Ulkomaille tienaamaan. Minne?
Mihin kannattaa suunnata hommiin? Taskussa yliopistotutkinto ja mukavasti kertynyttä työkokemusta. Englanti erinomainen, saksa ok. Ura ja työ on minulle tärkeitä, käytän työhön paljon aikaa. Olen nyt havahtunut siihen että voisin ulkomailla saada korkeamman palkan ja huokeamman veroprosentin. Myös kansainvälinen kokemus tekisi hyvää. Olisi kiva kerryttää tässä vaiheessa elämää varallisuutta hiukan nopeammin, säästää perheenperustamista ja kivaa kotia ja muutenkin tulevaisuutta varten. Nyt säästöt karttuvat tuskallisen hitaasti. Onko kokemuksia työelämästä Sveitsissä, Norjassa, Luxemburgissa, Saksassa, Briteissä?
Kommentit (50)
Aloitus ei kuulosta uskottavalta, mutta olen pahoillani jos olen väärässä. Eiköhän työllistymisessä olennaisinta ole oma alasi eikä se että sinulla on jokin yliopiston tai korkeakoulun tutkinto. Kun kerran olet omalla alallasi työssä, saat varmaankin parhaiten vinkkiä oman alasi kollegoilta tai mistä tahansa alan verkostoilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ausseissa on myös hyvät palkat.
Ja hyvä sää, aah. Mutta sieltä ei noin vaan tehdä viikonloppuvisiittejä Suomeen läheisten luo.
Ei mutta niillä on lomaa muutenkin vähän väliä. Voi käydä oleen pari viikkoa silloin kun siltä tuntuu. Jos ylipäätään alkaa siltä tuntuun.
Mistä aiot sen äijän hankkia ja minne jäädä asumaan? Eiköhän tämä ole melko olennainen kysymys tässä kohtaa, jos kerran raha kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus ei kuulosta uskottavalta, mutta olen pahoillani jos olen väärässä. Eiköhän työllistymisessä olennaisinta ole oma alasi eikä se että sinulla on jokin yliopiston tai korkeakoulun tutkinto. Kun kerran olet omalla alallasi työssä, saat varmaankin parhaiten vinkkiä oman alasi kollegoilta tai mistä tahansa alan verkostoilta?
Kai tässä oli ideana herätellä laajemmin keskustelua ja kuulla kokemuksia muilta? Tietenkin se oma erikoisala on lopulta ratkaiseva, mutta tässä kysyttiin kokemuksia eri maista ja ulkomaille lähdöstä.
Minä tykkäsin asua ja olla töissä Hollannissa. Perheen tulin perustamaan Suomeen.
Eiköhän se Suomen eduksi tullut se minun ulkomailta haettu työkokemus, käytännössä kävin siellä saamassa kisällinopin ja tulin takaisin tekemään mestarin töitä, ja kouluttamaan kisää kisällejä. Jos tällainen vertaus akateemisesta työstäkin sallitaan.
Käytännössä meidänkin alalla tutkinto on vain alusta jolle sitä osaamista voi alkaa rakentaa. Kyllä se ammatti opitaan siellä työssä, ja sen opettavat kokeneemmat ammattilaiset siellä käytännön tehtävissä.
Tämä sille joka jupisi että Suomesta muka viedään joku ihmeellinen koulutuksella saatu osaaminen hyödyttämään muita.
Minulle ei ollut Suomessa töitä silloin. Kai se oli parempi tienata siellä leipäni itse, kun olla täällä yksi suu lisää ruokittavana?
Vierailija kirjoitti:
Mistä aiot sen äijän hankkia ja minne jäädä asumaan? Eiköhän tämä ole melko olennainen kysymys tässä kohtaa, jos kerran raha kiinnostaa.
Kyllä se ukko tarttuu jostain mukaan jos on tarttuakseen.
Olen pahoillani jos olet itse jonkun muun tilipussista riippuvainen ja se tekee sinusta noin kärttyisän, kaikki muut eivät silti ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä kirjoitti:
Että nyt on hyvä lähteä kun ilmanen koulutus saatu? Just joo...
Kuusikymppisenä voi sitten palata yhteiskunnan elätiksi.
Eikun silloin mennään Portugaliin. Suomeen tullaan sitten kun ei enää pärjätä ilman ulkopuolisten apua. Lapset tulevat toki kouluttautumaan tänne myös.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin asua ja olla töissä Hollannissa. Perheen tulin perustamaan Suomeen.
Eiköhän se Suomen eduksi tullut se minun ulkomailta haettu työkokemus, käytännössä kävin siellä saamassa kisällinopin ja tulin takaisin tekemään mestarin töitä, ja kouluttamaan kisää kisällejä. Jos tällainen vertaus akateemisesta työstäkin sallitaan.
Käytännössä meidänkin alalla tutkinto on vain alusta jolle sitä osaamista voi alkaa rakentaa. Kyllä se ammatti opitaan siellä työssä, ja sen opettavat kokeneemmat ammattilaiset siellä käytännön tehtävissä.Tämä sille joka jupisi että Suomesta muka viedään joku ihmeellinen koulutuksella saatu osaaminen hyödyttämään muita.
Minulle ei ollut Suomessa töitä silloin. Kai se oli parempi tienata siellä leipäni itse, kun olla täällä yksi suu lisää ruokittavana?
En tarkoittanut osaamisen katoamista vaan ap:n asennetta että rahaa pitää saada enemmän kuin täällä paskassa Suomessa. Kuitenkin tämä paska maa maksoi hänenkin kymmenientuhansien koulutuksensa.
Jos olet rahan perässä ja saksa sujuu niin ehdottomasti Sveitsiin. Palkat ovat korkeat ja verotus pieni. Elinkustannukset ovat toki korkeat ja sairastaminen ja lastenteko on kallista, mutta jos olet perusterve lapseton niin mikäs siinä, mukava maa.
Itse lähdin Norjaan. Tulot verojen jälkeen tuplat Suomeen verrattuna. Elämisen hinta about sama tai korkeintaan +20% Suomeen verrattuna. Rennompi työelämä. Tänne jään.
Dubai. Olen itse ollut siellä vuoden töissä, on vapaamielinen arabimaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä meidänkin alalla tutkinto on vain alusta jolle sitä osaamista voi alkaa rakentaa. Kyllä se ammatti opitaan siellä työssä, ja sen opettavat kokeneemmat ammattilaiset siellä käytännön tehtävissä.Tämä sille joka jupisi että Suomesta muka viedään joku ihmeellinen koulutuksella saatu osaaminen hyödyttämään muita.
En tarkoittanut osaamisen katoamista vaan ap:n asennetta että rahaa pitää saada enemmän kuin täällä paskassa Suomessa. Kuitenkin tämä paska maa maksoi hänenkin kymmenientuhansien koulutuksensa.
Sulla ei vissiin ole sen kanssa kuitenkaan ongelmaa, että se sama paska maa maksaa sun työttömyyskorvaukset, asumistuet ja kaikki muutkin lorvimistuet.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on aika korkea verotus hyvätuloiselle sinkulle. Suomen tasoa. Perheverotuksen piirissä pääsee huokeammalla, jos vain toinen on töissä.
Jos olet selfemployed niin saksassa paasee 19%
Itse olen ollut Belgiassa, Itavallassa, Saksassa ja Briteissa
Itavallan keikka on ollut mieleisin. UKn rahakkain. Palkka on nyt 9000£/kk
Mulle tarjottiin keikkaa Gran canarialle, mutta harmikseni olin kirjottanut Itavallan paperin alle 1h aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei vissiin ole sen kanssa kuitenkaan ongelmaa, että se sama paska maa maksaa sun työttömyyskorvaukset, asumistuet ja kaikki muutkin lorvimistuet.
Tuokaan ei olisi ongelma mutta politikkojen rikollinen toiminta on jo suuresti haitalista. Paaministeri jonka businekset ei pyori ilman rahan ryostoa muulta kansalta.
Pitaa olla niin korkeakuultuurinen, etta. Taas rahat turhuuteen kansalta joka ei moista halua. Oiva paikka taas puljata rahaa kansalta.
Suomi on todella korroptoitunut maa. Ainut etta korruptio on laillista kun sen tekee oikein.
Sveitsi ehdottomasti. Asuminen/eläminen on toki kallista (mm. vuokra lähemmäs 2000 chf, pakollinen sairasvakuutus noin 300 chf kuussa jne), mutta veroprosentti on pieni (riippuu paikkakunnasta noin 5-15%) ja palkat korkeita. Ilman saksan kielen taitoa en lähtisi, mutta jos se on sinulla hallussa, niin tänne vaan. Erityisesti IT-alalla tienaa huimasti. Jos saat työpaikan, niin saat EU-kansalaisena oleskeluluvan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap vaan tuo jolta lainasit. Keneltä se on pois jos käy muualla tienaamassa, ja tulee joskus maailmassa takaisin ammattilaisena kasvattamaan perhettä ja maksamaan veroja. Vai onko ne lapsetkin sinusta vain menoerä? Eikös niitä juuri pitänyt tehdä.
Epäilen vahvasti että sinäkö olisit meidän koulutukset maksanut, kyllä ne on olleet meidän raskasta työtä tehneet vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ukko tarttuu jostain mukaan jos on tarttuakseen.
Olen pahoillani jos olet itse jonkun muun tilipussista riippuvainen ja se tekee sinusta noin kärttyisän, kaikki muut eivät silti ole.
No eivät miehet tosiaan yleensä ole.
No mutta kyllähän se on suomalaisen yhteiskunnan ongelma että tänne ei yksinkertaisesti kannata uraihmisen jäädä töihin eikä varsinkaan pyhittää elämäänsä työnteolle ja uralle. Suomesta on ihan älytön aivovuoto ulkomaille, ja moni jää ulkomaille pysyvästi. En nyt ehdota mitään tasaverotusta mutta pitäisi ymmärtää että maailma on nykyään avoin ja 50-60% veroprosentti kyllä karkottaa väkeä pois.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Brysselissä EU-hommissa tienaa ihan mukavasti, eikä työssäkään ole valittamista.
EU-hommat ole työtä vaan verovaroilla kustannettua loisimista. Häpeä!
Ja hyvä sää, aah. Mutta sieltä ei noin vaan tehdä viikonloppuvisiittejä Suomeen läheisten luo.