Korvaus seuraavalle vuokralaiselle
Olen muuttamassa nykyisestä asunnostani pois ma 2.10., joka on siis ihan lain mukainen muuttopäivä, eli vuokrasopimuksen päättymispäivää seuraava arkipäivä. Nyt seuraava tähän kämppään muuttava vuokralainen vaatii minulta rahallista korvausta, koska huoneisto on vielä 1.10. sunnuntaina minun hallinnassani - yhden päivän vuokraa vastaavan summan. Soitin Satolle, joka on seuraava vuokranantajani, ja heidän mukaansa tällaiselle korvausvaatimukselle ei ole mitään perusteita. Kaipaisin apua, mitä mieltä olette?
Kommentit (12)
Virallinen muuttopäivä on aina arkipäivä ja sinulla se on maanantai 2.10.2017. Uusi vuokralainen on tietämätön tai tyhmä tai molempia.
Huoneenvuokralain pykälää 68 voisi vilauttaa kyseiselle tampiolle:
Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä
Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.
HUOMIO! Huoneenvuokralaki on olemassa, mutta vuokrasopimuksessa voi olla sovittu toisin. Esim. VVO:n vuorasopimuksissa asunnosta on oltava veks vuokrasopimuksen päättymispäivänä. Esim. nyt tässä kuussa lauantaina 30.9.2017.
Kiitos vastauksista! Todellakin uskon Satoa (ja itseäni), halusin vain hakea varmistusta asialle. Huvittavaa on vielä se, että tuleva vuokralainen ei edes itse ole lähestynyt minua, vaan vuokravälitysfirma on soittanut minulle pari melko aggressiivista puhelua asiasta ja vaatinut maksamaan. Melkein jo aloin epäilemään itseänikin siinä. Aion kyllä tehdä kyseisestä puljusta ilmoituksen Aville kunhan saan tämän muuton hoidettua pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Todellakin uskon Satoa (ja itseäni), halusin vain hakea varmistusta asialle. Huvittavaa on vielä se, että tuleva vuokralainen ei edes itse ole lähestynyt minua, vaan vuokravälitysfirma on soittanut minulle pari melko aggressiivista puhelua asiasta ja vaatinut maksamaan. Melkein jo aloin epäilemään itseänikin siinä. Aion kyllä tehdä kyseisestä puljusta ilmoituksen Aville kunhan saan tämän muuton hoidettua pois. Ap
Voi herrajumala mikä vuokravälitysfirma! Mitähän ääliöitä siellä on oikein töissä kun ei niillä ole asiat edes tuon vertaa hallussa... Hyvä ap, laita kova kovaa vasten äläkä lähde niiden hössötyksiin mukaan! Jos ne vielä kerran soittaa sulle, niin sano, että 1) korvauksiin ei ole mitään perusteita edes lain mukaan, 2) jos ne vielä soittaa sulle ja vinkuu asiasta niin teet poliisille ilmoituksen häirinnästä.
Kaikki VVO:n vuokrasopimukset päättyvät AINA kuun viimeinen. Silloin on luovutettava asunto siivottuna. Näin VVO:lla. Nämä asiat on allekirjoitettu vuokrasopimuksen yhteydessä. SATO taas noudattaa huoneenvuokralakia, vuokrasopimuksen päättymispäivästä seuraava arkipäivä on muuttopäivä. Tässä kuussa ma 2.10.
Muuttopäivä
Lain mukaan muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeinen arkipäivä. Jos siis sopimuksen päättymispäivä on perjantai, on muuttopäivä maanantai. Mikäli maanantai on pyhäpäivä, muuttopäivä on tiistai. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet huoneistosta vuokranantajan käytettäväksi.
Muuttopäivää seuraavana päivänä vuokralaisen on jätettävä huoneisto tyhjänä ja siivottuna kokonaan vuokranantajan hallintaan. Myös muut vuokrasuhteen perusteella käytössä olevat tilat on tyhjennettävä.
On myös mahdollista sopia muuttopäivästä siten, että muuttopäivä on sopimuksen päättymispäivä, jolloin huoneisto on luovutettava siivottuna kokonaan vuokranantajan käytettäväksi jo muuttopäivänä. Tällöin sopimuksesta on kuitenkin käytävä yksiselitteisesti ilmi, mitä muuttopäivästä on sovittu.
Lain mukaan vuokralaisella on velvollisuus maksaa vuokraa huoneiston hallinta-ajalta, mikäli hän pitää huoneistoa käytössään vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen. Hallinta-ajalla tarkoitetaan sitä aikaa, jolloin vuokralainen todellisuudessa käyttää huoneistoa asumiseen tai tavaroiden säilyttämiseen.
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/muuttopai…
Ei mitään korvauksia.
Tässä ei ole VVO:n asunnosta kyse, vaan yksityisen vuokranantajan, jota vuokravälitysfirma välittää. Vuokrasopimuksessa ei siis ole mainittu muuta, joten lain mukaan mennään. Ap
Huvittavinta tässä on kuitenkin se, että lähestyvät sinua, eikä vuokranantajaa.
Oli miten tahansa, niin sinä et maksaisi seuraavalla vuokralaiselle mitään, vuokranantajalle korkeintaan.
Siis miksi kysyt asiaa Satolta? Jos kyseessä ei ole Saton kämppä? Sinun pitäisi kysyä siltä vuokranantajalta tai siltä vuokranantajan käyttämältä välittäjältä.
Tarkistin asian Satolta, koska Sato on seuraava vuokranantajani ja JOS tällaiselle korvausvaatimukselle olisi lain mukaan jotain perusteita niin minullahan olisi ihan samalla tavalla oikeus vaatia yhden päivän vuokraa korvaukseksi, kun tuleva kämppäni on vielä 1.10. edellisen vuokralaisen hallinnassa. Tältä välitysfirmalta on turha mitään kysellä, hehän sen vaatimuksen esittivätkin eivätkä näköjään tunne lakia. Sanoivat ihan suoraan että tämä on uuden vuokralaisen vaatimus eli toimivat hänen kätyreinään tässä. :D Ap
Miksi et usko Satoa koska se on oikeassa? Mitään perusteita ei tuollaiselle korvaukselle ole.