Jos on persoonallisuushäiriö niin tietääkö/huomaako/tunteeko sen itse?
Kommentit (56)
Persoonallisuushäiriöitä on monenlaisia, ei suinkaan kaikki esim. manipuloi ja valehtele. Epävakaa, riippuvainen, narsistinen, epäsosiaalinen (psykopaatti) jne. Ks. vaikka Duodecimin Terveyskirjasto. Tosiaan olisi hyvä kuulla miten tällaisen häiriön omaava itse kokee itsensä. Pitää muistaa, ettei kukaan ole itse tehnyt itsestään persoonallisuushäiriöistä, sen enempää kuin "häiriötöntäkään". Joten ei ole mitään oikeutta halveksia ketään eikä pitää itseään toista ihmistä parempana.
psykiatreiksi hakeutuu ihmisiä joilla on personallisuushäiriö, yleisimpiä sairauksia joista psykiatrit kärsivät ovat persoonallisuushäiriöt ja megalomaaninen skitsofrenia suuruudenhulluuskuvitelmineen
23/22j atkaa: Toki ph-ihminen voi käyttäytyä erittäin inhottavasti ja aiheuttaa kärsimystä muille ja herättää vihaa ja katkeruutta. Mutta jos ei mahda sille mitään? Yhtä vähän kuin ihminen voi mitään sille että on vaikka CP-vamma. Jos hoksaa hakea apua ongelmaan, se on jo paljon.
Miten persoonallisuushäiriön voisi itsestä tunnistaa, jos se on alkanut vauvasta asti äidin empatiakyvyttömyyden myötä. Mutta jos itse epäilee häiriötä, tietoa on ainakin saatavilla josta voi selvittää onko häiriö itsellä.
Vierailija kirjoitti:
23/22j atkaa: Toki ph-ihminen voi käyttäytyä erittäin inhottavasti ja aiheuttaa kärsimystä muille ja herättää vihaa ja katkeruutta. Mutta jos ei mahda sille mitään? Yhtä vähän kuin ihminen voi mitään sille että on vaikka CP-vamma. Jos hoksaa hakea apua ongelmaan, se on jo paljon.
On vähän eria asia, jos ph peittelee sairauttaan kaikin keinoin ja vahingoittaa muita. Kuin cp-vammainen johon ihmiset osaavat suhtautua.
En ole ikinä manipuloinut ketään.
Manipuloivat eivät voi sietää minua koska näen heidän lävitseen.
He hyökkäävät päälle. Valehtelijat, manipuloivat ihmiset. Paljastan seurassani heidän valheensa.
Voidaanko alata puhua asioista niiden oikeilla nimillä?
Ei leikitä enää lasta.
Mitä suurempi valhe ihmisessä sitä voimakkaammin hän hyökkää päälleni.
Uskon että ex-poikakaverilla on tämä. Syytteli asioista mitä ei ole tapahtunut, arvosteli jotain asiaa minussa, lähetteli viestejä ystävilleni. Bloggasi täysikäisen tyttärensä kuin minutkin välillä facessa. Alkoholin vaikutuksen alaisena teki nämä, kun oli selvinpäin kun sit oli niin ei mitään.
Mitään katumusta ei osoita tuskimpa sitenkään tietään itse että sairastaa tälläistä.
Minulla ei ole diagnosoitua persoonallisuushäiriötä, mutta minulla on mustavalkoista ajattelua ja vaativuutta itseäni ja muita kohtaan. Ei niitä oikein voi olla huomaamatta, kun usein alkavat ajatukset jumittaa ja toisten toiminnan kokee hyvin voimakkaasti.
Ap:n kyssäriin vastaus: ei. Itse asiassa kuvaili itseään "hyväksi tyypiksi". Varo siis ihmisiä, joiden pitää itse itseään mainostaa hyvänä. Jos muut niin sanoo, silloin tyypi voi jopa ollakin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole diagnosoitua persoonallisuushäiriötä, mutta minulla on mustavalkoista ajattelua ja vaativuutta itseäni ja muita kohtaan. Ei niitä oikein voi olla huomaamatta, kun usein alkavat ajatukset jumittaa ja toisten toiminnan kokee hyvin voimakkaasti.
Mustavalkoista ajattelua on luonnollisesti monella miehellä, ei se tarkoita persoonallisuushäiriötä. Vaativuus taas voi kertoa vastuullisuudesta ja kunnianhimosta, ei ole niinkään ph kriteereitä. Ei kannata unohtaa ihmisen normaaleja persoonallisuuspiirteitä, eikä maalata piruja seinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoista ajattelua on luonnollisesti monella miehellä, ei se tarkoita persoonallisuushäiriötä. Vaativuus taas voi kertoa vastuullisuudesta ja kunnianhimosta, ei ole niinkään ph kriteereitä. Ei kannata unohtaa ihmisen normaaleja persoonallisuuspiirteitä, eikä maalata piruja seinille.
Niin, eikös kaikki persoonallisuushäiriöiden piirteet ole "normaaleja". Häiriöitä niistä tulee silloin, kun ne ovat niin voimakkaita, että ne vaikeuttaa normaaleja ihmissuhteita ja elämää.
Yleensä mt-diagnoosin saaneet ihmiset ovat hoidon parissa siksi, että ovat itse huomanneet ettei kaikki ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kyssäriin vastaus: ei. Itse asiassa kuvaili itseään "hyväksi tyypiksi". Varo siis ihmisiä, joiden pitää itse itseään mainostaa hyvänä. Jos muut niin sanoo, silloin tyypi voi jopa ollakin hyvä.
Itsekehu on mielenkiintoinen piirre. Ph korostaa itseään hyvänä ihmisenä, kaikkia tasapuolisesti kohtelevana, hyvyyden enkelinä. Kun taas normaali ihminen ei maalaa itsestään enkelikuvaa muille.
Olen bordeline, tosin terapialla ja hoidolla hyvin vakaa sellainen nykyään ja kaikin puolin terve. En tiennyt tätä, mutta tiesin että joku on vialla, sain kaikki mahdolliset diagnoosit ennen tätä. Diagnoosi on helpotus ja ensi askel terveeseen tasapainoiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mies, vaan toistuvasta masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä kärsivä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä mt-diagnoosin saaneet ihmiset ovat hoidon parissa siksi, että ovat itse huomanneet ettei kaikki ole kunnossa.
Yleensä narsistisesta persoonallisuushäiröistä kärsivä ei hakeudu hoitoon tavoitellakseen oikeaa diagnoosia tai apua sairauteensa. Koska kaikissa muissa vika kun eivät tee narsistin jokapäiväisestä elämästä kuninkaallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä narsistisesta persoonallisuushäiröistä kärsivä ei hakeudu hoitoon tavoitellakseen oikeaa diagnoosia tai apua sairauteensa. Koska kaikissa muissa vika kun eivät tee narsistin jokapäiväisestä elämästä kuninkaallista.
Tuo on vain yksi persoonallisuushäiriö, niitä on monta muutakin. Joka tapauksessa persoonallisuushäiriön voi määrittää ainoastaan psykiatri. Niin kauan kuin välttelee lääkäriä voi olla ainoastaan hankala tyyppi itsensä ja / tai muiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vain yksi persoonallisuushäiriö, niitä on monta muutakin. Joka tapauksessa persoonallisuushäiriön voi määrittää ainoastaan psykiatri. Niin kauan kuin välttelee lääkäriä voi olla ainoastaan hankala tyyppi itsensä ja / tai muiden mielestä.
Tiedän. Tiedätkö sinä hakeutuvatko muut ph-epäilevät avun piiriin? Narsismi on pahempaa kuin hankalana tyyppinä olo.
En usko. Isäni on erittäin väkivaltainen narsisti, ehkä joku pahempikin (sosiopaatti) kun nauttii toisten satuttamisesta ja alistamisesta.
Isä on hakannut kaikki oman lapsuuskodin jäsenet, meidät lapsena usein, osan naapureista, osan työkavereista.
Kaikkien kanssa on riidoissa, n 90% kanssa välit poikki (tuntemistaan ihmisistä).
Ei näe itsessä vikaa. Kaikki MUUT kiusaa häntä, kusettaa ja huijaa, on vittumaisia kiittämättömiä lapsia (me omat lapset siis) ja häntä vastaan juonitellaan. Hän on uhri.
Vaikea kuvitella että ikinä ottais vastuuta teoistaan.