Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sun vaihdevuodet oireili aluksi?

Vierailija
15.09.2017 |

Olen 41- vuotias ja lähes koko naiseuteni kärsinyt endometrioosista joka on aiheuttanut erittäin runsaita kuukautisia. Joskus nuoruudessa minulla sanottiin olevan myös munasarjan monirakkulatauti. Olen 10 v ajan käyttänyt hormonihoitoa, jonka avulla joka kuukausi tulee menkat. Ilman lääkitystä saatoin olla vuodenkin menkoitta.

Nyt 2 viime vuoden aikana kuukautiseni ovat muuttaneet muotoaan. Aiemmin runsaita vuotopäiviä oli 5, joiden jälkeen vielä tuli pienempää vuotoa 4 pv. Nyt runsasta vuotoa on vain 1 päivä ja sen lisäksi 1 normaalimpi vuotopäivä ja 2 sellaista että selviän pikkuhoususuojalla tai jopa ilman. Niukentunut on hurjasti.

Viimeisen vuoden aikana on ilmaantunut uutena enteenä menkoista rintakivut. Aluksi pari päivää ennen ja nyt jo 2vk ennen kuin menkat alkaa.

Työterveyslääkäri sanoi että nämä voivat ennakoida vaihdevuosia, mutta gynekologi oli toista mieltä. Munarakkuloita riittää hänen mukaansa vielä pitkäksi aikaa.

Netistä löytyy vaihdevuosista enimmäkseen tietoa vain korvaushoidoista ja siitä kun ne on jo päällä. Minkälaista se on ennen kuin ne alkaa? Kertokaas.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään vaihdevuotista paikalla?

Ap

Vierailija
2/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen vielä kerran.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torttu kuivui ja pinna kiristyi. Tajusin, että seksit oli nyt sitte tässä.

Vierailija
4/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisten väli lyhentynyt 28 päivästä 21- 24 päivään ja vuoto t o d e l l a runsasta, mutta määrä ehkä sama. 😂

Vierailija
5/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsäännöllinen kierto. Seksihulluus, vrt nuoren miehen tasoa, kun ennen olin lähes aseksuaali. Sitten kuumat aallot ja unettomuus sekä nivelsäryt. Mitään mielialaoireita ei ole ollut lainkaan.

Vierailija
6/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat jäi kerrasta pois kun olin 48v. Ei muita oireita, myöhemmin vähän kuumia aaltoja

Vierailija
7/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka yö kuuma aalto melkein kellontarkasti. Päivisinkin hiki. Menkat jatkuu vielä.

Vierailija
8/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikoilu yöllä, kasvot ja rintakehä märät. Estrogeenia peliin.

Vierailija
9/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Aika laidasta laitaan. Ei kellään ole tissit muuttuneet aroiksi? Tarkoitan todella aroiksi

Ap

Vierailija
10/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin loppui seksihalut. Sitten kuumat aallot, aivan helvetilliset, varsinkin öisin. Lihassärkyä. Muistikatkoksia.

Ikäänkuin olisi vanhentunut 10 vuotta kerralla.

Vierailija
11/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöhikoilu alkoi pari vuotta sitten, kuukautiset niukentuneet, kierto heittelee. (Elokuussa olikin sitten yhtäkkiä kahdet kuukautiset.) Iho ja limakalvot kuivuivat. Pinna kireällä usein, ja kuumia aaltoja päivisinkin, ja olen "vasta" nelikymppinen, että mitähän vielä... :(

Vierailija
12/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tissit arat täälläkin, unohdin mainita.

Vierailija
13/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä ne seksi halut loppuu? Olisi toivottu oire kun mies ukko ontunut eikä hänellä seksi haluja.

Vierailija
14/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vuoto niukkeni ja lyheni ja rinnat kipeytyivät myös toisin kuin ennen. Mukaan silloinen gynekologi ei uskonut olevan vaihdevuosioireita. Olin silloin 46 tai 47, muistaakseni.

Vierailija
15/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierto lyheni ensin ja vuoto runsastui todella. Samaan aikaa juurikin kamalan kipeet tissit ja muutakin pms oiretta melkein koko ajan. Ehkä viikkoon ei ollut oireita ja sitten taas pamahti kaikki pms oireet päälle.Pahinta oli mm tuo tissikipu, ei pystynyt kunnolla liivejäkään pitämään ja sitä kesti jopa useamman vuoden. Sitten kierto piteni ja jäi ensin yhdet kuukautiset väliin ja puolen vuoden kuluttua toiset. Näin jatkui pari vuotta kunnes ne loppuivat ja alkoivat kuumat aallot sekä kylmä paleleva olo vuorotellen.

Vierailija
16/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muuttuneet aroiksi. Välillä tuntuu viiltävää kipua rinnoissa, lekuri arveli  mastopatiaksi. Vuoto niukentunut todella paljon, mutt oviskipuja on vielä  toisella puolella. Ikää 46v.

Vierailija
17/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset runsautuivat ja tihenivät siinä 40 jälkeen, joskus 47-v alkaen kierto alkoi heitellä, välillä oli jo 6 kk vuotokin poissa. 51-v ei enää tullut kuukautisia, ja muutaman kuukauden päästä alkoi järjetön hikoilu. Hain hormonikorvauslääkkeet aika nopeasti.

Missään vaiheessa ei seksihalut poissa, ei kuivuutta eikä rintojen arkuutta.

Vierailija
18/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisenä ne seksi halut loppuu? Olisi toivottu oire kun mies ukko ontunut eikä hänellä seksi haluja.

50 -vuotiaana loppui minulla. Ei seksuaalisia mielikuvia, ei unia, ei kiihotuksen tunteita. Miksi luonto tekee tämän naiselle? Eihän tässä vielä haudan partaalla olla. Asiat olisivat hyvin monella lailla, parisuhde ja muukin. Ei vain kiinnosta.

Vierailija
19/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aiemmin käyttämään jatkuvasti pikkuhousunsuojaa. Nyt on paikat kuivat kuin tuo suoja ennen.

Vierailija
20/26 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sitä innostuu taas kun alkaa seuraava vuosikymmen täyttyä, siis lähellä 60 v. synttäreitä repäisee taas ja hankkii muutamat rakastajat. Nyt ei vois seksi vähempää kiinnostaa. Tai noh, yksi mies kyllä kiinnostaisi kovastikin....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän