Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kierrätätkö vai nakkaatko kaiken sekajätteisiin?

Vierailija
16.09.2017 |

Miten on.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kierrätämme. Meillä on erikseen sekajäte, muovit (niitä tulee ihan valtava määrä!), pahvit, paperit, lasi ja metalli. Biojätettä emme kerää erikseen kun sitä tulee melko vähän ja koirat saavat jämiä oman ruuan seassa.

Kierrätyspiste puolen kilsan päässä ja siitä ohi kuljetaan melkein päivittäin.

Vierailija
22/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä on vain sekajäte, biojäte, paperit sekä pahvit. Muita en kierrätä, kun ei ole lähistöllä ja en lähde bussilla raahaamaan.

Kai sentään vielä lisäksi viet paristot takaisin kauppaan ja vanhat lääkkeet apteekkiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lajittelen ja tongin vielä oman pskani jos sieltä löytyisi jotakin uusiokäytettävää. Sädekehä pääni päällä kyllä palkitsee.

Vierailija
24/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkaan sekajätteisiin. En rupea kymmentä kilometriä haalaamaan roskia minnekään, eikä mulla edes ole autoa nykyisin. Ja maksan kyllä mielestäni ihan riittävästi jätehuollosta.

Älkää nyt alapeukuttajat oikeasti väittäkö että jos maksatte itse jätehuollosta, niin silti pyörällä tai linja-autolla (jos niitä kulkee) haalaatte suurimman osan jätteistä jonnekin 10 km päähän.

Vierailija
25/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kämpässä vain yksi roskis, joten sekajätteisiin menee suurin osa. Paristot, metallit ym tulee kerättyä erikseen mutta biojätettä ei.

Vierailija
26/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä tule kasvisten ja hedelmien kuoria, suodatinpusseja? Meillä tulee biojätettä väkisinkin. Myös talouspaperi, nenäliinat ym

Vierailija
27/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole tulossa lähiaikoina omakotitaloihin kompostoripakko? Tarkastajat kiertävät pihoja.

Enpä ole kuullut. Tosin kun pidensin jäteastian tyhjennysväliä niin sanottiin että pitää sitten olla kompostori. Oikeasti, kun mulla ei tule biojätettä ollenkaan? Jos tulisi, voin aina nakata pihan perälle muutenkin, tai syöttää ne mahdolliset leivät naapurin hevosille...

t. 2

Jännittävää että puhutta kompostorista. Olen aina käyttänyt vain 'komposti'a.

Vierailija
28/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan ok-talossa ja kierrätyspisteelle on 4km suunnassa jonka ohi ei paljon kuljeta.

Kierrätän pullot, paperit ja pahvit (takkaan tai paperinkeräykseen), ongelmajätteet. Muut sekajätteeseen, ja se harmittaa. Kompostointia kokeilimme mutta se ei alkanut sujua. Koitan sitten pitää huolen siitä että biojätettä tulisi mahdollisimman vähän.

Harmittaa, kierrättäisin mielelläni enemmän jos se olisi vähän helpompaa.

Vierailija
29/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän. Ison taloyhtiön omassa roskakatoksessa on erikseen laatikot poltettavalle jätteelle, biojätteelle, lasille, pienmetallille, pahville ja paperille, joten helppoa on. Nyt kun lähikaupan pihaan tuli järkevä muovikierrätys, niin homma toimii oikein mainiosti.

Olen myös käynyt tutustumisretkellä paikallisen jäteyhtiön jätteenkäsittelyalueella ja nähnyt omin silmin, mihin jäte (poltettava ja bio-) menee ja mitä sille tapahtuu. Sen jälkeen lajittelu on tuntunut entistäkin järkevämmältä.

Vierailija
30/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämpässä vain yksi roskis, joten sekajätteisiin menee suurin osa. Paristot, metallit ym tulee kerättyä erikseen mutta biojätettä ei.

Onko mahdotonta ostaa useampi pönttö?

Vierailija
31/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jätteiden lajittelu ja kierrättäminen kuuluu sivistyneen ihmisen ihan perustapoihin . Samoin kuin  vaikka se, että maksaa laskunsa ajalllaan, vaivautuu käymään äänestämässä, poimii roskat jälkeensä tai käyttäytyy kohteliaasti kanssaihmisiä kohtaan. Ei se ole sen kummempaa.

Vierailija
32/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän, mitä pystyy. Meillä ei esim ole muoveille omaa keräyspistettä, mutta sekajäte, metallit, lasi, bio, paperi ja pahvi. Lisäksi ongelmajätteet vien kauppaan.

Oon aina ihan järkyttynyt kun tajuan miten iso osa ihmisistä ei kierrätä ollenkaan. Mulle aina ollut itsestäänselvyys, pienestä pitäen.

Vierailija
33/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän kaiken tosi tarkasti. 

Näin yksin elävänä ei ole suuri vaiva. En moralisoi perheitä, joissa perusjätteet laitetaan vain sekajätteisiin. Usein on ihan tilan puutetta lajitella kaikki roska. 

Paristot, lääkkeet ja muu ongelmajäte tietysti kaikkien elämäntilanteesta riippumatta tulee hoitaa oikeaan paikkaan. 

Vierailija
34/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun käsittääkseni omakotitaloihin on tulossa kompostoripakko ja tarkastajat kiertävät pihoja sen varmistamiseksi, että sellainen on. Toinen vaihtoehto on yhteiskompostori naapureiden kanssa.

Vierailija
35/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalossa biojäteastia naapurin kanssa puoliksi. Samaan kimppaan olisi mahtunut enemmänkin, mutta monilla oma komposti pihassa. Tämä on kätevä systeemi. Meille tulee lasku automaattisesti joka toinen tyhjennyskerta.

Vierailija
36/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa asutaan ja roskahuoneeseen omiin astioihinsa menevät paperi, pahvi, bio, metalli, muovi, lasi ja sekajäte. Lisäksi vaaralliset jätteet ja lääkejäte erikseen. Sekajätettä tulee meillä hyvin vähän.

Vierailija
37/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasin ja metallin laitan erikseen, ja tietysti haitalliset jätteet. Kaikki palavaksi kelpaava menee sekajätteeseen. Ne tuottavat lämpöenergiaa asukkaille palaessaan jätteenpolttolaitoksella.

Vierailija
38/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän lasin, metallin, paristot ja paperin. Isot pahvit myös, pieniä en viitsi ruveta varastoimaan siihen asti, että käydään kierrätyspaikassa, vaan ne laitetaan sekajätteeseen tai poltetaan saunan pesässä. 

Vierailija
39/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaan kaiken tonne luontoon tai jätän rappukäytävään, kyllä ne joku käy sieltä poimimassa

Vierailija
40/75 |
16.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole tulossa lähiaikoina omakotitaloihin kompostoripakko? Tarkastajat kiertävät pihoja.

Enpä ole kuullut. Tosin kun pidensin jäteastian tyhjennysväliä niin sanottiin että pitää sitten olla kompostori. Oikeasti, kun mulla ei tule biojätettä ollenkaan? Jos tulisi, voin aina nakata pihan perälle muutenkin, tai syöttää ne mahdolliset leivät naapurin hevosille...

t. 2

Jännittävää että puhutta kompostorista. Olen aina käyttänyt vain 'komposti'a.

Ihan totta? Ja sä olet rakentanut/ostanut pihaasi kompostin?