Kysymys,johon olisi kiva saada " kohtalotoverin" vastaus,jos sellaista on...???
Mulla on tällänen onkelma...Mulla on aina ollu TODELLA epäsäännölliset kuukautiset...Nyt sain siihen terot,joita käytin,kaikki oli ihan ok,kunnes ajattelin kokeilla tuleeko menkat luonnollisesti,no kerran tuli ylilyhyet ja siihen se taas tyssäsi:(Oon ollu nyt vuoden naimisissa,ei olla käytetty ehkäisyy.Oon tässä miettiny et miten voi tulla raskaaks ku ei oo menkkojakaan,mission impossible,vai onko?
Haluaisin siis kysyä että onko joku jolla sama ongelma ja mahd. syönyt Teroja ja esim.Clomeja samaan aikaan ja tärpännyt?Se olisi ihana kuulla,että tässä ois ees jotain toivoo.Oon ajatellu ite pyytää lääkäriltä niit Clomeja(??)jos ei parempaa vaihtoehtoo oo.Jos kuulostaa tutulta tai osaisit neuvoa,laita viestiä,se helpottais oloo.
Lämmintä kevään jatkoa kaikille ja odottaville antoisaa odotusta;)
Kommentit (6)
Meidän tarina on tälläinen.
Aikanani hakeuduin gynen vastaanotolla epäsäännöllisen kuukautiskierron takia. Pillereitten lopetuksen jälkeen menkat olivat säännölliset puolisen vuotta, sitten kierto alkoi pitenemään ja vaihteli 30-60 päivän välillä. Gyne määräsi puoleksi vuodeksi terolutit, niiden aikana kierto oli normaali, mutta kun terot loppu tuli yhdet menkat normaalisti ja sitten taas kierto piteni. Sain lähetteen tays:n hormooni- ja lapsettomuuspolille. Ensin kokeiltiin climeja ja sitten siirryttiin pistoshoitoihin. Syy lapsettomuuteen ja epäsäännöllisiin kuukautisiin oli ovuloimattomuus.
Hoitoja kaikkiaan tehtiin 3 x inseminaatio, 1 IVF punktio, jonka jälkeen sain hyperin ja tuoresiirtoo ei tehty, 1 pakastealkionsiirto.
Meille kuitenkin kävi hyvin onnellisesti hoitotauolla. Tulin luomusti raskaaksi, eli ihmeitä tapahtuu ja ovuloimatonkin voi joskus ovuloida.
Kannattaa pyytää lääkäriltä tarvittavat tutkimukset tai lähete jonnekkin lapsettomuutta hoitavaan paikkaan.
t: Nurminata ja pikku ihme rv 15+1
Huh,olipa helpottavaa kuulla onnellisia tarinoita.Ehkä tässä vielä on toivoa.Ja onnea sinulle,varmaan aivan uskomatonta.Lääkärin aika mulla varattu 18.päivä tätä kuuta,saas nähä pistääkö eteenpäin.Ihanaa että jaksoitte vastailla<3
Kiitos sullekkin vastauksesta.On helpottavaa kuulla että jollain muullakin on sama lähtö tilanne.Ja että toivoa vielä on.Pitää kysellä saisko minkälaisen kuurin lääkäriltä ja toiv. voisin sitten siirtyä odottajien palstalle...
Antoisaa odotusta sinulle!
Minä en myöskään ovuloinut. Pillereiden lopettamisen jälkeen kuukautisia ei tullut ollenkaan ja hormonihoidoilla sain ne taas jotenkuten toimimaan. Mitkään clomit ei ilmeisesti näissä tapauksissa auta.
Pääsin hoitoon yksityiselle noin vuosi pillereiden lopettamisen jälkeen, vaikka lääkärit hokivat luomuraskaudenkin olevan mahdollinen. Hoidossa menopur-piikeillä minulle saatiin aikaan ovulaatio ja neljännestä hoitokierrosta (ovulaation induktio + inseminaatio) alkoi kaksoisraskaus, mutta kaksosista toinen menehtyi kohtuun rv 6. Toinen kuitenkin potkii mahassa (rv 31+3) yhä edelleen :)
Hakeudu rohkeasti hoitoon, kyllä se siitä! Minulle kerrottiin, että onnistumisprosentit lapsettomuushoidoissa ovat " ovuloimattomien" kohdalla erittäin hyvät - edellyttäen ettei muuta ole vialla.
Rauhallista pääsiäistä!
Ajattelin tuoda myos oman kokemukseni tanne, minulla oli myoskin epasaannolliset kuukautiset ja kokeilin teroja yms..kunnes vuosia jalkeenpain uusi laakari huomasi etta minulla ei ollut enaan munasoluja ollenkaan, ja tama kavi ilmi vain pienen pienella verikokeella. Siis suosittelen kaikille joilla on vahankaan epasaannolliset kuukautiset etta pyydatte normaalien kokeiden (kuten kelarauhaskokeen, kilpirauhaskokeen)lisaksi follikkelihormooni-kokeen. Samalla kokeella nakee munasarjojen toiminnan ja raskauden. Siis eritain hyodyllinen ja jos tulokseksi tulee liian korkea arvo teilla toivottavasti on mahdollisuus pakastaa omia sukusolujanne, minulla tulos loydettiin liian myohaan ja nyt joudun ottamaan luovutetun munasolun.
Oikein hyvaa paasiasta sinne Suomeen.
Mulla on myös aina ollut epäsäännölliset menkat, siis silloin, kun en ole pillereitä käyttänyt. 2002 mulle määrättiin terolutit, mutta nekään ei toimineet kuin muutaman kierron, sitten 2003 otettiin käyttöön clomit ja megestinit (vastaava kuin terolut mutta tehokkaampi), mutta vieläkään ei tullut tulosta. Lopulta siirryttiin lapsettomuushoitoihin, joissa todettiin, ettei clomit mulla tehoa, ja siirryttiin pistoshormoneihin. Ja kyllä se vaan niin oli, että raskautuminen on omalla kohdallani ollut todellakin kiinni ovulaation puutteesta, sillä kuten lääkäri mulle jossain vaiheessa totesi, tulen raskaaksi heti, kun ovulaatio saadaan alkuun. Valitettavasti vaan eka oli kemiallinen, toka kohdun ulkoinen, kolmas meni kesken heti plussan jälkeen ja vasta tämä neljäs ekasta ivf:stä alkanut raskaus näyttäisi jatkuvan, nyt mennään kyllä vasta viikolla 9+0.
Sun kohdalla hyvä merkki on se, että terolutien jälkeen tuli luomukierto, eli selvästi ne korjaavat omaa kiertoa. Voi hyvinkin olla, että clomit teroluteihin tai vastaaviin yhdistettynä riittäisivät sulle. Ei kun kyselemään lääkäriltä! Pyydä ovulaatiota mittaava s-prog (keltarauhashormonitasoa mittaava verikoe) luteaalivaiheen puoliväliin, niin saat varmistuksen, ovuloitko lääkkeillä. Noissa mittauskierroissa ei sitten kyllä saa syödä teroluteja. Jos ovulaatiota ei tapahdu verikokeen mukaan, saat varmaan kohtuu nopeastikin lähetteen jatkoon.
Kyllhän se niin on, että aika vaikeaa on tulla raskaaksi, jos omaa kiertoa ei ole. Mutta kuten oma esimerkkini osoittaa, apu on löydettävissä, ja monille se löytyy vielä helpommin!
-Osse ja Santeri rv 9+0