Te erittäin hyvin nukkujat, kertokaa!
Mä olen havainnut uniongelmani sen jälkeen, kun aloin käyttämään uniakin träkkäävää aktiivisuusranneketta. Unentehokkuus on joka yö noin 41% luokkaa riippumatta hirveästi unen pituudesta kun lähdetään nukkumaan yli 8h öitä. Esimerkiksi 5h kokonaisunesta nukun 1,5h sikeää ja 3,5 rauhatonta unta -käyn hereillä useamman kerran. 10h kokonaisunesta nukun 3,5h sikeää ja 6,5h rauhatonta. En ole aiemmin tajunut miten rauhaton olen tai miten monesti yössä herään sillä olen liittänyt jo vuosia kestäneen päiväväsymyksen ja muistioireet eri sairauksiin kuten asthma, masennus, kilppariongelmat ja olen keskittynyt etsimään syitä väsymykseen siis muualta kuin unista.
Minua kiinnostaisikin nyt tietää, miten päivä ja iltarutiinini poikkeavat teistä superhyvin nukkuvista. Olkaa hyvä, estradi on teidän. Jos voisitte vastata myös näihin kysymyksiin samalla.
1) monelta menet nukkumaan, monelta heräät?
2) mitä teet pari edeltävää tuntia
3) mitä syöt ja mihin aikaan?
4) oletko huomannut eroja unissasi liikuntapäivän ja ei liikuntapäivän kohdalla?
5) minkä asian uskot edistävän uniasi?
Nukahdan itse helposti mutta uni ei ole yhtenäistä. Tunnen yleensä väsymystä vasta puoliyön aikoihin. Nyt olen parina iltana huomannut, että kun otan saunan niin että pääsen sieltä pois klo 10.00, tunnen itseni niin rennoksi ja voipuneeksi että haluan mennä sänkyyn lepäämään. Kun sinne meen ja luen lehteä, alkaa 10.30 väsyttääkin niin pahasti, että pääsen nukkumaan tavallista aikaisemmin. Olen kuitenkin väsynyt kun kello soi 6.30 ja jatkan uniani klo 8. Unista tulee 10h mittaiset, mutta unenlaatu ei siitä parane.