Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laskimotukos/veritulppa 20- vuotiaalla

Vierailija
14.09.2017 |

Olin viime viikolla leikkauksessa (toimenpide tehtiin yläraajaan). Sain sitten jostain syystä laskimotukoksen vasempaan pohkeeseen. Käytän e-pillereitä, mutta en tupakoi. Olen aina ollut urheilullinen ja noudattanut terveellisiä elämäntapoja. Miten voi olla mahdollista, että terve nuori henkilö saa tällaisen vaivan itselleen?

Kipu on aivan sietämätöntä ja minun on hyvin hyvin vaikea kävellä. Koko pohje on nilkkaan asti myös kosketusarka.

Oisko kellään kokemusta siitä, että miten tätä kipua saisi lievitettyä mahdollisimman nopeasti? Särkylääkkeitä olen syönyt paljon sekä käyttänyt tukisukkia. Myös verenohennuslääkkeittä määrättiin 3kk ajan. Olisi kiva palata jo normaaliin elämään, eikä maata vain sängyssä kipujen takia.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veritulppa on suoraan sanottuna perseestä. Lokakuussa on 7,5h lento ja pelottaa että tulppa uusii. Käytän Marevania. 

Tyttären luokkakaverin äiti kuoli keuhkoveritulppaan 40v.

Kenen idea lähteä tuollaiselle lentomatkalle,kai siitä nyt voi kieltäytyä.

Vierailija
22/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tota noin, veritulppa ei ole mikään leikin asia, älä hötky vaan pysy aloillasi ja anna parantua. Mulla oli parikymppisenä tukos ja jouduin lopettaa e-pillerit ihan koko loppuelämäksi koska muuta syytä tukokseen ei löytynyt. Kipu todellakkn on hirveä, mutta ei siihen auta kun veren ohentaminen. Ole aloillasi niin paljon kuin mahdollista. Itse jouduin kävelemään kainalosauvoilla 1,5kk ja levossa kk.

Hoitona Marevan sekä joku piikillä päivittäin laitettava ohennusaine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalaöljykapselit ohentaa myös verta. Samoin konjakki. Anopin  veritulppa joskus 60-luvulla oli hoidettu konjakilla, ihan lääkärin määräyksestä. Tai kai mikä hyvänsä alkoholi ajaa asian...

Mutta tosiaan, saat keksiä kuukautiskipuihisi jonkin muun hoidon kuin e-pillerit. Vaihtoehtoja on kyllä, esimerkiksi kovemmat kipulääkkeet, lihasrelaksantit tai ihan vaan bentsot. Ne kun lievittää myös tuollaisia kramppityyppisiä kipuja, eivät vaikuta pelkkään mielialaan.

Vierailija
24/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskipujen syy kannattaa selvittää. Omalla 20v tytöllä olikin endometrioosia kovien kipujen takana. Se leikattiin tähystyksessä ja kivut helppottivat.

Vierailija
25/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei voi istua loppuelämäänsä kotonakaan vaikka olisi ollut veritulppa. Toki lentäminen on aina riski. Mutta ei se ainakaan lääkäreiden mielestä ole kiellettyä tai sen vaarallisempaa kuin yleensäkään. Tulppa oli elokuussa ja lento on lokakuussa. Marevan, tukisukat, liikettä jalkoihin ja vettä ja herran haltuun.

Tulpan syy oli verenhyytymishäriö niin riski uuteen tulppaan ei poistu koskaan. Pelosta huolimatta aion yhä reissata.

Vierailija
26/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän 33 vuotta elin onnellisen tietämättömänä että minulla oli verenhyytymishäiriö joka altistaa tulpalle.

Käytin e-pillereitä 13 vuotta, yksi leikkaus ja 2 raskautta ja 2 synnytystä ym. potentiaalisia riskejä.

Uskoin naiivisti ettei minulla ole niin huono säkä että tulee tulppa. Tulppa tuli jalkaan kun olin 48v. 

Vierailija
27/28 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa niin kauhealta! Ja tuntuukin myös. Osaisko joku vielä sanoa, että miten helposti tuo uusiutuu? Voinko elää elämääni enää normaalisti tämän jälkeen vai joudunko jatkuvasti pelkäämään ja varomaan?

Urheilen monta kertaa viikossa ja tykkään käyttää korkokenkiä. Syön terveellisesti eikä oo koskaan ollu terveyden kanssa mitään isompia ongelmia. Joudunko jättämään urheilun? Korkokengät? Olisi matkakin tulossa ens vuonna, jossa muutaman tunnin lento.

En selviä kyllä normaali kuukautisista millään... kohdunpoistoja tuskin tehdään hevillä? En halua lapsia elämääni, niin miksi kärsiä kuukautisista silloin?

Voi olla, että lioittelen, mutta tämä kuulostaa ihan kuolemantuomiolta. Pahoittelut, jos, ja kun kuulostan ylianalysoivalta hölmöltä.

AP

Vierailija
28/28 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat jatkaa hormoniehkäisyä niin ehkä hormonikierukka on parempi kuin pillerit. Hormonikierukan voi laittaa vaikka ei olisi synnyttänyt. Jos olen oikein ymmärtänyt niin hormonikierukan tulppariski on pienempi kuin pillereiden. Ja osa lääkäreistä määrää tulpan jälkeen minipillereitä mutta ne ei kai auta menkkavaivoihin.

Kukaan ei tiedä sinun riskiäsi saada uusi tulppa koska syytä ei tiedetä. Jos sinulla on hyytymishäiriö ym niin silloin riski on suurempi. Elämäänsä ei voi kuitenkaan elää pelossa ja kaikkea varoen sillä silloin jää koko elämä elämättä. Toki tervettä järkeä pitää käyttää.