Lapsuutesi biisitrauma
Minulla Varrella virran. En koskaan jaksa oikein kuunnella biisien tarinoita ja tuostakin taisin kuunnella vain sen verran että jotain saastumista ja "pääkallo löytyi valkoinen".
Kommentit (75)
Traumatisoiduin pienenä Tenavatähti-fanina kun Matias Sassali lauloi Elämää juoksuhaudoissa. En pystynyt ajattelemaan muuta kuin juoksuhaudoissa makaavia miehiä, ja heidän äitejään jotka valvovat rukoilemassa poikiensa puolesta. Laulu oli niin surullinen, että aloin lähes inhota sitä. Ja tietysti suomalaiset mummut ja vaarit äänestivät Sassalin yleisösuosikiksi, niin etten päässyt laulusta millään eroon :D
Vierailija kirjoitti:
Lumi teki enkelin eteiseen.
Serkut muuttivat tuolloin Ruotsiin, ja pelkäsin että heille tapahtuu jotain pahaa kun biisissä laulettiin että kun joku lähti Ruotsiin ja joku jäi itkemään ja sitten lunta tuli sisälle asti ja tehtiin enkeli.
Näin meidät lapset saadaan traumatisoitua pienestä asti, tällä suomalaisella melankolisella itsarityylisellä musiikilla :((
Mä kuulin tämän ekan kerran partioleirillä iltanuotiolla kun joku lauloi kitaran säestyksellä. Alkoi ahdistamaan ja koti-ikävä paheni siten, että seuraavana päivänä isäni joutui hakemaan minut leiriltä kotiin. Olin 9 v. "äiti lensi taivaaseen" oli liikaa.
Tämä oikeesti ahdisti pitkään. Pelle Miljoona: Gabriel
"Gabriel ei viihtynyt koulussa
ja olisi sen lopettanut
mut faija sano jos joulutodistuksessa
on nelosia niin mä tapan sut
no todistuksessa oli kolme nelosta
ja joulujuhla päättynyt
mutta hän ei vapissut pelosta
oli elämästään päättänyt
ja saman päivän iltana
hän roikkui narun jatkeena
oman talonsa vintissä
tähdet loistivat silmissä"
Kanoottilaulu (kaanonisesti laulettuna).
Tears for Fearsin Mad World, mutta se hitaampi Gary Jules:in versio siitä, vuodelta 2001. Jotenkin kamalan painostava biisi.
Ultravoxin Dancing with tears in my eyes. Musiikkivideolla eletään ydinsodan hetkiä ja päättyy rakastuneen pariskunnan kuolemaan.
Irwin Goodmanin Häirikkö. Oli jollain Finnhits -levyllä. Epämiellyttävä kappale minusta edelleen, lapsena jopa pelottava.
Vierailija kirjoitti:
Ultravoxin Dancing with tears in my eyes. Musiikkivideolla eletään ydinsodan hetkiä ja päättyy rakastuneen pariskunnan kuolemaan.
Musiikkivideolla oli myös mies joka yritti ehtiä töistä kotiin perheensä luokse ennenkuin ydinpommi pamahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Varrella virran. En koskaan jaksa oikein kuunnella biisien tarinoita ja tuostakin taisin kuunnella vain sen verran että jotain saastumista ja "pääkallo löytyi valkoinen".
Minusta pääkallokohta oli lapsena vaan jännä, mutta samasta biisistä kohta "pois vaatteet päältä riisutaan" kuulosti lapsena tosi rivolta. :'D
En tiedä miksi pelkäsin lapsena Frederikin Ramaya-biisiä. Varmaan siksi kun siinä on niin paljon huutoa ja korostetaan r-kirjainta joka kuulosti lapsen mielestä kiroilulta.
Se jossa lauletaan "tuolla metsässä makaa kuollut mies, näin huutaen poika juoksi kylään, tuolla metsässä makaa lumeen kuollut mies, kuollut mies on tuttu kukaties".
Sir Elwoodin Hiljaiset Värit: 10 tikkua laudalla. Karmiva tarina, joka sai lapsen mielikuvituksen lentämään. Vieläkin se kappale saa samoihin mietteisiin ja maailmaan.
Virret sun muut uskonnolliset loilutukset, joita jouduin kirkkoon kuulumattomuudesta huolimatta ala-asteen musiikkitunneilla kuulemaan. Etenkin raivostutti, kun olivat hyvin rasittavia korvamatoja ja jäivät vuosiksi päähän soimaan nuo rallatukset.
Eikö niitä voisi hoilata jossain kirkossa ja jättää kouluun jotkut vähempi uskonnolliset laulut, joita niitäkin riittää? (Tai laulettaisiin edes tasapuolisuuden nimeksi muidenkin uskontojen kappaleita, jos niitä on pakko perusopetuksen yhteydessä laulaa.) Joku Suvivirsi nyt vielä menee, kun hauska laulaa aina itse "kauniisti todistusta koristaa nelonen" ;D
Mutta jotkin saatanan Hoosiannaaaa Daaavidin poikaaaa".. Vittu mitä paskaa.
"Jokainen ihminen on laulun arvoinen" oli mielestäni todella surullinen ja ahdistava biisi. Vieläkin tulee kylmät väreet, kun muistan millainen fiilis tosta biisistä tuli lapsena. Oli jossain mainoksessa vielä, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oikeesti ahdisti pitkään. Pelle Miljoona: Gabriel
"Gabriel ei viihtynyt koulussa
ja olisi sen lopettanut
mut faija sano jos joulutodistuksessa
on nelosia niin mä tapan sut
no todistuksessa oli kolme nelosta
ja joulujuhla päättynyt
mutta hän ei vapissut pelosta
oli elämästään päättänyt
ja saman päivän iltana
hän roikkui narun jatkeena
oman talonsa vintissä
tähdet loistivat silmissä"
Voiko noin sairaita laulun sanoja edes olla, tekee tod pahaa:((
Itselläni elävä muisto siitä kun istuin kaiuttimen vieressä vollottamassa Tarja Ylitalon kappaletta "Mua kuule äiti". Varsinkin sen jälk kun olen itse tullut äidiksi en ole pystynyt kys laulua kuuntelemaan lainkaan, kuristun pelkkään ajatukseen siitä, että lapseni menisivät pois kuten laulussa enkä olisi antanut heille aikaani mistä laulun äitiä "moititaan".
Ja myös aikuisuuden trauma: islannin menninkäinen Björk ja biisi Oh so quiet. Tekotaiteellista p askaa. Kertokaa mulle joku, joka tykkää ko. tuotoksesta, että mitkä kilarit se saa kesken biisin ku se sekoaa ja rääkyy ku joku totaali retardi? Tiedätte sen kohdan. Se ei taatusti kykene vetämään sitä kilahtamista kahta kertaa samalla tavalla, eli kuten siinä orkkistaltioinnissa. Ihan hirveä biisi kokonaisuudessankin. Mielenterveyskuntoutuja tason erikoisuuden tavoittelua. Ei mitään muuta. Karmeaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen ihminen on laulun arvoinen" oli mielestäni todella surullinen ja ahdistava biisi. Vieläkin tulee kylmät väreet, kun muistan millainen fiilis tosta biisistä tuli lapsena. Oli jossain mainoksessa vielä, hyi.
"Jokainen elämä on arvokas" jne.
Vierailija kirjoitti:
Se jossa lauletaan "tuolla metsässä makaa kuollut mies, näin huutaen poika juoksi kylään, tuolla metsässä makaa lumeen kuollut mies, kuollut mies on tuttu kukaties".
Liehuva Liekinvarsi ja Markku Blomqvist. Oli karsinnoissa Suomen euroviisu-ehdokkaana vuonna 1977, mutta Suomea lähti edustamaan Monica Aspelund ja Lapponia.
Sama!
Minua Lounatuulen laulussa risoi epäilyttävä melodiakulku ja jotenkin psykedeelisen epävarma ja täten osin valheellinen sointukulku. Olen retrona ymmärtänyt teoksen outoa kauneutta. Tykkään nykyään, aikuisten lauluhan se onkin.