä bussille tai kauppaan.

Silloin kun ei ole sosiaalisella tuulella mutta haluaa olla ihmisten ilmoilla on keskustassa kiva palloilla, istua kahviloissa ja olla osa elämää, mutta omissa oloissaan. Ja silloin kun haluaa osallistua johonkin, stadi tarjoaa myös vaikka mitä mahdollisuuksia sosiaaliseen elämään.

Sinne keskuspuistoonko mahtuu kaikki ratsastajat ja hevoset? Kyllä sitä muutakin aluetta tarvitaan kun kaupunkia asfaltteineen betonitaloineen. Tiesitkö Tukholman keskustassa olevan myös ratsastustalli? Tai New Yorkissa on ratsastuskoulu pilvenpiirtäjässä.

Huoh. Keskuspuiston alue Helsingissä on laaja, suureksi osaksi metsää, sitä taitaa olla yli 300 hehtaaria :) Siellä samoilee kaupunkilaisten lisäksi myäs hirviä ja peuroja, joten kyllä sinne hevosetkin mahtuvat. Säkin saisit sun landebootyn mahtumaan sinne :)

Vierailija
48/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväristeily Tallinnaan

Vierailija
49/55 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun kaupungin keskustan tuntumassa, ja itse tykkään siitä, kun pääsen helposti kävellen tai pyörällä kaikenlaisiin kulttuuritapahtumiin yms.

Autossa vietetty aika on silkkaa ajanhukkaa. En ikinä muuttaisi mihinkään kaukaiseen lähiöön saati 35 km päähän kaupungin keskustasta.

No mulla kestää kotoa bussilla meno Helsingin keskustaan noin 25 minuuttia. Mulle tosi kiva aika rentoutumiseen ja radion kuunteluun. Matkalla saatan poiketa myös kaupoissa, torilla tai kauppahallissa.

Vierailija
50/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Golf myöskään ei ole mikään kaupunki laji.

Jaa, ikävää, etten ole tuota tiennyt.

T. Talin golfkentällä Helsingissä kymmeniä vuosia pelannut helsinkiläinen

Ja jokainen voi tulla pelamaan kun greencard on taskussa?  Mitä eikö!?

Helsingin alueella pääsee pelaamaan golfia, kun on greencard taskussa, kuten varmasti hyvin tiesit. Ei Tali ole ainoa kenttä.

Vierailija
51/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä. Mulla on ruokakauppa kahden minuutin matkan päässä kotiovelta. Miehellä on työmatkaa saman verran vaikka ei se siellä ruokakaupassa ole töissä. Lapsen päiväkotiin on kävelyä viiden minuutin verran. Kun se menee kouluun, koulu on tien toisella puolella. Maan suurin uimahalli on naapurissa ja kirjasto. Ei kai kukaan enää shoppaile fyysisesti kun nettikin on olemassa ja niihin teattereihin voi lähteä vähän pidemmällekin. Minä arvostan sitä, että arjen asiat on lähellä ja aikaa ei menee mihinkään jonninjoutavaan autossa istumiseen.

Sulla ei ole lähellä kuin kusinen k-marketti olematyomalla valikoimalla. Olet julkisen liikenteen vanki etkä pääse minnekään kauemmas sen reittien ulkopuolelle niin pieni on elämänpiiri.

Vierailija
52/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä. Mulla on ruokakauppa kahden minuutin matkan päässä kotiovelta. Miehellä on työmatkaa saman verran vaikka ei se siellä ruokakaupassa ole töissä. Lapsen päiväkotiin on kävelyä viiden minuutin verran. Kun se menee kouluun, koulu on tien toisella puolella. Maan suurin uimahalli on naapurissa ja kirjasto. Ei kai kukaan enää shoppaile fyysisesti kun nettikin on olemassa ja niihin teattereihin voi lähteä vähän pidemmällekin. Minä arvostan sitä, että arjen asiat on lähellä ja aikaa ei menee mihinkään jonninjoutavaan autossa istumiseen.

Sulla ei ole lähellä kuin kusinen k-marketti olematyomalla valikoimalla. Olet julkisen liikenteen vanki etkä pääse minnekään kauemmas sen reittien ulkopuolelle niin pieni on elämänpiiri.

Maalla on niin pienimunaisia miehiäkin, että käy ahistaan, kun joku arvostaa urbaaneja asioita.

Vierailija
53/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ei ole muuta kiinnostavaa kuin pari kulttuurilaitosta ja meri. En ole koskaan pitänyt likaisista haisevista tungeksivista ihmismassoista.

Maalla on niin pienimunaisia miehiäkin, että käy ahistaan, kun joku arvostaa urbaaneja asioita.

Vierailija
54/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnäri lähellä. Syöksysynnyttäjänä olisin saattanut synnyttää autoon, jos ei olisi asuttu 10 minuutin ajomatkan päässä synnäriltä.

Myös ensiavun läheisyyttä on tullut lasten kanssa kiiteltyä mielessään pariin kertaan. Ei mitään hurjan vakavaa ole sattunut, mutta silti kun on pitänyt lähteä yöllä on ollut kiva, ettei ole tarvinnut reissata mistään kaukaa. (35 km Tampereelta ei tosin ole kovin pitkä matka, eli tässä ei saavuta suurempaa hyötyä.)

Mitä voi tapahtua lapsille pari kertaa, että päivystykseen pitää lähteä?

Kuume (pari viikkoisella vauvalla), nilkka nyrjähtänyt ja lego nenässä. Siinä oli jo kolme, mutta menkööt yksi kaupan päälle.

Miksi sitten pitää mennä päivystykseen? Varmaan olisitte voineet mennä kaupungin ensiapuun joka on 15 - 22 auki joka päivä. Päivystykseen tulee sairaskohtauksen saaneet yleensä ambulanssilla ja siellä 24  päivystys. Lisäksi nyrjähtänyt nilkka tai lego nenässä ei ole päivystyksen asia.

Ei kaikissa kaupungeissa ole mitään ensiapuja erikseen. On terveyskeskus arkisin klo.8-16 ja muulloin palvelee päivystys.

Mehän puhumme nyt kaupunkista eli Stadista.

Vierailija
55/55 |
17.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pidä metelistä ja pakokaasusta niin ei kannata muuttaa kaupunkiin.