Teini-ikäiset lapset sanoivat riidan yhteydessä "toivon että olisit kuollut".
Olen pitkäaikaistyötön, ahdistunut äiti. Rahatilanne perheessämme on heikentynyt. Todella tiukilla elämme. Miehellä sentään töitä. Nyt riidan yhteydessä molemmat lapseni huusivat, että olen perheen ongelma. He toivovat että olisin kuollut.
Olen itse ollut samaa mieltä jo pitkään, hiljaa omassa mielessäni! En ole saanut työtä. Olen pahoin ahdistunut ja kai masentunut. Jos olisin kuollut, saisivat lapset jonkin verran eläkettä. Siis rahaa ostaa talvitakkeja ja -kenkiä. Miehelleni poismenoni olisi helpotus.
Nyt mietin, että vaistoavatko lapseni ahdistukseni, joka aiheuttaa perheessä "ongelman". Meillä on siis perheen sisäinen ongelma (vähän niinkuin alkoholistiperheissä alkoholismi, josta ei muille puhuta): minun työttömyyteni, masennukseni, itkuisuuteni, ahdistukseni - ja rahapula.
Juuri nyt syksyllä on paljon erilaisia maksuja, joihin pitää löytyä rahaa. Toisinaan kuvittelen, että perheemme ongelmat ratkeasivat, jos saisin työpaikan. Olen korkeastikoulutettu, mutta en saa mitään työtä. Olen hakenut työpaikkoja koko ajan - täysi radiohiljaisuus työnantajien taholta.
Omalta kohdalta kaikki ongelmat ratkeaisivat, mikäli elämäni loppuisi. Oikeastaan voisin siivota kaapit jo valmiiksi.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Aapeen ja teinien suhteessa on yhtä aikaa pinnalla kaksi asiaa, joita ei pidä silti sekoittaa toisiinsa, vaikka ovatkn yhtä aikaisia.
ENSIMMÄINEN on, että KYLLÄ, lapset vaistoavat aapeen ahdistuksen ja masennuksen ja sen, miten se vaikuttaa perheeseen ja sen ongelmiin (ei talouden kautta, vaan siksi, että masentuneet kääntävät kaiken, aivan kaiken, masennuksensa syvennykseksi: jos ap saisi töitä, hän nopeasti alkaisi kokea, että työpaikka on hirveä ja hän ei sitä jaksa; jos ap saisi lottovoiton, siitäkin nopeasti löytyisi jotain huonoa. Masennus on sellaista. Se ei johdu siitä, että kaikki menee pieleen, vaan se saa ihmisen kokemaan, että kaikki menee pieleen.
Tuo on tyhmintä mitä olen kuullut, älä nyt jumalauta viitsi.
En nyt pitäisi tuota teinien huudahdusta vakavana. Toinen mitä ne hokee on "tapa ittes".
Vierailija kirjoitti:
En nyt pitäisi tuota teinien huudahdusta vakavana. Toinen mitä ne hokee on "tapa ittes".
Sekin lyhennetään kys.
Jos vuokralla asutte niin sä voisit kyllä muuttaa. Asumistuethan jelppaisivat, ja kela ehkä maksaisi toimeentulotukea tarvittaessa ja elaritkin mies saisi sieltä.