Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lyhentää asuntolainaa vai laittaa rahaa säästöön?

Vierailija
12.09.2017 |

Kannattaako säästämisen sijaan yrittää lyhentää asuntolainaa vaikka sen 50e kuussa enemmän? Toisaalta haaveilen lapsesta (kunhan mieskin ajatukseen kypsyisi) ja olen miettinyt, että pitäisikö kuitenkin säästää rahaa lasta varten?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin olen pähkäillyt. Päädyin vuoden alussa kasvattamaan lainanlyhennystä, kun ajattelin, että nyt korkojen ollessa alhaalla on varaa lyhentää enemmän ja sitten korkojen ennenpitkää noustessa pystyy tarvittaessa pidentämään maksuaikaa ja erät pysyy kohtuullisena. Silti pohdin oliko tuo oikea päätös.

Vierailija
2/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita säästöön toistaiseksi. Itse olen vielä hoitovapaalla ja parikymmentä tonnia säästöjä, en uskalla maksaa niillä lainaa pois ennenkuin menen takaisin töihin.. Ikinä kun ei tiedä mitä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienelle summalle et taida saada tuottoa enempää kuin asuntolainasi korko on. Kulut on aika isot jos alat tuota rahaa sijoittamaan.

Vierailija
4/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo mahdollinen lapsi tule myös asumaan luonanne? - Anteeksi typeryyteni. Tarkoitukseni oli kysyä, että kenelle sinä olet asuntoa maksamassa? - Jos tällä hetkellä tilanne sallii ja voit maksaa asuntolainaa helposti enemmän, niin itse tekisin, niin koska tapana on, että lainat on maksettava takaisin. Toisekseen lainan takaisin maksaminen on tällä hetkellä melkein liian halpaa. Tarkoitan, että maksat nimenomaisesti nyt lainaa ja sitä myöten asuntoa itsellesi, etkä joudu maksamaan niin paljon korkoja, Vaan kuinka kauan korot pysyvät alhaalla? En tiedä.  - Joskus olen  vinoillut, että minun tuurillani ne nousevat viimeistään siinä vaiheessa kun itselläni on asuntolaina maksettavana.

Vierailija
5/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin olen pähkäillyt. Päädyin vuoden alussa kasvattamaan lainanlyhennystä, kun ajattelin, että nyt korkojen ollessa alhaalla on varaa lyhentää enemmän ja sitten korkojen ennenpitkää noustessa pystyy tarvittaessa pidentämään maksuaikaa ja erät pysyy kohtuullisena. Silti pohdin oliko tuo oikea päätös.

Ymmärrän. - Mutta etkö maksa sillä samalla asuntoa itsellesi? - Toki rahalle on varmasti kaiken näköistä käyttöä löytyy, mutta minusta asunnon maksaminen on nyt hyvin järkevää kun korot ovat alhaalla. 

Vierailija
6/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo mahdollinen lapsi tule myös asumaan luonanne? - Anteeksi typeryyteni. Tarkoitukseni oli kysyä, että kenelle sinä olet asuntoa maksamassa? - Jos tällä hetkellä tilanne sallii ja voit maksaa asuntolainaa helposti enemmän, niin itse tekisin, niin koska tapana on, että lainat on maksettava takaisin. Toisekseen lainan takaisin maksaminen on tällä hetkellä melkein liian halpaa. Tarkoitan, että maksat nimenomaisesti nyt lainaa ja sitä myöten asuntoa itsellesi, etkä joudu maksamaan niin paljon korkoja, Vaan kuinka kauan korot pysyvät alhaalla? En tiedä.  - Joskus olen  vinoillut, että minun tuurillani ne nousevat viimeistään siinä vaiheessa kun itselläni on asuntolaina maksettavana.

Tavattoman moni maksaa sitä asuntoa itselleen lasten kustannuksella yli puolet kun tuloista saattaa mennä lainaan ja päivittäisestä arjesta joutuu tinkimää.

Kyllähän se ihan hyvä olisi olla myös selustanturva eli säästöjä ettei kaikki yhdessä korissa ole. Asunnon realisointi kun ei ole niin yksinkertaista, jos sairastuu, jää työttömäksi, jne. Tai se arvokas kodinkone, yms hajoaa.

Vierailija
7/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatus on hankkia lapsi/a lähitulevaisuudessa niin sillä kotihoidontuella ei varsinaisesti juhlita... Itse laittaisin säästöön ja aina voi lyhentää myöhemmin isommalla könttäsummalla, jos vaikka lasta ei tulekaan. Kyllä ainakin itsellä oli huomattavasti mukavampaa elellä sillä 200 euron tuella, kun tilillä oli reilusti puskuria.

Vierailija
8/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko rahantarve akuutti? säästäisin

tehdäänkö pitempää hankintaa? lyhentäisin lainaa

minä pidän itse rahavirtoja pieninä, on säästöjä ja lainaa. tulot ja menot tasaisina ja säästöjen ansiosta isommat hankinnat onnistuu aika kivuttomasti. nyt näin kannattaa koska korot on alhaalla, 1995 kun aloitin asuntolainaisena, korot oli 12-14%, silloin maksettiin lainoja. (ysiviis? miksi maksan edelleen asuntolainaa? no se kuuluisa eropeli... )

Vierailija
9/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavattoman moni maksaa sitä asuntoa itselleen lasten kustannuksella yli puolet kun tuloista saattaa mennä lainaan ja päivittäisestä arjesta joutuu tinkimää.

Kyllähän se ihan hyvä olisi olla myös selustanturva eli säästöjä ettei kaikki yhdessä korissa ole. Asunnon realisointi kun ei ole niin yksinkertaista, jos sairastuu, jää työttömäksi, jne. Tai se arvokas kodinkone, yms hajoaa.

Hyviä pointteja. Toisaalta jokaisen meistä on asuttava jossain ja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuminen on kallista...  Ääritiukalle asumisbudjettia ei pitäisi venyttää, joten jollei AP:lla ole lainkaan säästöjä ja hän käyttänyt kaiken "ylimääräisen" vain maksaakseen asuntolainaa, niin kannattanee hänen alkaa kerätä myös pientä puskuria tuleviin (yllättäviin)menoihin hyvän, mutta myös ns. pahanpäivän varalle. Uudempia isompia menoja tullee viimeistään siinä vaiheessa jos hän tai he saavat jälkikasvua. Mutta tulee hyvin todennäköisesti vaikkeiväat koskaan saisikaan jälkikasvua.  

Vierailija
10/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ajatus on hankkia lapsi/a lähitulevaisuudessa niin sillä kotihoidontuella ei varsinaisesti juhlita... Itse laittaisin säästöön ja aina voi lyhentää myöhemmin isommalla könttäsummalla, jos vaikka lasta ei tulekaan. Kyllä ainakin itsellä oli huomattavasti mukavampaa elellä sillä 200 euron tuella, kun tilillä oli reilusti puskuria.

Näin mäkin asiaa pohtisin.

50 euroa kuussa  ei paljoa asuntolainan loppusummaa hetkauta. Montako kuukautta vähemmän joutuisit 20 vuoden asuntolainastasi maksamaan jos tekisit noita 50e ylimääräisiä lyhennyksiä?

Sen sijaan jos pari vuotta säästät esim siihen lapsen tuloon 50e kuussa, niin se reilu tonni säästötilillä onkin ihan kiva summa käyttää lastenvaunuihin ja pinnasänkyyn.

Toimisin niin kuin yksi aiempi kirjoittaja sanoi:

Jos rahalle on tarvetta lähitulevaisuudessa, säästäisin.

Jos rahalle ei ole tarvetta lähitulevaisuudessa, lyhentäisin lainaa.

Vierailija
11/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin säästöön. Sitten jos sitä pääsee kertymään, niin lyhentäisin kerralla enemmän. Mutta niin kuin vanha kansa sanoo, ei kaikkia munia samaan koriin.

Tuollaiselle 50e kuussa saa ihan kivasti kerättyä puskurirahastoa, mutta sellaisenaan se ei tee kovin suurta eroa asunnon lyhennykseen.

Vierailija
12/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako säästämisen sijaan yrittää lyhentää asuntolainaa vaikka sen 50e kuussa enemmän? Toisaalta haaveilen lapsesta (kunhan mieskin ajatukseen kypsyisi) ja olen miettinyt, että pitäisikö kuitenkin säästää rahaa lasta varten?

Sijoita rahat tuottavasti. Unohda lapsi, siitä tulee vaan kuluja.

Vierailija
13/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentää laina. Ei lasta tiukkaan talouteen.

Vierailija
14/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja oikeasti voit valita oletko kotona sen vuoden vai 3v, olisi hirveää mennä takaisin töihin liian aikaisin koska ei ole rahaa..

Vierailija
15/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä minulta löytyy muutamia tonneja. Aikaisemmin oli enemmän mutta asunnon osto ja siihen liittyvät remontit söi säästöjä melkein kymppitonnin verran. Nyt pohdin, että jatkaako säästämistä vai lyhentääkö lainaa. Vai pitäisikö pyrkiä tekemään kumpaakin vaikka vuorokuukausin?

Aikaisemmin en asiaa jaksanut kauheasti miettiä: olen saanut maksettua lainaa ja säästettyä rahaa sivussa. Ajatus lapsesta ja siihen liittyvistä kuluista herätti miettimään rahankäyttöä vähän tarkemmin. 

Ap

Vierailija
16/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina teen niin etta saastan tiettyyn rajaan asti kateisena (25k) ja sitten maksan ylimaaraisen lyhennyksen 10k, jonka jalkeen saaastan taas etta saan lyhennettya konttasumman - saan pidettya tarpeeksi turvapuskuria, olen paatellyt etta 15k on tarpeeksi kateista mikali jotain yllattavaa tapahtuu. Asuntolaina tykkaa ihmeita kun maksaa melkein vuoden lyhennykset kerralla ylimaaraisena aina pois :)

Vierailija
17/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 50 euroa oli lähinnä esimerkki. Jos haluaisin, voisin helposti säästää 100-200 euroa kuussa, mutta tähän mennessä minulla ei ole ollut oikein mitään syytä säästää tavoitteellisesti vaan olen käyttänyt ylimääräiset rahat matkustamiseen, vaatteisiin ja ravintoloihin jne. Ja ollut tyytyväinen siihen muutaman tonnin puskurirahaan mikä tilillä on nyt. Tiukasta taloudesta ei ole kyse.

Ap

Vierailija
18/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöjä minulta löytyy muutamia tonneja. Aikaisemmin oli enemmän mutta asunnon osto ja siihen liittyvät remontit söi säästöjä melkein kymppitonnin verran. Nyt pohdin, että jatkaako säästämistä vai lyhentääkö lainaa. Vai pitäisikö pyrkiä tekemään kumpaakin vaikka vuorokuukausin?

Aikaisemmin en asiaa jaksanut kauheasti miettiä: olen saanut maksettua lainaa ja säästettyä rahaa sivussa. Ajatus lapsesta ja siihen liittyvistä kuluista herätti miettimään rahankäyttöä vähän tarkemmin. 

Ap

Pisteet ennakoinnista.  - Meistä jokaisen olisi hyvä välillä pysähtyä hetkeksi katsomaan, että mihinkä rahansa käyttää. -Sori tämä varmaan kuullosti jonkun mielstä typerältä näsäviisastelulta. Mutta kun on "taas" viimeaikoina ollut juttuja siitä, kuinka monella suomalaisella on mm. maksuhäiriö merkintä kannettavanaan, niin minusta on mukava välillä lukea tällaisiakin avauksia.    

Vierailija
19/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on tosiaan muutama tonni sukanvarressa niin maksaisin mieluummin velkaa poies isompia eriä, sitten jos tulee jotain isompia hankintoja eteen niin kerrytät niihin oman pinon ettei lähde lapasesta, velattomuus on tärkein

Vierailija
20/28 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. - Mutta etkö maksa sillä samalla asuntoa itsellesi? - Toki rahalle on varmasti kaiken näköistä käyttöä löytyy, mutta minusta asunnon maksaminen on nyt hyvin järkevää kun korot ovat alhaalla. 

Maksan toki. Ei se lainan lyhentämiseen menevä raha hukkaan mene. On vaan tullut sen jälkeen vähän isompia menoja mikä saa pohtimaan, että olisiko pitänyt vaan nauttia pienistä eristä. Mutta saahan sitä sitten taas muutettua, jos tarve ilmenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän