Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kelan toimeentulotuki - jumittaako muiden päätökset jossain?

Vierailija
12.09.2017 |

Katsoin, että viime viikolla keskimääräinen käsittelyaika on ollut neljä arkipäivää. Oma hakemus on ollut tarvittavine liitteineen käsittelyssä jo kuusi arkipäivää. Miten muilla?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumittaa. Taas meni melkein 2 vko. Näin Helsingissä.

Vierailija
2/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän toi nyt mikään hirveä jumitus ole jos on mennyt kaksi päivää yli keskimääräisen ajan. Se on kuitenkin vain keskimääräinen eli joillain menee pidempään ja joillain vähemmän aikaa.

Vierailija
4/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelma johtuu pitkälti siitä, että työmääräarviot oli tehty parin vuoden takaisten lukujen perusteella, ja viime vuonna tulleet kymmenet tuhannet maahanmuuttajat sotkivat luvut. Ei vain ole porukkaa tarpeeksi, kun yhtäkkiä paukahti niin paljon uusia toimeentulotuen saajia.

Vierailija
5/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jos kaikki liitteet laittaa heti, niin asia menee nopeasti. Jos kirjoittelee kaikenlaisia tarkennuksia, niin sitten varmaan kestää.

Sossun aikana kesti aina seitsemän päivää tai enemmän. Siellä oli kyllä ihmisiä töissä. Nyt kela-aikaan tuntuu että siellä on vain tietokone. Teen taas korjauspyynnön.

Vierailija
6/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea en tarvitse, mutta asumistukea saan. Tässä kuussa olisi taas vuositarkistus, mutta eipä ole Kelan kuorta asiasta vielä postiluukusta kolahtanut. Yleensä se on tullut heti joko syyskuun toisena tai kolmantena päivänä, tänä vuonna ajattelin sen tulevan viime viikon keskiviikkona, koska tiistaisin ei enää kirjepostia jaeta. Mutta eipä tullut. Viimeiset kolme kertaa olen tehnyt hakemuksen sähköisesti, mutta aina Kelasta on se muistutus asiasta tullut kirjallisena. Ilmeisesti Kelassa ajatellaan, että kyllä se asian muistaa, viimeistään marraskuussa, kun asumistuki loppuu, koska ei ole vuositarkistusta ajallaan tehnyt... Puhelimessa en viitsisi asian takia roikkua, koska se on maksullista. Riittäisikö sähköpostikysely? Ehtiikö ne vastata, koska nyt ovat opiskelijat Kelalle tärkeämpiä kuin me muut.

Vierailija
7/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ongelma johtuu pitkälti siitä, että työmääräarviot oli tehty parin vuoden takaisten lukujen perusteella, ja viime vuonna tulleet kymmenet tuhannet maahanmuuttajat sotkivat luvut. Ei vain ole porukkaa tarpeeksi, kun yhtäkkiä paukahti niin paljon uusia toimeentulotuen saajia.

Tuen hakijoiden määrän nousu ei johdu maahanmuutosta, vaan suomalaisten perheiden köyhyyden lisääntymisestä. Lisäksi tuen siirtäminen Kelaan on ilmeisesti madaltanut kynnystä tuen hakemiseen. Turvapaikanhakijat eivät ole toimeentulotuen piirissä.

Vierailija
8/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea en tarvitse, mutta asumistukea saan. Tässä kuussa olisi taas vuositarkistus, mutta eipä ole Kelan kuorta asiasta vielä postiluukusta kolahtanut. Yleensä se on tullut heti joko syyskuun toisena tai kolmantena päivänä, tänä vuonna ajattelin sen tulevan viime viikon keskiviikkona, koska tiistaisin ei enää kirjepostia jaeta. Mutta eipä tullut. Viimeiset kolme kertaa olen tehnyt hakemuksen sähköisesti, mutta aina Kelasta on se muistutus asiasta tullut kirjallisena. Ilmeisesti Kelassa ajatellaan, että kyllä se asian muistaa, viimeistään marraskuussa, kun asumistuki loppuu, koska ei ole vuositarkistusta ajallaan tehnyt... Puhelimessa en viitsisi asian takia roikkua, koska se on maksullista. Riittäisikö sähköpostikysely? Ehtiikö ne vastata, koska nyt ovat opiskelijat Kelalle tärkeämpiä kuin me muut.

Varmaan tuo opiskelijoiden siirto yleisen asumistuen piiriin nyt kuormittaa koko laitosta. Eihän tämä tietenkään ollut tiedossa etukäteen...

Vierailija
9/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Offtopic: haetaanko toimaria vaan kuukaudeksi kerrallaan?

Olen aina hakenut aina seuraavalle kuulle, ja laitan hakemuksen n. puolessa välissä kuuta. Pitäisikö minun toimia jotenkin toisin?

Vierailija
10/10 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole hakenut toimeentulotukea, mutta mulla oli toinen hakemus sisällä. Arvioitu käsittelyaika oli 8 viikkoa, tavoite 7, lopulta kesti 14 viikkoa. Lisäselvityksiä tms ei pyydetty, eli hitaus johtui vain Kelasta.

Voisivat edes korjata nuo arvioidut käsittelyajat realistisemmiksi. Kun selvästi käsittelyyn menee nyt kuukausi-kaksi pidempään kuin "arvioidaan".