Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku sitä mieltä että Suomessa ei ole korruptiota? Tai että Suomi on vähän korruptoitunut maa?

Vierailija
13.09.2017 |

Sosiaali- ja terveyspalveluita yksityistetään täyttä häkää, vaikka jokainen asiantuntijalausunto viittaa siihen, että paljoa pahemmin ei maa enää itseään voisi polveen ampua. Rautatieyhtiöstä puhumattakaan.

Helsingin huumepoliisin päällikkö paljastuu kylän kovimmaksi gangsteriksi, jonka jälkiä Suomen vaikutusvaltaisimmat poliisijohtajat ovat tietämättään peitelleet jo vuosikausien ajan. Entistä poliisijohtoa epäillään virkarikoksista, johon maamme sisäministeri totesi, että ne eivät ole kunniaksi kenellekään.

Korkein hallinto-oikeus määrää eduskunnan vieraslistat julkisiksi, jonka seurauksena eduskunnan hallintojohtaja päättää- silputa jokaisen vieraslistan työpäivänsä päätteeksi. Tiedot ehtivät olla vuosikausia säilyttämisen arvoisia, mutta kuin taikaiskusta ne muuttuivat hyödyttömiksi henkilörekistereiksi.

Verohallinto ohjeistaa työntekijöitään sulkemaan kokonaan silmänsä alle 30 000 euron pimeiltä lahjoituksilta, koska ne voivat mahdollisesti olla virheellisiä. Poliisia asialla ei ainakaan tule missään nimessä vaivata, vaikka lain mukaan verottomana lahjana saa antaa korkeintaan 5 000 euroa kolmessa vuodessa.

Suomen entinen sosiaali- ja terveysministeri ja yksi sote-uudistuksen pääarkkitehdeista loikkaa terveyspalveluita tuottavan yhtiön palvelukseen, ja valtiovarainministerin lähin avustaja lähtee samalla ovenavauksella.

Tasavallan pääministeri puolestaan purkaa pahaa oloaan hänestä kirjoittaneelle toimittajalle, jota kiinnosti pääministerin mahdollinen jääviys omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä.

Liikenne- ja viestintäministeri vesittää vuosia jatkuneiden ja miljoonia euroja maksaneiden, epäasiallisten johdannaiskauppojen tutkinnan valtion omistamassa yrityksessä.

Suomen eduskunnan alaisuudessa toimivan valtakunnallisen julkisen palvelun yleisradiotoimintaa harjoittavan viestintäyhtiön uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja vihjailee, että se voisi irtautua Julkisen sanan neuvostosta. Julkisen sanan neuvoston sijaan hän irtautuikin tehtävistään ja lähti Oxfordin yliopistoon opettamaan 90 000 euron tilipussi taskussaan.

Nivalassa toiminut kanadalainen kaivosyhtiö pakkaa kimpsunsa ja kampsunsa, laittaa lapun ovelle ja sammuttaa valot perässään, ja jättää samalla jälkeensä saasteet ja useiden miljoonien eurojen laskun, jonka veronmaksajat joutuvat hoitamaan omasta pussistaan.

Suomalaiset laitetaan maksamaan myös Talvivaaran pilaamien vesistöjen kunnostuksen, koska vastuussa olevaa yhtiötä ei enää virallisesti ole olemassa. Talvivaaran tilalle on tullut valtion omistama Terrafame, jonka konsulttilistoilla miljonäärinäkin tutuksi tullut Pekka Perä ilmeisesti ainakin osittain on.

Finanssivalvonta teki viime vuonna yhteensä 2 tutkintapyyntöä poliisille, antoi 2 julkista varoitusta sekä 3 seuraamusmaksua ja 2 rikemaksua. Poliisissakin on ihmetelty useamman vuoden ajan sitä, miksi Fiva ei tarjoa heille enempää tutkittavaa. Tutkintapyynnöt voi vuosittain laskea yhden käden sormilla.

Suomen hallituksessa istuu viisi ministeriä, joilla ei ole lainkaan puoluetta. Tai siis he eivät ole saaneet puolueen perustamiseen tarvittavia kannatuskortteja vieläkään kasaan. Tuoreimman mittauksen mukaan ministerien humpparyhmän kannatus olisi noin 1,6 prosenttia.

Suomi pärjää korruptiomittauksissa ainoastaan sen takia, että ne mittarit on auttamattoman vanhanaikaisia. Likaista rahaa paperikuorissa ei liiku joo, mutta se ei ole korruption ainoa muoto.

Kiitos.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virastoon ja laitoksiin palkataan johdon ja työntekijöiden lapsia.

Vierailija
2/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä asiaa kirjoitit, enkä voisi olla enempää samaa mieltä. Suomessa korruptio on vaan piilotettu hyväveliverkostoon. Ja sitä riittää!

Valitettavasti olemme menossa kovaa vauhtia huonompaan suuntaan mm. nykyhallituksen voimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa korruptio on maan tapa.

Täällä korruptio vain on erilaista kuin se korruptio jota mitataan.

Mitattava korruptio on sitä, että jokainen ihminen voi vaikuttaa asihin rahalla.

Esim. siihen mihin kouluun lapsensa saa voi vaikuttaa tarjoamalla päätöksen tekevälle opettajalle lounaan. Sitä tapahtuu niissä maissa joissa on eri tasoisia kouluja ja alaluokkien opettaja päättää minkä tasoiseen kouluun kukin lapsi siirretään.

Meillä korruptio on piilossa ovien takana. Se on juuri sitä hyvävelisuhmurointia, jonka kaikki tietävät ja joka on vain harvojen etuoikeus.

Se suuresti paheksuttu mitattava korruptio on mielestäni jopa tasa-arvoisempi kuin meidän korruptiomme joka on vain eliitin ulottuvissa.

Vierailija
4/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin veroja pimitetään. Rakennettiin omakotitalo ja lähestulkoon kaikki rakennustöiden osallistuneet olisivat tehneet työnsä pimeästi tai ainakin osan työstä.

Järkyttävää.

Ei haluttu pimeää, sillä mies yrittäjä eikä halunnut sotkeutua mihinkään verojuttuihin.

Siis ammattimiehet olisivat tehneet pimeästi about 5000 e puhtaana käteen yms

Vierailija
5/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarin trollitehtaallakin taas herätty uuteen työpäivään.

Vierailija
6/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava oli yrittäjä 70-luvulla. Silloin ryypytettiin asiakkaita ja saatiin sopimuksia kun vähän hyysättiin. Tämä tyyppi sai ison toimitussopimuksen isolta hyvämaineiselta yritykseltä. Ryypytti ja tarjoa kaikkea kivaa sopijapuolille.

Vierailija
7/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis siihen nähden, että pitääkö tavallisen kansalaisen maksaa lahjuksia arkielämän virkamiehille, poliisille, opettajalle, postimiehelle, rakennusvalvojalle, roskakuskille  ja tieurakoitsijalle, niin ei, Suomi ei ole kovin korruptoitunut maa.  Vai kerrotko mulle nyt tässä, milloin olet joutunut itse maksamaan? Kuka on tullut uhkailemaan, että jollet maksa, löydän autostasi huumeita tai pystytän vesijohtotyömaan tähän sun oven eteen niin ettet pääse sisään kotiisi? Ei tarvitse. Hitsi vieköäön Suomessa ei edes pysty maksamaan itselleen parempaa palvelua.

Ja oikeasti, ne maat, joissa korrptio oikeasti on korkealla, ovat juuri tuollaisia. Niin kauan, kuin korruptio koskee VAIN rikollisia, ja muutamaa ylätason virkahenkilöä, kaikki on hyvin. Sitten kun se alkaa koskea maijameikäläistä, asiat ovat huonosti.

Vierailija
8/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat parempaa palvelua kunhan on vilauttaa platinakorttia.

Vierailija
9/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiotti kuvittelee ettei Suomessa ole korruptiota, kun katsoo hallituksen toimia.

Vierailija
10/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin veroja pimitetään. Rakennettiin omakotitalo ja lähestulkoon kaikki rakennustöiden osallistuneet olisivat tehneet työnsä pimeästi tai ainakin osan työstä.

Järkyttävää.

Ei haluttu pimeää, sillä mies yrittäjä eikä halunnut sotkeutua mihinkään verojuttuihin.

Siis ammattimiehet olisivat tehneet pimeästi about 5000 e puhtaana käteen yms

Höpö höpö.

Taisitte hommata "ammattimiehenne" torilta, vai?

On 100% varmaa että pimeää työtä ehdotitte te ja hämmentynyt työntekijä tuli yllätetyksi ja palvelualttiuttaan myötäili teidän ehdotuksia. Katso peiliin.

Vierailija
11/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis siihen nähden, että pitääkö tavallisen kansalaisen maksaa lahjuksia arkielämän virkamiehille, poliisille, opettajalle, postimiehelle, rakennusvalvojalle, roskakuskille  ja tieurakoitsijalle, niin ei, Suomi ei ole kovin korruptoitunut maa.  Vai kerrotko mulle nyt tässä, milloin olet joutunut itse maksamaan? Kuka on tullut uhkailemaan, että jollet maksa, löydän autostasi huumeita tai pystytän vesijohtotyömaan tähän sun oven eteen niin ettet pääse sisään kotiisi? Ei tarvitse. Hitsi vieköäön Suomessa ei edes pysty maksamaan itselleen parempaa palvelua.

Ja oikeasti, ne maat, joissa korrptio oikeasti on korkealla, ovat juuri tuollaisia. Niin kauan, kuin korruptio koskee VAIN rikollisia, ja muutamaa ylätason virkahenkilöä, kaikki on hyvin. Sitten kun se alkaa koskea maijameikäläistä, asiat ovat huonosti.

Minä menin kunnan tekniseen virastoon tekemään paskalain eiheuttamaa n. 4000 e liittymissopimusta niin kun olin saanut nimeni paperiin niin nainen kaivoi laatikon kätköistään ja alkoi jakaa kaikkea rihkamalahjusta. Vielä pisti ravintolalaput koko perheelle. Olin lentää persielleni näistä lahjuksista mutta en voinut kieltäytyä niistä kun monta silmäparia tuijotti kun minua vihittiin "omertaan". Tuli likainen olo  ja kun pääsin kotiin niin menin suihkuun mutta en saanut paskanhajua itsestäni pois. Olisi varmaan pitänyt käydä ripittäytymässä. Teknisessä toimistossa varmaan kuoharit poksahteli kun "ihan samanlasia ne on avoimenkin työntekijät, voidaan jatkaa verokuormasta kilkkimistä" skool ja kips ja hölkyn kölkyn:(

Vierailija
12/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä menin kunnan tekniseen virastoon tekemään paskalain eiheuttamaa n. 4000 e liittymissopimusta niin kun olin saanut nimeni paperiin niin nainen kaivoi laatikon kätköistään ja alkoi jakaa kaikkea rihkamalahjusta. Vielä pisti ravintolalaput koko perheelle. Olin lentää persielleni näistä lahjuksista mutta en voinut kieltäytyä niistä kun monta silmäparia tuijotti kun minua vihittiin "omertaan". Tuli likainen olo  ja kun pääsin kotiin niin menin suihkuun mutta en saanut paskanhajua itsestäni pois. Olisi varmaan pitänyt käydä ripittäytymässä. Teknisessä toimistossa varmaan kuoharit poksahteli kun "ihan samanlasia ne on avoimenkin työntekijät, voidaan jatkaa verokuormasta kilkkimistä" skool ja kips ja hölkyn kölkyn:(

Tarkennatko vielä, miten nämä rihkamat, joiden saamisestta et tiennyt etukäteen, vaikuttivat päätökseesi tehdä viemäriliittymissopimus?  Tai miten niiden antaja saattoi olettaa niiden vaikuttavan, jos et saanut niistä tietoa etukäteen?

Koska jos ne eivät vaikuttaneet tai niiden ei oletettu vaikuttavan, ne eivät ole lahjuksia.

Vierailija
13/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vai kerrotko mulle nyt tässä, milloin olet joutunut itse maksamaan?"

Juuri aloituksessa sanoin, ettei Suomen korruptio ole tällaista. Osaatko lukea?

"muutamaa ylätason virkahenkilöä"? Muutamaa? "Sitten kun se alkaa koskea maijameikäläistä" Ai nämä asiat mitä mainitsin, EIVÄT koske maijameikäläistä? Kyseenalaistan jälleen lukutaitosi.

Tämän täytyy olla joko täysi trolli tai sitten ei lukenut aloituksesta sanaakaan.

Ap

Vierailija
14/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu sitä Suomessa ihan niinkuin muuallakin maailmassa. Miehet ovat tutkimusten mukaan korruptoituneempia kuin naiset.

Vierailija
15/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Suomi on tosi korruptoitunut maa. Meillä ei enää nykyisin pääse omin avuin juuri mihinkään vaan pitää olla suosittelijoita ja tutun tuttuja ja verkostoja jos meinaa edetä työelämässä, harrastuksissa tai politiikassa. 

Mun työnsaanti tyssäsi siihen kun en ollut ymmärtänyt verkostoitua ja hankkia tuttuja ja suosittelijoita mutta mies ja lapset porskuttaa kun niillä on hyvät verkostot. Nykyään kaikki tapahtuu verkostojen avulla enkä tiedä onko se hyvä asia ollenkaan.  Hiljaisemmat ihmiset eivät pääse mihinkään mukaan vaikka olisivat kuinka päteviä ja oppineita omalla alallaan.

Politiikassa siihen törmää joka päivä. Kun on oikeiden ihmisten tuttu, pääsee vaikka pääministeriksi vaikka kykyä siihen tehtävään ei olisi ollenkaan. Tästä esimerkkinä viime aikojen pääministerit.

Vierailija
17/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisia hankintoja sumplitaan usein, ettei todellista kilpailutusta ole, vaan tarjouskilpailu on räätälöity tiettyä yritystä varten. 

Vierailija
18/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta Suomi on tosi korruptoitunut maa. Meillä ei enää nykyisin pääse omin avuin juuri mihinkään vaan pitää olla suosittelijoita ja tutun tuttuja ja verkostoja jos meinaa edetä työelämässä, harrastuksissa tai politiikassa.

Se, että työnantaja ei palkkaa työntekijää, joinka taidoista ja kyvyistä, tai edes asenteesta ei kukaan tiedä mitään, ei ole korruptiota, vaan tervettä järkeä ja varovaisuutta.

Vierailija
19/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että työnantaja ei palkkaa työntekijää, joinka taidoista ja kyvyistä, tai edes asenteesta ei kukaan tiedä mitään, ei ole korruptiota, vaan tervettä järkeä ja varovaisuutta.

Tämä ei ole työasia keskustelu mutta sanon sen verran kuitenkin, että jos ei työnantaja useiden kuukausien koeajan aikana pysty päättelemään työntekijän kyvykkyyttä, niin se ei ole työntekijän vika. Ja jos on työnantajana niin avuton, että on kavereiden suosittelujen varassa päätöksiään tehdessään, niin tehtävän vaihtoa kannattaa harkita pikimmiten. 

Vierailija
20/26 |
13.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on läpeensä korruptoitunut. Itse olen viime aikoina huomannut sen tuulivoimarakentamisen yhteydessä. Asioista päätetään kulisseissa, rahaakin varmaan palaa, kuntalaisia vedetään nenästä. Virkamiehistö muodostaa ilmeisesti laajan hyväveliverkoston, johon kansalainen ei voi saada reikää, eikä asiaansa oikeudenmukaisesti käsiteltyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi