Kuolemanlaakso, Tommi Kovanen & Jenny Rostain
Tämähän sai paljon mediatilaa viime viikolla mm. http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005356290.html
Oletteko lukeneet ex-jääkiekkoilija Tommi Kovasen ja Jenny Rostainin kirjan Kuolemanlaakso, jossa Tommi kertoo uransa päättymisestä vakavaan aivovammaan?
Vaikka jääkiekko ei kiinnostaa millään lailla, niin luin kirjan, ja paljon kysymyksiä jäi auki. Omaelämäkerrallinenhan tuo tarina on, yksi näkemys, ja ehkä kertomuksen kirjoittajakin olisi voinut olla Rostainin sijaan joku toinen. Mutta jäin miettimään (ex-)vaimon roolia.
Mies loukkaantui taklauksessa vakavasti, mutta hän sai apua vasta useamman päivän jälkeen. Kivut varmasti sitä luokkaa, että keskivertokansalainen olisi viety ambulanssilla sairaalaan. Eikö raskaana ollut vaimo kyseenalaistanut hoidon puutetta?
Esikoinen syntyi myöhemmin ja arki pienen koliikkivauvan kanssa on raskasta, mutta miksei hän hakenut apua sekä itselleen että miehelleen? Tai ylipäätään, ehdottivatko miestä hoitaneet neurologit, että elämänmuutos aivovamman vuoksi on niin raju, että apua arkeen on pakko saada?
Jotenkin jäi vaikutelma, että vaimolla oli statistin rooli kaikessa, vaikuttiko hän esimerkiksi asunnon ostoon ja myyntiin Mikkelissä millään tavalla? Tai kuinka tavanomaista on, että mies maksaa kaikki laskut, ilman että vaimo koskaan katsoo perään?
Kuitenkin akateemisesti koulutettu vaimo kyseessä, eikö hän välittänyt vai oliko mies niin autoritäärinen luonteeltaan?
Kommentit (29)
Kirjassa viitataan ex-vaimoon hyvin kauniisti, ja ymmärrän että hänestä ei haluta liikoja puhua, varmaan jo pienen lapsenkin vuoksi.
Tapahtumaketjua on vain vaikea ymmärtää, toki kukin meistä elää tyylillään ja lätkämaailma minulle tyystin vieras.
Ja vielä, on hurjaa että vakavan aivovamman saaneet eivät menetä ajokorttiaan. Tässäkin tapauksessa muutaman tunnin ajomatkalla pitää pysähtyä lepäämään/nukkumaan, niin herää kyllä kysymys että mitäköhän lääkärit ajattelivat?
Okei... Tosi surullista, että edes silloin kun mies tarvitsisi apua, niin vaimo ei auta :(
Kirjahan on yksinomaan Tommin oma näkemys asioista. Ei tulisi mieleenikään arvostella ex-vaimon tai muidenkaan läheisten toimia tuollaisessa "elämän helvetissä". Eiköhän jokainen, lähimmäisestään välittävä ihminen tee kaiken voitavansa tuollaisessa tilanteessa. Ennemmin olisin huolissani siitä miten tälläistä pääsee edes takaisin nyky-yhteiskunnassamme.
Kirjahan on yksinomaan Tommin oma näkemys asioista. Ei tulisi mieleenikään arvostella ex-vaimon tai muidenkaan läheisten toimia tuollaisessa "elämän helvetissä". Eiköhän jokainen, lähimmäisestään välittävä ihminen tee kaiken voitavansa tuollaisessa tilanteessa. Ennemmin olisin huolissani siitä miten tälläistä pääsee edes tapahtumaan nyky-yhteiskunnassamme.
Höh, luulin että puhutaan Kuolemanlaakso-yhtyeestä.
Järkyttävä tarina. Tekeekö aivovamma oikeutetuksi myös julkisen valehtelun? Vieläpä oman lapsensa kustannuksella. Kovasta ei nimittäin näy viikottain lapsensa luona, vaikka kirja ja haastattelut antavat niin ymmärtää. Talousasiat myös kuralla, arkisia maksuja ulosotto pullollaan. Jep jep.
ex-kiekkoilija kirjoitti:
Järkyttävä tarina. Tekeekö aivovamma oikeutetuksi myös julkisen valehtelun? Vieläpä oman lapsensa kustannuksella. Kovasta ei nimittäin näy viikottain lapsensa luona, vaikka kirja ja haastattelut antavat niin ymmärtää. Talousasiat myös kuralla, arkisia maksuja ulosotto pullollaan. Jep jep.
Surullista, koska SM-liigan tapaturmavakuutushan on ihan ok, n. 85% (max n 100 000 €:n palkasta).
Minusta aivovamma ei kyllä oikeuta valehteluun, laskujen hoitamatta jättämiseen, ym. Sitten pitää rakentaa turvaverkko siten, että arkielämä hoituu.
Tilanteessa, jossa sairastunut ei ota vastaan tarjottua apua ja tukea, ei ymmärrä itse sairautensa tilaa, katkoo välinsä läheisiin ja pakenee, tukiverkon rakentaminen on lähes mahdotonta.
Huomaa että tämä on vauva.fi ja ihmiset täällä toisiaan kunnioittamattomia paskiaisia. Kokekaa itse tuommoinen helvetti ja arvostelkaa sitten. Mulla ainakin suuri kunnioitus Kovasta kohtaan, tekee hyvää työtä sen eteen, että jatkossa tuommoisia vammoja ei tarvitsisi kaukalossa nähdä. Puhuu rehellisesti ja myöntää virheensä.
Salla kirjoitti:
Huomaa että tämä on vauva.fi ja ihmiset täällä toisiaan kunnioittamattomia paskiaisia. Kokekaa itse tuommoinen helvetti ja arvostelkaa sitten. Mulla ainakin suuri kunnioitus Kovasta kohtaan, tekee hyvää työtä sen eteen, että jatkossa tuommoisia vammoja ei tarvitsisi kaukalossa nähdä. Puhuu rehellisesti ja myöntää virheensä.
Valitettavan moni pitää Kovasen puheita totena, mutta moni asia todellisuudessa on kuitenkin niin toisin. Katkonut täysin välinsä entisiin läheisiin, ei ota apua vastaan, vaikka sitä tarjotaan ja tarvitsisi. Surullisia on se, että ei edes tapaa lastaan, vaikka julkisuudessa kertoo viikoittain näin tekevän ja että poika on nyt tärkeintä.
Ex-läheinen kirjoitti:
Salla kirjoitti:
Valitettavan moni pitää Kovasen puheita totena, mutta moni asia todellisuudessa on kuitenkin niin toisin. Katkonut täysin välinsä entisiin läheisiin, ei ota apua vastaan, vaikka sitä tarjotaan ja tarvitsisi. Surullisia on se, että ei edes tapaa lastaan, vaikka julkisuudessa kertoo viikoittain näin tekevän ja että poika on nyt tärkeintä.
Mistä tiedätte ettei tapaa lastaan? Olen itse nähnyt hänet lapsensa kanssa Helsingissä. Tapaamisten tiheyttä nyt on vaikea arvioida, mutta käsittääkseni melko usein kuitenkin.
40-vuotias kouluttamaton keskiverto Liiga-pelaaja loukkaantuu päähän... mutta tajuaa sitten uran olevan lähellä loppua ja näkee Liigan eläketurvan porttina josta toimeentulo on turvattu pitkälle tulevaisuuteen...
Vakavasti päähän loukkaantuneena kärsien muistikatkoksista ja muista moninaisista oireista tekee tarkkaakin tarkemman yksityiskohtaisen selvityksenpohjalta kirjan jota kiertää lähetyssaarnaajana esittelemässä kuin messias kaikkien uskoessa tarina sympatianpuutteessa sillä päävammoja on hankalampi näyttää toteen kuin jalan amputointi tai muut fyysiset vammat... Tuo kaveri uittaa kaikkia ihan 100 - 0... hän oli esiintyjä jo pelatessaan ja teatteri on jatkunut nyt myös kaukalonulkopuolella niinkuin kirjansivuillakin kertoo huijausnäytelmistään sairaalassa ja muualla ja olen lähes 100 varma, että nyt vedätetään huolella kaikkia... Kukaan ei uskalla edes miettiä tai epäillä mitään muuta sillä silloin leimataan heti Karalahden kaltaiseksi tunteettomaksi mulkeroksi jolla itsellään on aivovamma kun ei ymmärrä miten vaikeaa on toisella !!
Jos saaga jatkuu niinkuin oletan niin pahan aivovamman saanut ex.kiekkoilija Tommi on seuraavissa eduskuntavaaleissa ehdokkaana ja paukahtaa läpi, että holahtaa ja kas meillä on taas yksi aivovammainen kansanedustaja lisää...
Siinä on kyllä vakka kantensa löytänyt. Rostainillakaan kaikki muumit järjestyksessä... käyttää "aivovammaista" hyväkseen.
Tommin veroäyrit vuodelta 2015 ovat 90 000€ eli yvin on mennyt tarina läpi kaikille kun käytetään häikäilemättä SM-liigan pelaajien taparturmavakuutusta hyväksi vielä vuosienkin jälkeen loukkaantumisesta.
Ehdottaisin seuraavaksi näytttelijäksi siirtymisttäTommillle sillä niin moonta kertaa hän on urallaan uhriutunut niin KalPasaa, JYPssä kuin nyt myös Lukossakin....ainako vika järjestellmässä?
Bluffi kirjoitti:
40-vuotias kouluttamaton keskiverto Liiga-pelaaja loukkaantuu päähän... mutta tajuaa sitten uran olevan lähellä loppua ja näkee Liigan eläketurvan porttina josta toimeentulo on turvattu pitkälle tulevaisuuteen...
Vakavasti päähän loukkaantuneena kärsien muistikatkoksista ja muista moninaisista oireista tekee tarkkaakin tarkemman yksityiskohtaisen selvityksenpohjalta kirjan jota kiertää lähetyssaarnaajana esittelemässä kuin messias kaikkien uskoessa tarina sympatianpuutteessa sillä päävammoja on hankalampi näyttää toteen kuin jalan amputointi tai muut fyysiset vammat... Tuo kaveri uittaa kaikkia ihan 100 - 0... hän oli esiintyjä jo pelatessaan ja teatteri on jatkunut nyt myös kaukalonulkopuolella niinkuin kirjansivuillakin kertoo huijausnäytelmistään sairaalassa ja muualla ja olen lähes 100 varma, että nyt vedätetään huolella kaikkia... Kukaan ei uskalla edes miettiä tai epäillä mitään muuta sillä silloin leimataan heti Karalahden kaltaiseksi tunteettomaksi mulkeroksi jolla itsellään on aivovamma kun ei ymmärrä miten vaikeaa on toisella !!
Jos saaga jatkuu niinkuin oletan niin pahan aivovamman saanut ex.kiekkoilija Tommi on seuraavissa eduskuntavaaleissa ehdokkaana ja paukahtaa läpi, että holahtaa ja kas meillä on taas yksi aivovammainen kansanedustaja lisää...
Näytelmästä susi lampaan vaatteissa!
Kuolemanlaakso kirja pitää sisällään paljon myös Tommin itsensä myöntämiä valheita, mutta siellä on myös paljon asioita joita hän väittää todeksi kuten uskollisuus vaimoon (huutonaurua!!) vaikka nekin ovat valheita... minulle tuo kirja on valheidenpesä kokonaisuudessaan!!
Koskahan tämä kupla puhkeaa??
Olisi kivaa kuulla ex.vaimon, Huhtalan ja Rajalan kommentit sekä näkemykset asioista!
Tavallaan jos joutuu näyttelemään ja valehtelemaan noin paljon niin vikaa on oikeastikin silloin olemassa, mutta se vika oli jo syntyessä ja siitä Vakuutus maksaa turhaan uransa lopettaneelle liigajyrälle!
Kuinka moni Tommia "haukkuva" on itse kokenut tai nähnyt mitä aivovamma voi tehdä sen saajalle ja/tai läheisille? Itse kohta 4vuotta taistelleena ihmettelen että eikö ole tarpeeksi tietoa asiasta vai onko teillekkin tullut pikkasen liikaa iskuja kuuppaan?
En ole lukenut kirjaa vielä, mutta olisiko niin ettei ex-vaimosta haluta puhua liikaa?