Voiko masennuksen takia päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Tiedättekö? Kaverini on masentunut ja haluaisi työkyvyttömyyseläkkeelle.
Kommentit (45)
Voin omasta kokemuksestani todeta että viimeistään työkyvyttömyyseläkkeelle joutuessasi masennut jollet ole jo masenutunut koska nuoria työkyvyttömyyseläkeläisiä kohdellaan kuin roskaa. Tavallaan menetät oikeutesi olla tavallinen ihminen sinä päivänä kun sinusta tulee työkyvyttömyyseläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elääkö sillä eläkkeellä? Mä varmaan pääsisin. Nyt 50v. Ei kai sillä eläkkeellä elätetä kahta teiniä? Saatteko toimeentulo- tai asumistukea lisäksi?
Laske netissä löytyvillä laskureilla. Tosin epäilen, että silloin on liian hyväkuntoinen eläkkeelle, jos jaksaa miettiä elääkö sillä eläkesummalla. Silloin, jos joutuu eläkkeelle masennuksen vuoksi, masennuksen aste on ennemminkin sitä luokkaa, että miettii jaksaako elää ollenkaan.
Kaksi lasta haudanneena tiedän kyllä millaista on, kun ei itsekään jaksaisi elää. On mun silti mietittävä, millä saan ruokaa noille eläville, ei niistä kukaan muukaan huolehdi. Olen joutunut luopumaan hyvästä työstä ja olen nyt osa-aikaeläkkeellä, mutta en meinaa jaksaa tälläkään. Tilanteemme huononee vielä, jos pitää vielä enemmän murehtia rahaa.
Otan osaa. Työkyvyttömyyseläkkeen määrä riippuu työhistoriasta ja palkasta sekä siitä tuleeko eläkkeeseen tulevanajanosuus. Jos olet normitöissä ollut, et huippupalkoilla, voisi olla mahdollista, että kokonaiseläkkeesi pyörisi tonnin ja puolentoista välissä. Takuueläke tänä vuonna on noin 740€, tätä vähempää ei kukaan saa. Tk-eläkeläisen asumistuki olettamani mukaan parempi, kuin yleinen asumistuki. Jos on toimeentulovajetta, aina saa sosiaalietuuksia. Ihmistä ei jätetä näissä asioissa yksin.
Kauanko olitte kuntoutuella ennen pysyvää työkyvyttömyyseläkettä?
itse pääsin masennuksen takia kuntoutustuoelle eli määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. vuodeksi kerrallaan jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olitte kuntoutuella ennen pysyvää työkyvyttömyyseläkettä?
12 vuotta ennen pysyvää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elääkö sillä eläkkeellä? Mä varmaan pääsisin. Nyt 50v. Ei kai sillä eläkkeellä elätetä kahta teiniä? Saatteko toimeentulo- tai asumistukea lisäksi?
Laske netissä löytyvillä laskureilla. Tosin epäilen, että silloin on liian hyväkuntoinen eläkkeelle, jos jaksaa miettiä elääkö sillä eläkesummalla. Silloin, jos joutuu eläkkeelle masennuksen vuoksi, masennuksen aste on ennemminkin sitä luokkaa, että miettii jaksaako elää ollenkaan.
Kaksi lasta haudanneena tiedän kyllä millaista on, kun ei itsekään jaksaisi elää. On mun silti mietittävä, millä saan ruokaa noille eläville, ei niistä kukaan muukaan huolehdi. Olen joutunut luopumaan hyvästä työstä ja olen nyt osa-aikaeläkkeellä, mutta en meinaa jaksaa tälläkään. Tilanteemme huononee vielä, jos pitää vielä enemmän murehtia rahaa.
Otan osaa. Työkyvyttömyyseläkkeen määrä riippuu työhistoriasta ja palkasta sekä siitä tuleeko eläkkeeseen tulevanajanosuus. Jos olet normitöissä ollut, et huippupalkoilla, voisi olla mahdollista, että kokonaiseläkkeesi pyörisi tonnin ja puolentoista välissä. Takuueläke tänä vuonna on noin 740€, tätä vähempää ei kukaan saa. Tk-eläkeläisen asumistuki olettamani mukaan parempi, kuin yleinen asumistuki. Jos on toimeentulovajetta, aina saa sosiaalietuuksia. Ihmistä ei jätetä näissä asioissa yksin.
Ulkomailla asuminen pienentää takuueläkettä eli se voi olla pienempikin.
Vierailija kirjoitti:
Kahviviineri kirjoitti:
Voi.. mutta ei kovin pitkäksi aikaa kerrallaan.
Työkyvyttömyyseläke on pysyvä eläke, ei määräaikainen.
Eläke-etuutta voidaan muuttaa tai lopettaa kokonaan, jos ilmenee aihetta, on laissa.
--> Jos työkyvyttömyyseläkkeen saajan työkyky muuttuu, hänen oikeutensa työkyvyttömyyseläkkeeseen tarkistetaan hänen hakemuksestaan tai eläkelaitoksen aloitteesta.
Kuntouella vuodesta 2011 toistuvan masennuksen vuoksi. En usko kuntoutuvani enää työkykyiseksi.
Masennuksen takia ei pääse nykyään pysyvälle eläkkeelle? Onko jollakin ajankohtaista kokemusta pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta?
Vierailija kirjoitti:
Masennuksen takia ei pääse nykyään pysyvälle eläkkeelle? Onko jollakin ajankohtaista kokemusta pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta?
Viime vuodelta kokemusta. Pari vuotta kuntoutustuella(tätä ennen Kelan 300 päivää), Kelan 3v terapia. (Olin saikkujen välissä töissä muutamia kuukausia masennuksen alkamisen jälkeen, vain päätyäkseni takaisin saikulle. Pohjilla viisi vuotta vaikeaa masennusta + muuta kyseiseen sairauteen liittyvää oheisongelmaa. Psykiatri alkoi kyselemään kuntoutustukijakson loppupuolella, että oletko tällaista vaihtoehtoa miettinyt(tk-eläke)? En ollut, mutta lopputulos oli se, että palikoita piti käydä pyörittelemässä kuusi tuntia neuropsykologisessa tutkimuksessa ja pari muuta juttua. Lopulta B-lausunto lähti työeläkeyhtiöön. Ei ollut kovin suuria odotuksia lopputuloksen osalta, mutta pari kuukautta myöhemmin posti kantoi myönteisen päätöksen. Ehdin tehdä töitä putkeen koko työuran kolmen eri työnantajan palveluksessa 33 vuotta. Viimeiset 18 vuotta olivat psyykkisesti hyvin kuormittavia. Pidin kuitenkin työstäni, joka olisi jatkunut normi eläkeikään. Yhtenä päivänä maailmani muuttui(elimistö oli tosin antanut merkkejä jo hyvissä ajoin, mutta en ymmärtänyt niitä) ja sillä tiellä olen. Sitä tuli vähän tyhmäksi siinä sivussa, eikä aivot kestä juuri mitään kuormitusta. Aika *erseestä. Olin kuitenkin aikaansaava työntekijä. Nyt ulkopuolisia ihmisiä karttava mielenterveysongelmien kanssa painiva surkimus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjää, jos on puolison tulot tai eläke yhteisessä kassassa.
Mun veli on päässyt/joutunut. Toisaalta päässyt, koska jos kerran ei ole työkykyinen niin eihän se ole ihmiselle itselleen eikä myöskään työnantajalle ja työkavereille mukavaa eikä oikein että siellä puolikuntoisena nostaa liksaa, ja työt kaatuu muille.Toisaalta joutunut, koska onhan se 35-vuotiaana ankea ajatus että joutuu loppuelämän elämään toimettomana ja vähillä varoilla, tavallaan yhteiskunnan hylkiönä vielä. Kaikki ymmärtää jos olet eläkkeellä ja on joku ulkoisesti näkyvä selkeä syy, mutta terveen näköinen ihminen päivät pitkät kotona, sitä pidetään vain laiskuutena ja huvikseen loisimisena.
Mutta pitkä tie mun veljellä oli tuohon eläkkeeseen. Monia lääkkeitä, pitkä terapia, sähköhoitokin kerran. Mikään muu ei auttanut kuin neuroleptit, mutta ne taas veivät työkyvyttömäksi itsessään, sellaiseksi tokkuraiseksi ja valtavasti sivuvaikutuksia. Eli neuroleptien avulla jaksaa olla elossa eikä aktiivisesti koko ajan kärsi, mutta ei pysty oikein mihinkään vaan on kuin joku zombie. Yli 10 vuotta meni ensimmäisestä masennus-sairaslomasta ja lääkkeestä eläkepäätökseen.
Mitään päihteisiin liittyvää ei koskaan tietääkseni seurattu mitenkään. Jossain vaiheessa masennusta veli joi paljon alkoholia, mutta ei siitä koskaan kertonut hoitaville tahoille kun ei halunnut asiaan puututtavan. Lopulta alkoholi lakkasi toimimasta ahdistuslääkkeenä ja sitten juominenkin väheni tai melkein loppuu, ei tuo nykyisin ota kuin ehkä pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan sun edeltävistä työtuloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan sun edeltävistä työtuloista.
Ja täyttyvätkö kriteerit tulevan ajan eläkkeeseen. Jos täyttyvät, niin viiden edellisen vuoden tuloista lasketaan eläke alimpaan eläkeikään ja tästä muodostuva eläke tulee jo kertyneen eläkkeen päälle. Jos ei täyty, niin eläke voi jäädä pieneksi(riippuu toki tuloista.) Nämä ovat sellaisia asioita, jotka voivat tulla yllätyksenä. Asiasta lisää haulla "tulevan ajan eläke"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahviviineri kirjoitti:
Eläke-etuutta voidaan muuttaa tai lopettaa kokonaan, jos ilmenee aihetta, on laissa.
--> Jos työkyvyttömyyseläkkeen saajan työkyky muuttuu, hänen oikeutensa työkyvyttömyyseläkkeeseen tarkistetaan hänen hakemuksestaan tai eläkelaitoksen aloitteesta.
Tätä ei käytännössä ikinä tapahdu, koska työeläkelaitos joutuisi kuntouttamaan ennen työmarkkinoille laittoa, koska kaikki pitkään työttömänä olleet on periaatteessa kuntoutettavia. Siksihän meillä on suomi piukassa kuntoutettavia terveitä ihmisiä orjahommissa. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa myös olla töissä kaksi vuotta putkeen ennen kuin oikeus katkeaa itsestään, osa-aikatyö on myös sallittu ja eläkkeen ja koko aika töiden kierrättäminen. Kunhan laittaa poikki ennen kuin 2 vuotta tulee täyteen ja on kuukauden eläkkeellä, niin uusi 2 vuotis jakso on käytettävissä menettämättä eläkeoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahviviineri kirjoitti:
Käytännössä töihin meno ja tietyn summan yli tienaava, voi joutua eläkkeen uudelleen harkintaan tai eläke jäädytetään. Pienen summan saa tienata tk-eläkkeellä. Suurin osa ei palaudu töihin, joten seula on tiukka päästä masennuksen vuoksi eläkkeelle.
Ite ainakin tekisin suikkarin ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahviviineri kirjoitti:
Käytännössä töihin meno ja tietyn summan yli tienaava, voi joutua eläkkeen uudelleen harkintaan tai eläke jäädytetään. Pienen summan saa tienata tk-eläkkeellä. Suurin osa ei palaudu töihin, joten seula on tiukka päästä masennuksen vuoksi eläkkeelle.
Tietenkin eläke jäädytetään jos tuloraja ylittyy mutta vain siltä kuulta missä ylitys on. Pysyvällä eläkkeellä ei mitään harkintoja ole vaan eläke jatkuu automaattisesti jäädytyksen jälkeen. Kuntsari on eri juttu.
Burnout kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuodelta kokemusta. Pari vuotta kuntoutustuella(tätä ennen Kelan 300 päivää), Kelan 3v terapia. (Olin saikkujen välissä töissä muutamia kuukausia masennuksen alkamisen jälkeen, vain päätyäkseni takaisin saikulle. Pohjilla viisi vuotta vaikeaa masennusta + muuta kyseiseen sairauteen liittyvää oheisongelmaa. Psykiatri alkoi kyselemään kuntoutustukijakson loppupuolella, että oletko tällaista vaihtoehtoa miettinyt(tk-eläke)? En ollut, mutta lopputulos oli se, että palikoita piti käydä pyörittelemässä kuusi tuntia neuropsykologisessa tutkimuksessa ja pari muuta juttua. Lopulta B-lausunto lähti työeläkeyhtiöön. Ei ollut kovin suuria odotuksia lopputuloksen osalta, mutta pari kuukautta myöhemmin posti kantoi myönteisen päätöksen. Ehdin tehdä töitä putkeen koko työuran kolmen eri työnantajan palveluksessa 33 vuotta. Viimeiset 18 vuotta olivat psyykkisesti hyvin kuormittavia. Pidin kuitenkin työstäni, joka olisi jatkunut normi eläkeikään. Yhtenä päivänä maailmani muuttui(elimistö oli tosin antanut merkkejä jo hyvissä ajoin, mutta en ymmärtänyt niitä) ja sillä tiellä olen. Sitä tuli vähän tyhmäksi siinä sivussa, eikä aivot kestä juuri mitään kuormitusta. Aika *erseestä. Olin kuitenkin aikaansaava työntekijä. Nyt ulkopuolisia ihmisiä karttava mielenterveysongelmien kanssa painiva surkimus.
Aivan kuin omasta elämästäni. Itsellä sama juttu ettei aivot kestä enää juuri minkäänlaista kuormitusta.