Miten sun vaihdevuodet oireili aluksi?
Olen 41- vuotias ja lähes koko naiseuteni kärsinyt endometrioosista joka on aiheuttanut erittäin runsaita kuukautisia. Joskus nuoruudessa minulla sanottiin olevan myös munasarjan monirakkulatauti. Olen 10 v ajan käyttänyt hormonihoitoa, jonka avulla joka kuukausi tulee menkat. Ilman lääkitystä saatoin olla vuodenkin menkoitta.
Nyt 2 viime vuoden aikana kuukautiseni ovat muuttaneet muotoaan. Aiemmin runsaita vuotopäiviä oli 5, joiden jälkeen vielä tuli pienempää vuotoa 4 pv. Nyt runsasta vuotoa on vain 1 päivä ja sen lisäksi 1 normaalimpi vuotopäivä ja 2 sellaista että selviän pikkuhoususuojalla tai jopa ilman. Niukentunut on hurjasti.
Viimeisen vuoden aikana on ilmaantunut uutena enteenä menkoista rintakivut. Aluksi pari päivää ennen ja nyt jo 2vk ennen kuin menkat alkaa.
Työterveyslääkäri sanoi että nämä voivat ennakoida vaihdevuosia, mutta gynekologi oli toista mieltä. Munarakkuloita riittää hänen mukaansa vielä pitkäksi aikaa.
Netistä löytyy vaihdevuosista enimmäkseen tietoa vain korvaushoidoista ja siitä kun ne on jo päällä. Minkälaista se on ennen kuin ne alkaa? Kertokaas.
Kommentit (26)
Alkoi alle viiskymppisenä. Hikoilua ja palelemista ,kuumia aaltoja ,hermo pinnassa...runsaat vuodot. Kohdun ja toisen munasarjan poisto ,myooma ja endometrioosi. Hikoilut jatkuu vuosia.
Mulla on kyllä ollut tissikipua ennen menkkoja ihan nuoresta asti. Uskon, että kun se loppuu, loppuu kohta menkatkin. Nyt ovat jo niukemmat. Ikää on 45.
47 ikää ja hormonikierukalla vuodot olleet poissa jo vuosia. Nyt muutaman kk ihan järjetön vitu...s, päivähikoilua(yöllä ei mtn ), seksihaluja ei oo kyllä muutamaan vuoteen ollu🙁. Mistäs sen tietää onko noi vaihdwvuosioireita vai mitä??
Alkoi noin 44 vuotiaana. Kuumat aallot ja itkuisuus /alakuloisuus. Kuukautiset oli jo muutaman kerran jääneet välistä, mutta se oli kiva, koska aiemmin lyhyt kierto. Ekassa hormonitestissä ei alentumaa, mutta noin neljä kk myöhemmin oli. Lääkityksellä tilanne ok eikä oireita ole. Jotain pientä tiputtaa on, mutta pikkuhousunsuoja riittää yleensä. Rintojen arkuutta tai limakalvojen kuivuutta ei ole. Seksihalujakin olisi jos sopivan kumppanin löytäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta oli mm tuo tissikipu, ei pystynyt kunnolla liivejäkään pitämään ja sitä kesti jopa useamman vuoden.
Joo liivit puristaa tuon ajan kun ovat arat. Käytän yleensä liivejä joissa on pushupit, mutta kun liivit ottaa pois on kipu järkyttävä. Olen siirtynyt käyttään kipuaikana liivejä, joissa ei ole yhtään tukea.
Kiva kuulla että muilla saman kaltaisia oireita. En olekaan epänormaali.
Ap
Alkoi 53-vuotiaana. Kuumat aallot, limakalvot kuivuivat. En ota hormoneita luonnolliselle asialle, koska tuskat eivät ole pahat. Liikunta auttoi selvästi. Helteellä kuumat aallot eivät haitanneet, oli kuuma joka tapauksessa. Vähällä pääsin, mitä olen kuullut juttua pahoistakin oireista. Niin kuin joku jo ilmaisikin: miksi luonto tekee tämän naisille?
Miehet pystyvät siittämään niin kauan kuin henki pihisee..ei tosin kaikki!