1. neuvola
Moi,
onko kellään yritettä ensimmäisellä neuvolakäynnillä kuunnella sydänääniä? Mulla ois huomenna eka neuvola, rv9+5, ja toivoisin kovasti että yritettäisiin kuunnella...Tiedän kyllä, ettei välttämättä edes kuulu mitään mutta silti. Meen ekaa kertaa tähän neuvolaan, aikaisemmissa raskauksissa olen käynyt neuvolassa, jossa oli käytössä joku ikivanha ultralaite, jolla sai sydämenäänet kuuluviin jo rv6 lähtien. Olisi niin kiva nytkin edes yrittää saada varmistus, tämän raskauden kohdalla on ollut niin epävarma olo, johtuneeko siitä, että jouduttiin yrittämään paljon kauemmin kun kahdella ekalla, jotka alkoivat melkeinpä heti...ja toivottiin ja odotettiin tätä raskautta niin kauan.
onna
Kommentit (3)
Mä menin ensimmäiseen neuvolaan rv 10+4 ja silloin yritettiin kuunnella sydänääniä - jotka myös hyvin pitkän haeskelun jälkeen löytyivät. Terveydenhoitaja ennen sitä sanoi monta kertaa, että välttämättä ei kuulu silläkään viikolla vielä, eli ei pidä hätääntyä. Hän on kuulemma yleensä yrittänyt löytää sydänääniä rv 10 alkaen. Käytänteet vaihtelee, mutta hyvinkin saattavat sinunkin neuvolassasi doplerilla kokeilla löytää sydänääniä.
Mii-
Itse kävin rv 9+0 neuvolassa ja pyysin saada kuunnella sydänääniä. Eihän niitä sillä kerralla kuulunut. Tulee toisaalta vaan turha paniikki jos niitä ei kuulu, mikä on kuitenkin erittäin todennäköistä.
Tytteli-83 rv 30+0
Mulla kokeiltiin mun pyynnöstä just samoilla päivillä kuunnella sydänääniä, mutta ei ainakaan mulla kuulunut. Terkkari sanoikin, että melko varmasti ei mitään kuulu. Samoin kävi edelliselläkin kerralla. Meidän neuvolan laitteella on alkanut kuulua vasta 11 viikon jälkeen. Eli toivottavasti ensi viikon neuvolassa jo jumpsutus kuuluu! =)
neljäs 11+4