Kierrätätkö vai nakkaatko kaiken sekajätteisiin?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole tulossa lähiaikoina omakotitaloihin kompostoripakko? Tarkastajat kiertävät pihoja.
Enpä ole kuullut. Tosin kun pidensin jäteastian tyhjennysväliä niin sanottiin että pitää sitten olla kompostori. Oikeasti, kun mulla ei tule biojätettä ollenkaan? Jos tulisi, voin aina nakata pihan perälle muutenkin, tai syöttää ne mahdolliset leivät naapurin hevosille...
t. 2
Jännittävää että puhutta kompostorista. Olen aina käyttänyt vain 'komposti'a.
Jännää, voitko linkata sen kompostin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole tulossa lähiaikoina omakotitaloihin kompostoripakko? Tarkastajat kiertävät pihoja.
Enpä ole kuullut. Tosin kun pidensin jäteastian tyhjennysväliä niin sanottiin että pitää sitten olla kompostori. Oikeasti, kun mulla ei tule biojätettä ollenkaan? Jos tulisi, voin aina nakata pihan perälle muutenkin, tai syöttää ne mahdolliset leivät naapurin hevosille...
t. 2
Ihan totta? Ja sä olet rakentanut/ostanut pihaasi kompostin?
Juuri näistä komposteista eli tunkioista pyritään eroon ja sen vuoksi kompostoripakko tulossa.
Pahvi, kartonki, lasi, metalli, muovi, paristot, lääkkeet, biojäte ainakin.
Sekajätteen määrä on vähentynyt paljon kierrättämisen ansiosta. Muovi uusimpana, muovijätettä tulee tosi paljon.
Käytän hedelmäpusseja uudelleen kunnes menevät rikki. Haaveilen virkkaavani hedelmäpussit. Kauppakassina on kangaskasseja.
On voitu harventaa sekajäteastian tyhjennyskertoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 2
Jännittävää että joku ei tiedä mitä eroa on kompostilla ja kompostorilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun käsittääkseni omakotitaloihin on tulossa kompostoripakko ja tarkastajat kiertävät pihoja sen varmistamiseksi, että sellainen on. Toinen vaihtoehto on yhteiskompostori naapureiden kanssa.
Ei varmasti ole ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, vaan elintarvikejätteen kompostoinnille on päinvastoin ilmoitusvelvollisuus ja kompostorin pitää täyttää tietyt laatuvaatimukset. Ympärivuotiseen kompostointiin tarvitaan useita satoja euroja maksava lämpökompostori.
Meillä ei ole lupaa elintarvikejätteen kompostointiin. Puutarhajätettä yritän kompostoida edellisen asukkaan jättämissä kompostoreissa, mutta heikolla menestyksellä enkä toisaankaan edes haluaisi viedä sinne mitään ruoantähteitä.
Kierrätän. Meillä taitaa olla nyt uudehko muovinkierrätyspiste viereisen kaupan parkkisella, haluan alkaa lajittelemaan myös muovia.
Joku päivä justiinsa katsoin, että omassa roskiksessa oli 90 prosenttisesti pelkkää muovia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. 2
Jännittävää että joku ei tiedä mitä eroa on kompostilla ja kompostorilla.
Sanos muuta! :)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä joille ei tule lainkaan biojätettä. Eivätkö he syö ikinä hedelmiä ja vihanneksia tai keitä suodatinkahvia, vai hautaavatko he kaiken johonkin kukkapenkkiin?
En syö. Olen sairaseläkeläinen joka syö lähinnä eineksiä. Kahvinporoja toki tulee jonkin verran, mutta en keitä suodattimessa joten menevät yleensä viemäriin (joka sekin johtaa kaivoon omalla pihalla). Ja mulla on kuitenkin 6000 m2 tonttia, joten ehkäpä voisin heittää sinnekin. Naapureissa kuitenkin maatuvat hevosten paskat pihoilla, joten olen varmaan se syntisin.
Kaikki menee energiajäteroskikseen, paitsi lasi ja metalli. Olin valmis lajittelemaan biojäätteen, mutta kompostiin ei siinä olevan ohjeen mukaan saa laittaa biojätepusseja. Menee sekin sitten energiajätteeseen.
En kierrätä, aivan turhaa. Vuonna 2050 meressä on tällä menolla enemmän muovia kuin kalaa. Sitä ei sillä muuteta että mä rupean vähäisiä roskiani lajittelemaan.
Lajittelen biojätteet, pahvit, paperit, metallit ja lasin. Loput menee sekajätteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee energiajäteroskikseen, paitsi lasi ja metalli. Olin valmis lajittelemaan biojäätteen, mutta kompostiin ei siinä olevan ohjeen mukaan saa laittaa biojätepusseja. Menee sekin sitten energiajätteeseen.
Eikö saa laittaa paperista biopussia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun käsittääkseni omakotitaloihin on tulossa kompostoripakko ja tarkastajat kiertävät pihoja sen varmistamiseksi, että sellainen on. Toinen vaihtoehto on yhteiskompostori naapureiden kanssa.
Kyse on siitä, että elintarvikejätteen kompostointi avokompostissa ei ole sallittua, vaan tarvitaan kompostori ja ainakin pääkaupunkiseudulla sille on saatava HSY:n lupa.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/87808-pihakompostit-ja-leuto-t…
Minä hommasin hedelmiä ja vihanneksia varten kestopussin. En tarvitse enää kaupan pieniä pusseja. Hih! :)
Vierailija kirjoitti:
En kierrätä, aivan turhaa. Vuonna 2050 meressä on tällä menolla enemmän muovia kuin kalaa. Sitä ei sillä muuteta että mä rupean vähäisiä roskiani lajittelemaan.
Vieläkö ihmiset ajattelee näin?
Todellakin auttaa, jos moni sinunkaltainen yksilö saisi päänsä ulos pehvastaan.
Joku sanoi polttavansa paperia ja pahvia takassa! Kyllä naapurit kiittää kun piipusta tulee sakea kitkerä
savupilvi! Älä pliis jatkossa polta muuta kuin puhdasta kuivaa puuta- on karvaita kokemuksia naapureista
jotka savusta ja katkusta päätellen polttavat takassaan kaiken mikä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Sillä se just muutetaan. Vain ja ainoastaan sillä että ihan jokainen meistä vähentää ympäristökuormaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ihmiset ajattelee näin?
Todellakin auttaa, jos moni sinunkaltainen yksilö saisi päänsä ulos pehvastaan.
Vieläkö ihmiset uskoo kotitalouksien kierrätykseen?
En ymmärrä näitä ihmisiä joille ei tule lainkaan biojätettä. Eivätkö he syö ikinä hedelmiä ja vihanneksia tai keitä suodatinkahvia, vai hautaavatko he kaiken johonkin kukkapenkkiin?